پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:35:13 - سه شنبه 26 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وجود روانشناس در خوابگاه‌ها،گامی در جهت ارتقاء سلامت روان دانشجویان
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ بر اساس مناسبت‌ها و وجود روانشناس در خوابگاه‌ها، گامی در راستای ارتقاء سلامت روان دانشجویان است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از اسنا:لیلا شورین  با اشاره به عملکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌ها گفت: از اوایل دهه هشتاد که بحث پیشگیری علاوه بر درمان در دستور کار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها قرار گرفت، عملکرد این مراکز بهبود یافت و در حال حاضر شاهد عملکرد رضایت بخش مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای پیشگیری از مشکلات مربوط به سلامت روان در دانشگاه، کارگاه‌ها و همایش‌هایی تشکیل شد و از این طریق دانشجویان بیشتر با مراکز مشاوره دانشگاه آشنا شدند و میزان مراجعات هم بیشتر شد.

شورین به تقویت عملکرد مراکز مشاوره اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر ارگان‌های مختلف دانشگاه از جمله بخش آموزش و حراست نیز به شناسایی دانشجویانی که به مشاوره نیاز دارند کمک می‌کنند و این دانشجویان را به مرکز مشاوره دانشگاه معرفی می‌کنند.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی ادامه داد: برای پیشگیری از مشکلات مربوط به سلامت روان در دانشگاه‌ها، اجرای طرح کارنامه سلامت روان برای ورودی‌های جدید تمام مقاطع اجباری شده است و این طرح گام اول برای شناسایی دانشجویانی است که به کمک نیاز دارند.

شورین ضمن تاکید بر اینکه مراکز مشاوره تا زمان فارغ التحصیلی به همراه دانشجویان هستند، گفت: دفتر مرکزی سلامت روان دانشجویان در وزارت علوم از دهه هشتاد کار پیشگیری مشکلات مربوط به سلامت روان در دانشگاه‌ها را به صورت جدی دنبال کرده است و به همین دلیل عملکرد مراکز مشاوره تقویت شده است.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بیان کرد: در حال حاضر در این دانشگاه «کمیسیون بررسی موارد خاص» هنگام تصمیم گیری درباره دانشجویان از مرکز مشاوره دانشگاه نظرخواهی می‌کند و تصمیم این کمیسیون درباره دانشجویان با نظرات مرکز مشاوره دانشگاه همسو است.

شورین در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای ارتقای عملکرد مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها دارد؟ گفت: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نباید فقط بر بحث درمان تمرکز کنند و لازم است کارگاه آموزشی به صورت اجباری برای دانشجویان برگزار شود زیرا اگر این کارگاه‌ها اجباری باشند دانشجو فرصت می‌یابد که بیشتر با مراکز مشاوره آشنا شود و متوجه خواهد شد که شرکت در کارگاه برای وی بسیار مفید است.

شورین در ادامه گفت: لازم است مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها همایش‌ها و کارگاه‌های بیشتری برگزار کنند تا مباحث مربوط به سلامت روان بیشتر برای دانشجویان تثبیت شوند.

وی راه دیگر ارتقاء سلامت دانشجویان را شناساندن و پیشگیری از آسیب‌های روانی با آموزش به کارکنان دانشگاه و اساتید خواند و ادامه داد: نقش اساتید در ارتقاء سلامت دانشجویان بسیار موثر است، زیرا اساتید بیشتر با دانشجویان سرو کار دارند و

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی تاکید کرد: ارتقاء سلامت دانشجویان مسئله مهمی است که لازم است هر قسمت از دانشگاه برای کمک به آن تلاش کند و اگر یک کار تیمی در این باره اتفاق بیفتد بسیار موثر است.

شورین با اشاره به اینکه پیش از این نیز اساتید با مراکز مشاوره دانشگاه همکاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: پیش از این نیز در دانشگاه «طرح همیار مشاور» وجود داشت که می‌توانست به بدنه مرکز مشاوره کمک کند و دانشجویان داوطلب در دانشگاه و خوابگاه در این باره به مراکز مشاوره کمک می‌کردند.

وی گفت: در سایت آموزشی دانشگاه‌ها کارگاه‌هایی را به دانشجویان معرفی می‌کنیم و دانشجویان داوطلب می‌توانند با مراجعه به این کارگاه‌ها، آموزش ببینند. همچنین هر سال شهریور ماه در مراسمی که برای ورودی‌های جدید دانشگاه برگزار می‌شود معاونت فرهنگی دانشگاه درباره آسیب‌های روانی که دانشجویان ممکن است با آن مواجه شوند و نحوه برخورد با این آسیب‌ها با والدین دانشجویان جدید الورود صحبت می‌کند.

شورین حمایت مادی از مرکز مشاوره دانشگاه‌ها و تامین پرسنل متخصص را برای فعالیت بیشتر این مراکز ضروری دانست و گفت: با توجه به آسیب‌های روانی که بعضا دانشجویان با آن مواجه هستند و اینکه این آسیب‌ها سرعت زیادی برای شیوع در میان دانشجویان دارند، حتی اگر مراگز مشاوره نیروهای تمام وقت نیز داشته باشند باز هم آسیب‌ها از میان نمی روند.

وی هدف اصلی دفاتر مراکز مشاوره را ارتقای سلامت روان،‌ اخلاقی،‌ معنوی و تربیتی دانشجویان برشمرد و تاکید کرد: بودجه مراکز مشاوره دانشگاه از طریق سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان امور دانشجویان،‌ معاونت دانشجویی وزارت علوم و خود دانشگاه‌ها تامین می‌شود و معمولا هر چند وقت یکبار این بودجه افزایش می‌یابد.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بیشترین دلیل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره را افت تحصیلی و مسائلی که نهایتا باعث افت تحصیلی می‌شوند، دانست.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi