پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:20:23 - دوشنبه 16 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقش دانشجویان ایرانی شرق آسیا در ترسیم آینده درخشان تر ایران
استکبار را برهم زد و آینده ای روشن از مسیر مبتنی بر ‘فهم انقلابی’ جنبش دانشجویی ایران برساخت که به شهادت تاریخ تا به امروز همواره در مسیر تکامل و پیشرفت قرار داشته است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:۱۶ آذر یادآور آغاز حرکتی مبتنی بر ایمان، عقل و تعهد دانشجویانی بود که مبنا و دورنمای آن تقابل همیشگی میان گفتمان ‘مقاومت’ با محورهایی همچون ‘شهادت’، ‘مبارزه’ و ‘راه اندازی جنبش عظیم علمی- فکری داخلی’ با گفتمان ‘سلطه’ با محورهایی همچون ‘استکبار- استبداد’، ‘تجاوز خارجی’ و ‘تحریم’ در سه مقطع مهم از تاریخ انقلاب اسلامی است که نتیجه آن استقلال، عزت و شرف ایران با محوریت جنبش دانشجویی و دانشگاهی است.
یکی از مهمترین ویژگی های جنبش دانشجویی ایران، ‘فهم’ صحیح و همراه با بصیرت از شرایط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور در دوره های تاریخی مختلف و عجین شدن آن با ‘مقاومت’ در چارچوب تقابل همان دو گفتمان فوق است، چه آن زمان که این ‘فهم’ به قیمت خونش در سر کلاس های دانشگاه تهران تمام شد، چه آن زمان که به قیمت جانش در جبهه های جنگ و نبرد علیه تجاوز دشمن بعثی سینه سپر کرد، و چه هم اکنون که در تلاش های شبانه روزی در سنگرهای علم، دانش و فناوری برای بومی سازی آن، به رغم تحریم های ظالمانه و ناعادلانه استکبار، تلاش می کند.
ایران اسلامی امروز، به خصوص پس از پایان موفقیت مذاکرات هسته ای و پس زدن تحریم های ظالمانه و غیرانسانی، در شرایط استثنایی برای شکوفایی هرچه بیشتر آن فهم و مقاومت تاریخی جنبش دانشجویی و دانشگاهی است و این امر مستلزم تداوم همان مسیر پیشرفت و تکامل گرایانه ای است که از ۶۲ سال پیش آغاز شد.
ایران اسلامی امروز به واسطه آن تلاش ها و کوشش ها همواره در مسیر روشن پیشرفت و فتح قله های علم و دانش و از همه مهمتر، بومی سازی آن براساس الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی حرکت کرده، و در حال تبدیل شدن به الگویی بی بدیل برای جهانیان است.
امروزه ایران به لحاظ جایگاه علمی، کشورهای منطقه را با قدرت پشت سر گذاشته و در حال به چالش کشیدن قطب های بزرگ علمی و تحقیقاتی در مقیاس جهانی، به رغم همه شرایط دشواری است که با آن مواجه بود.
کسب جایگاه نخست در منطقه و شانزدهم در جهان به لحاظ تولیدات علمی و تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴، کسب رتبه ۱۷ به لحاظ مرجع و منبع بودن تولیدات علمی و تحقیقاتی در جهان، کسب رتبه سوم (پس از چین و هند) در جهان در ارایه نتایج علمی و تحقیقاتی برای انتشار ، ۹ برابر شدن تعداد مقالات علمی و تحقیقاتی ارایه شده از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۰ و دوبرابر شدن آن از سال ۲۰۱۰ تاکنون و داشتن ۶۷ مجله علمی و تحقیقاتی با نمایه ‘ای.اس.ای (ISI)، تنها نمای کوچکی از موفقیت های علمی، تحقیقاتی و فناورانه است که مورد اذعان جامعه علمی جهانی است.
پیشرفت های علمی، تحقیقاتی و توسعه ای داخل کشور همچون نانوتکنولوژی، سلول های بنیادین، هوا – فضا، انرژی هسته ای و … نیز در جای خود قابل بحث و تقدیر است.
در ادامه همان مسیر پیشرفت و تکامل گرایانه گذشته، امروز همچنان وظیفه سنگینی بر عهده دانشجویان ایرانی، به خصوص دانشجویان ایرانی خارج از کشور، در اروپا و آمریکا، در جنوب و شرق آسیا، در چین و روسیه و دیگر کشورهای جهان قرار دارد تا با استفاده از تجربه علمی، تحقیقاتی و فناورانه متفاوتی که بدست می آورند، جنبش علمی- فکری داخل کشور را یاری رسانند.
در حوزه شرق آسیا؛ در کشورهای منطقه آ.سه.آن و ژاپن، تایوان و کره جنوبی هزاران دانشجو و محقق ایرانی وطن دوست جویای علم و دانش و فناوری روز هستند.
تنها در کشور مالزی حدود ۳۰۰ استاد و محقق ایرانی در بهترین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مشغول تدریس و تحقیق اند. بیش از چهار هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در همین دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جویای علم و دانش در مقاطع مختلف تحصیل می کنند.
به همین نسبت دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی در کشورهای فیلپین، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان حضور پر رنگ، درخشان و موفقیت آمیزی در عرصه های مختلف علم، دانش و فناوری دارند. اینها بخشی از سرمایه های عظیم علمی، تحقیقاتی و انسانی مورد نیاز و ضروری برای کشور هستند و می توانند نقش بی بدیلی در ترسیم آینده ای درخشان تر، متعالی تر و پیشرفته تر در همه حوزه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … ایران ایفا کنند.
رایزنی علمی ایران در شرق آسیا به عنوان عضوی از جامعه دانشجویی، دانشگاهی و نظام آموزش عالی کشور خود را ملزم و متعهد به تمهید بسترها و شرایط لازم برای شکوفایی و ارتقاء هرچه بیشتر سطح علم، دانش و فناوری کشورمان، به خصوص با استفاده از ظرفیت های عظیم نخبگان و دانشجویان ایرانی در منطقه شرق آسیا می داند.
جامعه دانشجویی و دانشگاهی ایرانیان شرق آسیا نیز باید با عزم راسخ و باور به ضرورت همدلی برای توسعه همه جانبه میهن و رساندن کشور به سطح ایده آل الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت تلاش نماید. آینده از آن ماست.
** عباس قنبری باغستان؛ رایزنی علمی ایران در شرق آسیا

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi