پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:23:22 - سه شنبه 6 آذر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نورو مانیتورینگ روی میز دانشجویان مهندسی پزشکی
مدرس گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد واحد کرمان گفت: نورومانیتورینگ حین جراحی، ثبت سیگنال‌های الکتروفیزیولوژیک در عمل‌های جراحی مغز و اعصاب و ارتوپدی و عروق است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از آنا به‌تازگی «نورو مانیتورینگ حین جراحی» به‌عنوان یکی از راه‌های جراحی با آسیب‌های کمتر در ایران مطرح شده است. این حوزه در قالب سه واحد درسی به دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ارائه شد.

مدرس گروه مهندسی پزشکی واحد کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان، درباره نحوه آشنایی با حوزه نورو مانیتورینگ توضیح داد: در جریان تحصیل در مقطع ارشد، بهمن ۹۳ فرهاد طباطبائی قمشه یکی از استادان، دنیای جدیدی از مهندسی پزشکی را به من نشان داد و روش تدریس وی به‌شکلی بود که در پایان ترم اکثر دانشجویان دید تازه‌ای به رشته مهندسی پزشکی پیدا کردند که ازجمله آن، آشنایی با ابعاد جدید علمی و صنعتی این رشته بود. به این ترتیب بود که با حوزه نورو مانیتورینگ آشنا شدم و در این میان آشنایی با ملیسا اسمعیلی که مدتی است در این حوزه کار می‌کند به من کمک زیادی کرد.

دریا آقاملایی در پاسخ به سؤالی درباره سابقه فعالیت خود در این حوزه اظهار کرد: نخستین قدمی که در حوزه نورو مانیتورینگ برداشتم، تدوین و انتشار یک مقاله تحقیقاتی در مورد این موضوع بود. این مقاله که با همراهی میلاد مهرابیان رزیدنت جراحی مغز و اعصاب، بابک باباپور برد تخصصی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات و ملیسا اسمعیلی انجام شد، آغاز کار من بود.

وی ادامه داد: در این مطالعه، تلاش شد تا تومور شوانومای عصب تیبای پای راست یک جانباز ۴۶ ساله جنگ تحمیلی که با سابقه درد دوساله مراجعه کرده بود، تحت نورو مانیتورینگ (به‌دلیل حساسیت آسیب به عصب مربوط) خارج شود که با موفقیت و بدون عارضه عصبی انجام شد و در یک ژورنال معتبر به چاپ رسید.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی درباره ایده ورود منابع به‌عنوان چارت درسی تصریح کرد: از آنجا که این شاخه علمی تاکنون در واحدهای درسی رشته مهندسی پزشکی وجود نداشت، در مرحله بعد ایده طرح این موضوع در چارت واحدهای درسی به ذهنم رسید. ابتدا این ایده را با مهدی جعفری مدیرگروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مطرح کردم که مورد پذیرش وی قرار گرفت. از نیم‌سال دوم تحصیلی ۹۶-۹۷ قرار شد برای نخستین بار در کشور بنده این درس سه واحدی را برای ۴۰ دانشجو ارائه کنم.

آقاملایی مباحث نورو مانیتورینگ حین عمل جراحی را زیرمجموعه بخش تجزیه و تحلیل سیگنال در رشته مهندسی پزشکی دانست و به آنا گفت: نورو مانیتورینگ حین جراحی ثبت سیگنال‌های الکتروفیزیولوژیک در عمل‌های جراحی مغز و اعصاب و ارتوپدی و عروق است. با انجام نورو مانیتورینگ، اطلاعات سیستم عصبی بیمار که در اتاق عمل در حالت بیهوشی است و پاسخی به تحریکات عصبی نمی‌دهد به پزشک ارائه می‌شود و او می‌تواند بیمار را دقیق‌تر معاینه کند. این روش جزء استانداردهای انجام جراحی در کشورهای اروپایی بوده؛ اما هنوز در ایران پیشرفت نکرده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi