پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:21:26 - سه شنبه 8 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چارلز تالیور: مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش پیش روی فیلسوفان قرار داد/محسن لبیب: تفکرات شهید مطهری را در خنثی‌سازی افکار مارکسیست‌ها موثر بود
چارلز تالیور فیلسوف آمریکایی: مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش پیش روی فیلسوفان قرار داد.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ سخن گفتن از استاد شهید مرتضی مطهری،سخن گفتن از اندیشه و تفکر است،تفکری که بر محور جامعیت علوم اسلامی قرار داشت.
پیش از همه،او یک درد آشنای دردشناس بود و این خصیصه ای است که به صورت یک موهبت،تنها بربرخی از انسانها جلوه می کند تا مگر اسباب برکت و حرکت باشند و مطهری همان مایه برکت و حرکت اندیشمندانه دنیای اسلام در زمان ما بود.
ایشان در روزگار ما نه به واسطه شخصیت و موقعیت فردی،که به دلیل خلاقیت اندیشه اش مورد حرمت است،اندیشه ای که در دریای متلاطم افکار و آرای گوناگون جهان حاضر، با اهرم جذبه و استدلال،مفاهیم مورد نیاز جوامع امروزین را بیان می داشت.

حال به بررسی نظرات اندیشمندان جهان در رابطه با شخصیت و تفکرات استاد مطهری می پردازیم؛

چارلز تالیور: مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش پیش روی فیلسوفان قرار داد

چارلز تالیور فیلسوف آمریکایی معتقد است شهید مطهری یک افلاطون‌گرای اسلامی است البته نه افلاطون‌گرا به معنای دقیق تاریخی بلکه افلاطون‌گرایی که محوریت آن حقیقت، خوبی و زیبایی است.

وی با بیان اینکه مرحوم مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش پیش روی فیلسوفان قرار داد اظهار کرد: مطهری با اینکه علم و تجربه را با هم همراه می‌کند ولی تجربه دینی و عرفانی را تکه پاره نکرده است.

استاد کالج سنت اولاف به اندیشه شهید مطهری مبنی بر اینکه باید بر خیر و فضیلت خدا توجه داشت اشاره کرد و گفت: مطهری می‌گوید کلیت جهان نیاز به توضیح دارد ولی در این راستا «راسل» و دیگر طبیعت گرایان راجع به کلیت جهان سخنی به میان نمی‌آورند.

این فیلسوف آمریکایی تصریح کرد: شهید مطهری آیه‌ای از قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد که اعضای بدن به نفع و یا علیه صاحب خود شهادت می‌دهند که این نشان از ارزش وجودی انسان است.

تالیور همچنین در مورد شخصیت شهید مطهری بیان کرد: مرتضی مطهری بسیار نزدیک به یک افلاطون گرای کمبریجی است چون عقل را با ایمان، علم را با دین و آموزه‌ها را با زندگی فضیلت مندانه ترکیب می‌کند.

وی ادامه داد: شهید مطهری یک افلاطون‌گرای اسلامی است البته نه افلاطون‌گرا به معنای دقیق تاریخی بلکه افلاطون گرایی که محوریت آن حقیقت، خوبی و زیبایی است.

محسن لبیب: تفکرات شهید مطهری را در خنثی‌سازی افکار مارکسیست‌ها موثر بود

محسن لبیب از اساتید فلسفه و تفکر اسلامی دانشگاه پارا مدین اندونزی با اشاره به اینکه شهید مطهری یک از اندیشمندان بزرگ اسلامی است گفت: برای شناساندن تفکرات استاد مطهری این همایش باید سال‌ها پیش برگزار می‌شد.

وی تفکرات شهید مطهری را در خنثی‌سازی افکار مارکسیست‌ها موثر دانست و افزود: ابتدا فکر می‌کردم صدها مطهری در ایران وجود دارد اما بعدها فهمیدم فقط یک مطهری نه تنها در ایران بلکه در جهان وجود دارد که توانست مسائل پیچیده را به زبان ساده عنوان کند.

لبیب تصریح کرد: از خصوصیات بارز شهید مطهری دانش گسترده و عمیق وی در زمینه‌های مختلف و همچنین تفکر معتدل به دور از افراط و تفریط است.

پروفسور گوئن گریفیت دیکسون: از دیدگاه استاد شهید مطهری شر مطلق در جهان وجود ندارد

پروفسور گوئن گریفیت دیکسون از اساتید فلسفه دانشگاه لندن نیز در رابطه با استاد مطهری می گوید: از دیدگاه استاد شهید مطهری شر مطلق در جهان وجود نداشته و یک امر منحصر به فرد در جهان نیست.

مهدی گلشنی: درمیان این افراط و تفریط ها موضع معتدل ازآن استاد مطهری بود

دکتر مهدی گلشنی از استادان برجسته فیزیک در دنیا با اشاره به تفکرات متعادل شهید مطهری مطرح می کند: درمیان این افراط و تفریط ها موضع معتدل ازآن استاد مطهری بود.  ایشان در پنجاه سال پیش درسخنرانی ای گفت : علم را به دینی و غیر دینی تقسیم نکنیم؛ هرحوزه علمی که برای کیان جهان اسلام لازم است دینی است.  ایشان با تقسیم رشته ها به دینی و غیردینی ، مخالف بودند. در اوایل قرن بیستم که هنوز هند و پاکستان ازهم جدا نشده بود موسسه ای به نام ” کالج اسلامی ” در هند ایجاد شد. مرحوم مودودی در یک مقاله تاریخ سازچیزی را تشخیص داد که سید جمال آن را تشخیص نداده بود ، و آن این بود  که موضوعی به نام علم دینی وجود دارد.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi