پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

2:07:55 - سه شنبه 7 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقش دانشگاهیان و دانشجویان در دفاع مقدس
دانـشـگـاه هـا در شـرایـط جنگى ، به چند صورت مى توانند بنیه دفاعى کشور را تقویت کنند؛ اوّل : انـتـقـال فـیـزیـکـى پـتـانـسـیـل دانـشـگـاه هـا بـه مـیـدان هـاى رزم ؛ دوم : انـتـقـال پتانسیل علمى دانشگاه ها به مراکز تحقیقات نظامى سوم : ارائه جهت گیرى دفاعى به دانشگاه ها.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ دانـشـگـاه بـراى آمـوزش نـیـروهـاى مـتـخـصـص و فـنـى نـقش معبر و گذار را دارد. تمامى کارهاى تـخـصـصـى و فـنـى و هـمـراه بـا تـکـنـولوژى سـاخـت و یـا مـونـتـاژ داخـل ، حـتـّى بـه وسـیـله نـظـامـیـان نـیـز تـا انـدازه زیـادى مـحـصـول کـار غیرمستقیم دانشگاه هااست ؛ زیرا متخصصان همه ادارات و نهادها در زمینه هاى مختلف (فـیـزیـکـى ، شـیـمـیـایى ، صنعتى ، تولید و…) از معبر دانشگاه گذشته و در مراکز و نهادها، مـشـغـول بـه کـار شـده انـد. در ایـن جـا بـه جـز پـزشـکان تمرکز عمدتاً بر نقش دانشگاهیان و دانـشجویانى است که در مقطع دفاع مقدس نقش آفرینى کرده اند؛ نه نیروهاى تخصصى مراکز و نـهـادهـا. هـمـچـنـین از زنان دانشگاهى و متخصّص نیز از آن رو که در بخش مستقلى مورد بحث قرار گرفته اند، سخنى به میان نخواهد آمد.

دانـشـگـاه هـا در شـرایـط جنگى ، به چند صورت مى توانند بنیه دفاعى کشور را تقویت کنند؛ اوّل : انـتـقـال فـیـزیـکـى پـتـانـسـیـل دانـشـگـاه هـا بـه مـیـدان هـاى رزم ؛ دوم : انـتـقـال پتانسیل علمى دانشگاه ها به مراکز تحقیقات نظامى و فعالیت هاى پشتیبانى در عقبه ها؛ سوم : تزریق پیشنهادها، نیازها و برنامه هاى دفاعى و جنگى به پیکره دانشگاه ها و ارائه جهت گیرى دفاعى به دانشگاه ها.

مـتـأ سـفـانـه در بُعد سوم ـ چه در زمان دفاع مقدس و چه در شرایط حاضر ـ کارى جدّى صورت نـگـرفـتـه اسـت ، لذا بـحـث دربـاره نـقـش دانـشـگـاه هـا در دفـاع مـقـدس بـر دو بـعـد اوّل مـتـمـرکـز خواهد شد. همچنین مجموعه سهم دانشگاهیان و دانشجویان در دفاع مقدسدر دو سطح بـررسـى مى شود؛ اوّل : نقش دانشگاهیان و دانشجویان در پشت جبهه ؛ دوم : حضور دانشگاهیان و دانشجویان در جبهه .

 نقش دانشگاهیان و دانشجویان در پشت جبهه

اعـلام آمـادگـى بـراى اعـزام دانـشـجـویـان ، همکارى با دانشجویان رزمنده ، بازدید از جبهه ها و تـلاش هـاى عـلمى و فنى و صنعتى را مى توان از فعالیت هاى دانشگاه ها در پشتیبانى از دفاع مـقـدس بـرشـمـرد. مـحـمـد ابـراهـیم بنایى طاهرى ، دانشجوى رشته علوم قضایى در مصاحبه اى درباره وظیفه مردم در بستر جنگ مى گوید:

کـلیـه مردم باید در این شرایط به هر طریق ممکن به جبهه کمک کنند، چه از نظر مالى و چه از نـظـر جـانـى و تبلیغى و… زیرا در شرایطى که الا ن ما در آن قرار داریم مانند شرایطى است که حضرت پیغمبر و یارانش در صدر اسلام در جنگ خندق (احزاب ) داشتند.

آقاى دکتر سلیمى ، رئیس وقت دانشگاه صنعتى امیرکبیر،مى گوید:

با پیام اخیر شوراى عالى پشتیبانى جنگ ، شخصاً حاضر هستم و اعلام آمادگى مى کنم که در راه انـقـلاب هـم بـه طور فیزیکى جانم را فدا کنم و هم از نظر علمى هر کارى را که در رابطه با جنگ به عهده ام بگذارند با فداکارى انجام بدهم .

بـازدید اساتید از جبهه نیز تأ ثیر بسیار مثبتى در روحیه رزمندگان داشت . این کار، از وحدت هدف و مقصود و همنوایى بازدیدکننده و بازدید شونده نیز حکایت مى کرد. یکى از رزمندگان در این باره نوشته است :

چـنـد روزى بـود کـه بـین بچه ها زمزمه شد که به همّت ستاد تبلیغات جنگ ، عده اى از اساتید دانـشـگـاه مـى خـواهـنـد بـه دیـدار رزمـنـدگـان بـیـایـنـد و مـن بـیـش از انـدازه خـوشـحـال بـودم … حـضـور امـت حـزب اللّه در جـبـهـه هـا هـمـیـشـه مـا را خوشحال مى کند. اما این بار خوشحالى من بیش از اندازه بود… تا این که یک روز ساعت حدوداً ۹ صبح بود… من هم کم کم به آن ها نزدیک شدم ، زمان خیلى سریع مى گذشت و ما یکدیگر را در آغـوش گـرفـتیم . نمى دانستم آیا مى خندم یا گریه مى کنم … فکر نمى کردم با استاد بشود دردِ دل کرد… با دیدن وضع ظاهر و برخورد متواضعانه و شیفتگى این اساتید بزرگوار به فرهنگ اسلامى امیدوار شدم .

دربـاره اهـمـیـّت نـقـش دانـشـگـاهـیـان در سـاخـت وسـایـل و امـکـانـات مـربـوط بـه جـبـهـه ، مـسـؤ ول اعزام مبلّغ واحد سوم دریایى امام حسین در زمان جنگ مى گوید:

دانـشـجـویـانـى کـه در دانـشـگـاه ضـمـن تـحـصـیـل بـه سـاخـت و تـولیـد وسـایـل و مـواد مـورد نـیـاز جـبـهـه هـا اقـدام مـى کـنـنـد، نـقـش قـابـل تـوجـهـى در پـیـشبرد جنگ و تقویت روحیه برادران رزمنده ایفا مى کنند و این احساس را در رزمـندگان عزیز تقویت مى کند که دانشجویان و دانشگاهیان نیز همرزم آنان و دوش به دوش آن ها علیه دشمن متجاوز پیکار مى کنند.

در همین باره آقاى رفیق دوست ، وزیر سپاه در زمان جنگ ، مى گوید:

ما با صنایع نظامى و صنایع دفاعى همکارى داریم ؛ با جهاد دانشگاهى همکارى بسیار نزدیکى داریـم ؛ جـلسـات متعددى با آن برادران داریم و با آن ها همکارى مى کنیم … با جهاد سازندگى هـمـکـارى داریـم و بـا دانشگاه ها در کلیه ابعادش و حتى با صنعتگران و صاحب فکرانى که در حرفه هاى مختلف هستند، در این رابطه همکارى داریم .

مسؤ ول واحد صنایع وزارت سپاه نیز مى گوید:

نمونه این کارمان در دانشگاه هاى مختلف ، چندین پروژه بزرگ است که تعداد زیادى از اساتید در چـهـار دانـشـگاه مختلف روى پروژه کار مى کنند که شاید در رابطه با هر پروژه اى بیش از هشت تا ده نفر از اساتید معظّم به طور فعال و تعدادى از دانشجویان که با ایشان کار مى کنند، فعّال هستند.

مـحصول فعّالیّت دانشگاهیان در صنایع دفاعى ، موشکى و…، منتشر نشده و تنها عـنـاوین بعضى از پروژه ها در گزارش فعّالیّت جهاد دانشگاهى آمده است که براى نمونه به مـواردى از آن هـا بـه عـنـوان بخش پایانى نقش دانشگاهیان و دانشجویان در پشت جبهه اشاره مى گردد. عناوین و اطلاعات بعضى پروژه ها که جهاد دانشگاهى عهده دار انجام آن بوده عبارتند از:

یـک ـ طـراحـى و سـاخـت قـطعات یدکى اسلحه هاى نظامى ، در دانشکده مهندسى و دانشگاه شیراز. هـدف از ایـن پـروژه ، کپى سازى هر نوع قطعه یدکى مورد نیاز ارتش و سپاه ، به تعداد مورد نیاز بوده است ؛

دو ـ ساخت قطعات یدکى ارتش در کارگاه مرکزى دانشگاه صنعتى شریف ؛

سه ـ ساخت موشک هاى تاکتیکى در دانشکده علوم دانشگاه تهران ؛

چـهـار ـ تـولید قمقمه مورد نیاز سپاهیان اسلام در کمیته موادّ دانشگاه صنعتى و کار اصفهان و… .

نویسنده: صابر امامی

منبع : islamicdoc

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi