پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:08:21 - دوشنبه 23 اسفند 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد؛
کاهش ۱۵ درصدی وقوع قتل در شهرستان های جنوبی/استان برای راه اندازی سامانه پایش آنلاین وضعیت اراضی مطالبه جدی دارد
یدالله موحد گفت: وقوع قتل ها در شهرستان های جنوبی نسبت به قبل روند کاهشی ۱۵ درصدی داشته و در شهرستان جیرفت نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش وجود داشته است.

به گزارش دانشجوآزاد؛ یدالله موحد در صبح امروز در نشست مطبوعاتی با موضوع پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در سال ۱۴۰۰ در سطح استان ۲۰۵ جلسه را برگزار کرده است، گفت: گفتنی است ۶ جلسه مربوط به شورای پیشگیری مرکز استان است.

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: این شورا کارگروه مربوطه دارد که برای کار کارشناسی، پیشنهادهایی ارائه شده است.

وی ابراز کرد: دوره آموزشی با رویکرد پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی ۳۷۹ هزار و ۱۷۹نفر ساعت در این دوره ها شرکت کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدام خوبی که معاونت اجتماعی انجام داده است برگزاری دو همایش در زرند و بم با موضوع مانع زدایی فعالیت های اقتصادی بوده است، عنوان کرد: دو پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی در محله شهید همت(صنعتی) و محله چهارده معصوم ایجاد شده است.

موحد با اشاره به مطلب فوق و بیان اینکه امیدواریم ظرف چند سال اینده چهره این محله ها در حد مطلوب متحول شد، ادامه داد: بنیاد مسکن و مجلس ورود جدی برای ساماندهی این محله ها پیدا کردند که اخیرا ۸۰ هکتار اراضی دولتی در محله صنعتی برای طرح نهضت ملی مسکن آزادسازی شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ طرح پیشگیری از سرقت محصولات پسته و محصولات باغی در برخی شهرستان ها اجرا شد که با مشارکت های مردمی طرح بسیار خوبی بود و تقریبا سرقت پسته در فصل برداشت به حداقل ممکن رسید که تجربه ارزشمندی است که می تواند در بقیه موارد هم استفاده شود.

وی با بیان اینکه سامانه ساما بانک اطلاعاتی از مجرمین خطرناک و سابقه دار است، اظهار کرد: مشخصات افراد در این سامانه ثبت و تحت کنترل قرار می گیرند تا دفع خطر آنها نسبت به امنیت مردم صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی، کارگروه ویژه فضای مجازی برای پیشگیری از جرائم سایبری را راه اندازی کرده است، گفت: همچنین جلوگیری از فعالیت کارگاه های ضایعاتی غیرمجاز از دغدغه های جدی است که برای ساماندهی و‌ متمرکز شدن این کارگاه ها پیشرفت های خوبی صورت گرفته است.

موحد با اشاره به مطلب فوق و بیان اینکه ۲۲۸ فقره پرونده برای این کارگاه های غیرمجاز تشکیل شده است، گفت: ۲۰۵ محتوای پیشگیری تولید و منتشر شده است و همچنین جشنواره ای با موضوع جایگزین های مجازات حبس برگزار شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان تأکید کرد: یکی از مشکلات جدی ما جمعیت کیفری زندان ها است که برای کاهش آن در سطح استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگسازی شود؛ چرا که در بسیاری از موارد مجازات حبس ضروری نیست؛ در خیلی از موارد افراد جایشان زندان نیست و باید در کنار خانواده قرار گیرند چون بعضا افراد متخصصی هستند که خارج از زندان می توانند خدمات مناسبی را به جای حبس به مردم ارائه دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: زیان های ناشی از مجازات حبس کاهش یابد؛ البته شکات خصوصی و مردم باید بپذیرند و به دستگاه قضایی کمک کنند.

موحد بیان کرد: ۷۰ مرکز مشاوره خانواده را به همکاری بهزیستی در سطح استان راه اندازی شده که اختلافات را برطرف کنند و زوجین را به زندگی مشترک برگردانند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه برگزاری همایش سران طوایف به صورت وبینار داشته ایم، اظهار کرد: ۵ همایش حضوری و یک مرحله وبینار سران طوایف شرق و جنوب استان میثاق نامه ای منعقد شده است؛ همچنین به کارگیری ظرفیت سران طوایف و علما برای کاهش جرائم خشن و منازعات طایفگی در جنوب و شرق استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: وقوع قتل ها در شهرستان های جنوبی نسبت به قبل روند کاهشی ۱۵ درصدی داشته و در شهرستان جیرفت نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش وجود داشته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت افرادی که نفوذ و پایگاه اجتماعی دارند برای کاهش جرائم بسیار موثر است، ابراز کرد: سرقت مسلحانه در بم ۲۶ درصد و در جیرفت ۲۵ درصد کاهش داشته است؛ همچنین اقدامات ایذایی در بم ۳۰ درصد، ،عنبرآباد ۳۲درصد، قلعه گنج ۵۰ درصد کاهش داشته است که از دستاوردهای میثاق نامه با سران طوایف است.

موحد ادامه داد: دوره آموزشی برای جوانان در شرف ازدواج برای مهارت های زندگی که به کاهش اختلافات خانوادگی کمک کرده برگزار کرده ایم؛ همچنین راه اندازی سامانه تصمیم در حوزه طلاق از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: الزام حضور مشاور در دادگاه های بزهکاران بالغ زیر ۱۸ سال از جمله اقدامات انجام شده است و  راه اندازی ۵ مرکز مهر خانواده در کرمان، بم، زرند، سیرجان و بافت صورت گرفته است که والدین متارکه کرده برای دیدار فرزندان در مرکز مهر خانواده حضور می یابند و گاهی همین دیدارها باعث برگشت زوجین به زندگی مشترک شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ نفر نیروی کارشناس و مددکار در این مراکز مهر خانواده در حال فعالیت هستند، گفت: اطلس جغرافیای جرم شهر کرمان و ده نقطه خطرپذیر با همکاری پلیس مبارزه با موادمخدر شناسایی شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: دوره های سبک زندگی اسلامی(مهاجر) برای ۲۲۰ نفر از بهبود یافتگان اعتیاد برگزار شده است.

موحد ابراز کرد: سامانه پایش آنلاین وضعیت اراضی در کشور در حال راه اندازی است که در چند استان اجرا شده و مسئولان و دستگاه های مختلف بتوانند رصد لحظه ای انجام دهند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تأکید کرد: مطالبه جدی استان این است که این سامانه برای کنترل و‌ جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و تعرض به بستر رودخانه ها فعال شود.

وی تصریح کرد: خلایی در شهر کرمان وجود دارد که آن عدم انسجام و هماهنگی برای ساماندهی کودکان و زنان بی سرپرست است؛ هر دستگاهی در حد مقدورات تلاش می کند، اما منسجم نیست.

این مقام مسئول ابراز کرد: ما به طرحی برای راه اندازی یک مجتمع که نمایندگان دستگاه های مختلف حضور داشته باشند؛ وکلا، مشاورین و غیره، رایگان فعالیت کنند.

موحد ادامه داد: در برخی استان ها این طرح اجرا شده است که با بومی سازی در استان کرمان هم برای حمایت از اطفال و نوجوانان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست، قابل اجرا است تا مشکلاتی مانند بچه های مرکز آفتاب و دیگران هم حل می شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi