پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:33:23 - دوشنبه 16 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نسخه ای که وزارتخانه پیچید و دانشگاه اجرا کرد
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو به دانشگاه باهنر کرمان سری زدیم تا از شور و نشاط و فعالیت های دانشجویی در این روز گزارشی تهیه کنیم.

به گزارش “دانشجو آزاد” به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو به دانشگاه باهنر کرمان سری زدیم تا از شور و نشاط و فعالیت های دانشجویی در این روز گزارشی تهیه کنیم.

وارد محوطه دانشگاه شدیم همه چیز مثل روزهای عادی بود و هیچ برنامه خاصی که نشان از روز دانشجو باشد وجود نداشت؛ فضای سوت و کور دانشگاه ذوقمان را کور کرد.

photo_2015-12-07_17-39-07

 

به سراغ بردهای دانشکده ها رفتیم باز هم خبری نبود.

photo_2015-12-07_17-38-35

photo_2015-12-07_17-38-39

photo_2015-12-07_17-39-44

 

 

اینبار سراغ تشکلهای دانشجویی دانشگاه را گرفتیم تا از زبان آنها برنامه های روز دانشجو را بشنویم ابتدا به سراغ رضا ایرانمنش دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان رفتیم و از او در خصوص برنامه های ۱۶ آذر پرسیدیم.

جامعه اسلامی

تعطیلی برنامه های تشکلها در روز دانشجو نسخه ای که وزارتخانه پیچید و دانشگاه اجرا کرد

ایرانمنش گفت: ابتدا گرامی میدارم یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را که انها رفتند تا امروز ما در روز دانشجو به راحتی دردانشگاه به تحصیل بپردازیم.

وی افزود: و اما درخصوص روز ۱۶ آذر رویه ای در سطح دانشگاه و همچنین در سطح وزارتخانه وجود دارد که هیچ تشکلی حق برگزاری برنامه در این روز را ندارد؛ پس یا قبل از ۱۶ آذر بایستی برنامه اجرا کرد یا بعد از آن؛ همین دلیل اصلی برگزار نشدن برنامه های مختلف سیاسی، فرهنگی و… از طرف تشکلهای دانشجویی بود.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه باهنر اظهار داشت: تشکل جامعه اسلامی برای روز دانشجو یکسریبرنامه داشت که برخی از آنها از طرف دانشگاه کنسل شد، یکی از این برنامه ها یک تریبون آزاد بود که کاملا هم بحث سیاسی نبود ولی دانشگاه مجوز بابت این برنامه به ما نداد و دیگر سخنرانی بود که متاسفانه هماهنگ نشد و اینگونه ما در روز ۱۶ آذر بی برنامه شدیم.

هدف معاونت فرهنگی وزارت علوم ساکت نگه داشتن دانشگاههاست

سپس به سراغ رضا روستایی نماینده بسیج دانشجویی رفتیم و از برنامه های ۱۶ آذر این تشکل دانشجویی سوال کردیم، روستایی اظهار داشت: الان که روز دانشجوست وضعیت دانشگاه را می بینید که هیچ خبری نیست و خیلی از دانشجویان ممکن است اصلا ندانند که امروز روزآنهاست.

وی ادامه داد: بخشی از این مساله تقصیر دانشگاه است ولی بخش اعظم آن متوجه معاونت فرهنگی وزارت علوم است و تلاششان این است که دانشگاهها را ساکت نگه دارند.

روستایی با اشاره به لغو برنامه ها در ۱۶ آذر سال ۹۳ عنوان داشت: ۱۶ آذر پارسال هم وضع به همین منوال بود و در دانشگاههای سراسر کشور برنامه های افرادی که موضع منتقد نسبت به دولت داشتند لغو شد و این سیاست اعمال شده از جانب وزارت علوم در طی دو سال گذشته بوده است.

نماینده بسیج دانشجویی در خصوص برنامه های لغوشده این تشکل در روز ۱۶ آذر تصریح کرد: قرار بود در روز ۱۶ آذر یک میزگرد دانشجویی با حضور نمایندگان تشکلها برگزار شود که اجازه برگزاری ندادند و این برنامه ۱۴ آذر با محدودیت های فراوان برگزار شد.

وی افزود: برای اجرای برنامه میزگرد ابتدا دانشگاهبه ما تالار نمی‌داد بعد از آن گفتن بایدبرای تالار هزینه بپردازید درحالیکه طبق آیین نامه تشکلها، دانشگاه موظف است فضای لازم برای اجرای برنامه های تشکلها را در اختیار آنها قرار دهد.

انجمن

دانشگاه تالار وحدت را رزرو کرد تا تشکلها بی برنامه بمانند

در ادامه واکاوی دلیل سکوت دانشجویی در روز دانشجو این بار با امیر جوکار زاده عضو تشکل انجمن اسلامی دانشگاه همکلام شدیم؛ جوکارزاده گفت: دانشگاه از یک هفته قبل از ۱۶ آذر تا یک هفته بعد از آن تالار وحدت دانشگاه را رزرو کرده است تاهیچ تشکلی امکان اجرای برنامه نداشته باشد.

عضو انجمن اسلامی دانشگاه باهنر افزود: برای روز دانشجو یک جلسه پرسش و پاسخ با حضور هیات رئیسه دانشگاه و دانشجویان در حال برگزاری است که به نظر بنده در چنین روزی که متعلق به دانشجویان است برگزاری چنین مراسمی ضرورتی نداشت و به نظر می رسد فقط برای پر کردن تالار وحدت برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از دانشگاهها مثل رشت، ارومیه و تهران سخنران دعوت کرده اند اما معلوم نیست چرا دانشگاه باهنر پیش دستی کرده و چنین جو خفقانی در روز۱۶ آذر برقرار کرده است تا هیچ سر و صدایی در دانشگاه نباشد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi