پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:31:18 - شنبه 21 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نشست دانشجویان ایرانی با دبیر کل آموزش عالی مالزی/ طرح تبعیض های ناروا
جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های مالزی با دبیر کل وزارت آموزش عالی این کشور دیدار و در خصوص مهمترین مشکلات و دغدغه های دانشجویان ایرانی سخن گفتند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:دیدار روز جمعه گروهی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های مالزی با پروفسور داتوک ‘اسماء اسماعیل’ که در ساختار وزارت آموزش عالی مالزی نقش معاون دانشجویی و مسئول امور دانشگاه های این کشور محسوب می شود، به مناسبت روز ‘دانشجو’ در ایران و با هماهنگی رایزنی علمی ایران در شرق آسیا انجام شد.
بیش از ۲۰ دانشجوی ایرانی دانشگاه های مختلف مالزی را در این دیدار که برای نخستین بار انجام می شد، عباس قنبری باغستان، رایزن علمی ایران در شرق آسیا و دو تن از اساتید ایرانی مقیم مالزی سرپرستی می کردند.
‘فرزاد حجازی’ استاد دانشگاه ‘پوترا’ مالزی در این دیدار به نقش دانشجویان ایرانی در توسعه جایگاه علمی این کشور جنوب شرق آسیا از طریق انتشار مقالات ٬ ثبت اختراعات و کسب جوایز و مدال های ارزشمند در محافل علمی اشاره کرد و خواستار کمک و توجه بیشتر دانشگاه ها به این دانشجویان، به خصوص با توجه به مشکلات عدیده ای که در دو سه سال اخیر با آن مواجه شده اند، شد.
‘سیدرضا حسنی’ از دانشگاه ملی مالزی (یو.کی.ام) نیز با بیان برخی مشکلات مرتبط با پایان نامه دانشجویان در جلسه دفاع ٬ گفت که جلسه دفاع محل و زمان بیان مشکلات در مورد بخش های مهمی از پایان نامه نیست که اساتید راهنما و مشاور به یقین نسبت به آن ها اشراف دارند.
وی گفت: این گونه موارد در برخی از دانشگاه های مالزی مشاهده شده و متاسفانه نظام نظارتی و یا سیستمی که براساس آن استاد راهنما و مشاور مورد سئوال قرار گیرند و مسئول شناخته شوند، وجود ندارد.
وی گفت: فراهم کردن تجهیزات برای تحقیق که در برخی موارد تا دو سال زمان می برد و فراهم نبودن تجهیزات آزمایشگاهی از جمله مهمترین مشکلات دانشجویان ایران است که باعث طولانی شدن فرایند فارغ التحصیلی آن ها تا چند سال می شود.
حسنی همچنین مشکل حساب بانکی دانشجویان را به بهانه برخی تحریم های یکجانبه غرب مورد اشاره قرار داد و گفت که بازکردن حساب بانکی حق اولیه و نیاز دانشجو است که نباید مورد غفلت قرار گیرد این در حالی است که بانک های مالزی یکی پس از دیگری در حال بستن حساب های بانکی ایرانیان هستند و توجیهی هم برای آن ارائه نمی کنند.
دبیر کل وزارت آموزش عالی مالزی در پاسخ به مشکل بانکی دانشجویان ٬ گفت که نمی داند که مشکل بانکی در چه سطحی اتفاق افتاده، با اینحال وعده داد که خود مستقیم از طریق بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کند.
نماینده دانشجویان ایرانی در ادامه مشکل تبعیض علیه دانشجویان کشورمان را یادآور شد و گفت: چگونه ممکن است در بزرگترین و معتبرترین دانشگاه مالزی تبعیضی آشکار علیه دانشجویان ایرانی در بدو ورود (مرحله پذیرش) صورت گیرد و هیچ فردی واکنشی به آن نشان ندهد.
وی با ارائه چند فیش پرداختی دانشجویان ایرانی به دانشگاه دولتی یو.ام، افزود: در حالی که هزینه ثبت نام برای تمامی دانشجویان خارجی در حدود ۶۰ دلار است، چگونه این دانشگاه به بهانه ‘ارزیابی مدارک’ از دانشجویان ایرانی ۲۵۰ دلار دریافت می کند.
نماینده دانشجویان گفت: این آشکارا تبعیض وزارت آموزش عالی مالزی است که باید به آن رسیدگی شود.
این دانشگاه در زمان حاضر ۵۲۰ دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف دارد و پرونده بیش از یکهزار و ۳۰۰ دانشجوی ایرانی در این دانشگاه بسته شده است.
دبیر کل آموزش عالی مالزی با ابراز تعجب از این موضوع، گفت: درست است که ما تا حدودی به دانشگاه ها اختیار و استقلال داده ایم، ولی این موضوع تبعیض است و تبعیض نیز در کشور مالزی اصطلاحی ‘کثیف’ محسوب می شود لذا دانشگاه یو.ام باید به آن پاسخگو باشد.
دبیر کل آموزش عالی مالزی البته گفت: چنین رویه ای ممکن است در دانشگاه های خصوصی وجود داشته باشد، چراکه آن ها کمتر از بودجه دولتی استفاده می کنند، اما به یقین در مورد دانشگاه های دولتی از جمله یو.ام چنین رویه ای ممنوع است.
وی همچنین گفت: براساس رویه آموزشی در مالزی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید درخواست پذیرش خود را به صورت مستقیم به بخش ها و واحد های مربوطه ارائه دهند تا نسبت به پذیرش آن ها تصمیم گیری شود و در صورت پذیرش، روادید دانشجویی صادر می شود. هیچ واسطه ای نیز در این فرایند نباید حضور داشته باشد.
‘زهرا محرر’ دانشجوی دانشگاه ‘پوترا مالزی’ (یو.پی.ام) نیز خواستار توضیح در خصوص پرداخت حقوق دستیار تحقیق به دانشجویان ایرانی شد که مقام بلندپایه وزارت آموزش عالی مالزی٬ گفت با توجه به مشکلات مالی این کشور، اولویت این پرداخت ها دانشجویان مالایی است و اگر چنین شرایطی در ایران نیز وجود داشت ٬ تصمیم مشابه ای اتخاذ می شد.
اسماء اسماعیل در خصوص تلاش این وزارتخانه برای کمک مالی به دانشجویان خارجی و مجوز کار ٬ گفت: مجوز کار تاکنون تنها در تعطیلات بین دو نیم سال تحصیلی به دانشجویان بین المللی داده می شد٬ اما اکنون در تلاش هستیم این دانشجویان بتوانند هفته ای کمتر از ۲۰ ساعت کار کنند.
این مقام آموزش عالی مالزی همچنین تاکید کرد پرداخت یارانه به دانشجویان خارجی به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد٬ اما همچنان فرصت های دریافت بورسیه از طریق برخی نهادها وجود دارد که بسیار رقابتی است و نیازمند بررسی توسط کمیته تصمیم گیرنده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای سرگرمی و تفریح به مالزی سفر نمی کنند٬ از دانشجویان دوره ای دکتری و فوق لیسانس خواست اولویت های تحقیقاتی دانشگاه های مالزی را پیش از ورود به دانشگاه ها مورد توجه قرار دهند.
بیان مشکلات مربوط به فعالیت های اجتماعی دانشجویان٬ وجود برخی موانع و ناهمخوانی سیاست های داخلی مالزی در اعطای کمک هزینه تحصیلی و شکل گیری چالش های استخدامی و موضوع قاچاق ‘مواد مخدر و مصرف آن’ در بین دانشجویان خارجی در برخی از دانشگاه های مالزی که به نظر می رسد توسط باندهای بین المللی به صورت منظم صورت می گیرد، از جمله دیگر مشکلاتی بود که دانشجویان ایرانی آن را در این نشست مطرح کردند.
در پایان این نشست، دبیرکل آموزش عالی مالزی با بیان اینکه به عنوان یک مسئول بلندپایه برای نخستین بار با دانشجویان خارجی در ارتباط مستقیم قرار می گیرد، از دانشجویان ایرانی به خاطر حضور در این وزارتخانه تقدیر کرد.
وی همچنین وعده داد که به زودی نشستی با روسای دانشگاه های مالزی برگزار می کند و این موضوعات و دغدغه ها را با آن ها در میان خواهد گذاشت.
هم اکنون حدود پنج هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های مالزی تحصیل می کنند و تاکنون پرونده بیش از ۱۵ هزار دانشجوی ایران در دانشگاه های این کشور در سطوح دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی بسته شده است.
به اذعان مقامات آموزش عالی مالزی و نیز روسای دانشگاه های مالزی، دانشجویان ایرانی جزء سرآمدترین و فعال ترین دانشجویان بین المللی بوده و نقش عمده ای در توسعه آموزش عالی مالزی و نیز ارتقای بین المللی دانشگاه های این کشور داشته اند.

انتهای پیام /س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi