پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:51:57 - دوشنبه 14 آذر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر رفسنجان بیان کرد:
ولایت‌مداری؛ پیام مهم مکتب فاطمی برای دانشجویان
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر رفسنجان گفت: بُعد سیاسی و اجتماعی زندگی حضرت فاطمه(س) پیام مهمی برای دانشجویان و جوانان دارد؛ مکتب فاطمی در دفاع از ولایت و اسلام کوتاهی نکرد. حضرت با تمام توان خود به دفاع از اسلام و ولایت پرداخت به طوری که ایشان خطبه‌های بلیغی برای دفاع از امیرالمؤمنین(ع) خواندند.

به گزارش دانشجو آزاد:حجت‌الاسلام مرتضی جمالی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ولیعصر رفسنجان در آستانه فرا رسیدن ایام فاطمیه و روز دانشجو در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به بررسی نقش دانشجویان در ترویج فرهنگ فاطمی پرداخت و گفت: مبنای سیره و مکتب حضرت فاطمه‌زهرا(س) برگرفته شده از قرآن و سیره پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به اندازه‌ای با قرآن انس داشتند که فرزندان و حتی کنیز ایشان با قرآن مأنوس بودند، افزود: ساده‌زیستی، تحمل رنج و سختی، عطوفت، مهربانی و بخشندگی از مهمترین ویژگی‌های حضرت است که از سیره نبوی گرفته شده بود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر عدم آشنایی گستره مردم، جوانان و دانشجویان با مکتب فاطمی را نکته‌ای مهم و توجه به آن را ضروری دانست و افزود: بسیاری از ما در مورد امام شناسی و شناخت الگوهای برتر اسلامی کوتاهی کرده‌ایم. شناخت امام از مهم‌ترین وظایف هر شخصی است زیرا براساس روایات کسی که امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است لذا دانشجویان باید با مکتب و سیره اهل‌بیت(ع) و فاطمه زهرا(س) آشنا شوند.

حجت‌الاسلام جمالی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی بسیار ارزشمند و بزرگی برای همه انسان‌ها هستند به‌طوری که ائمه نیز ایشان را الگوی خود می‌دانند، افزود: جوانان باید براساس شناختی که کسب می‌کنند ایشان را الگوی زندگی خود قرار داده و سیره حضرت را در زندگی به‌کار ببرند.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر ادامه داد: هر کسی که خود را پیرو واقعی اهل‌بیت(ع) می‌داند باید مکتب، اندیشه، مرام و معرفت آنها را گسترش دهد. ترویج فرهنگ تشیع و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) از وظایف اصلی شیعیان است زیرا زندگی اهل‌بیت(ع) مرجع اثبات احکام است.

وی با بیان اینکه مکتب فاطمی در سه بُعد قابل بررسی است که اولین آن زندگی شخصی حضرت زهرا(س) است، گفت: زندگی فردی حضرت ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری دارد. ایشان به اندازه‌ای اهل بخشندگی، عبادت، بندگی و ارتباط با خداوند بودند که ائمه ایشان را الگوی خود قرار دادند. همچنین ساده‌زیستی و علم حضرت نیز بسیار مورد توجه است و ایشان عالم بدون معلم بودند.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر دومین بُعد مکتب فاطمی را زندگی خانوادگی حضرت دانست و با اشاره به مدیریت خوب ایشان در خانه، همسرداری، ادای حق فرزندی خود و پرورش فرزندان، افزود: بُعد سیاسی و اجتماعی زندگی حضرت فاطمه(س) پیام مهمی برای دانشجویان و جوانان دارد؛ مکتب فاطمی در دفاع از ولایت و اسلام کوتاهی نکرد. حضرت با تمام توان خود به دفاع از اسلام و ولایت پرداخت به‌طوری که ایشان خطبه‌های بلیغی برای دفاع از امیرالمؤمنین(ع) خواندند.

وی با بیان اینکه اکثر جوانان ولایی، مؤمن، انقلابی و عاشق اهل‌بیت(ع) هستند که ایام محرم و فاطمیه نمونه بسیاری خوبی از این امر است، افزود: متأسفانه دانشجویان آشنایی کاملی با مکتب فاطمی ندارد و در این زمینه کوتاهی شده است و این خلأ در سیستم آموزشی و در دانشگاه وجود دارد که امیدواریم مسئولان امر مسائل فرهنگی و شناخت اهل‌بیت(ع) را در کنار موضوعات آموزشی به‌صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

ضرورت تبیین صحیح سبک زندگی و مکتب فاطمی

حجت‌الاسلام جمالی با تأکید براینکه شناخت اهل‌بیت(ع) و مکتب ایشان برای تربیت جوانانی که مقدمه‌ساز ظهور امام‌زمان(عج) هستند اولویت دارد، گفت: مسئولان باید بستر این امر را فراهم کنند.

وی‌ افزود: جوانان به دلیل فطرت پاک، شور و هیجان و قدرت بالا علاقه‌مند به حقیقت هستند لذا اگر مسئولان بتوانند برای تبیین و شناخت مکتب اهل‌بیت(ع) و سبک زندگی فاطمی به‌خوبی عمل کنند جوانان نیز گرایش خوبی خواهند داشت. امروز برخلاف چیزی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود دانشجویان و جوانان با اهل‌بیت(ع) بیگانه نیستند و اگر نارضایتی دارند به معنای این نیست که آنها از اهل‌بیت(ع) دور شده باشند.

حجت‌الاسلام جمالی تبیین صحیح سبک زندگی و مکتب فاطمی را ضروری دانست و گفت: این مکتب جذابیت‌های خاص خود را دارد که باید آن را در جامعه گسترش داد زیرا جوانان به این مکتب گرایش دارند.

وی با بیان اینکه گرایش جوانان به مکتب فاطمی معیارهایی دارد، افزود: ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری، دفاع از ولایت تا پای جان، صبر و تحمل سختی‌ها، امید به آینده، جهاد در راه اسلام، دشمن‌شناسی، تبیین و روشنگری از جمله این معیارها است.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه ولیعصر با تأکید بر اینکه مکتب حضرت زهرا(س) را نمی‌توان محدود به بانوان کرد و ایشان الگویی تمام عیار برای تمام انسان‌های آزادی‌خواه و ولایی است، تصریح کرد: الگو‌هایی همچون فاطمه‌زهرا(س) به خوبی در جامعه معرفی و تبیین نشده‌اند به همین دلیل گروهی خیال می‌کنند زن در اسلام جایگاهی ندارد در حالی که اینگونه نیست و نمونه‌های بسیاری از چگونگی رفتار پیامبر(ص) با دختر گرامی خود نشان از جایگاه والای زن در اسلام است.

حجت‌الاسلام جمالی در پایان با اشاره به نمونه‌هایی از مقام و منزلت بانوان در اسلام، گفت: پیشنهاد می‌شود روایت‌هایی که در شأن و منزلت مقام دختر، همسر و مادر در جامعه اسلامی وجود دارد مطالعه شود.

انتهای پیام /

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi