پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:26:04 - دوشنبه 24 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نام‌گذاری اتفاقی پیک نوروزی دانش آموزان با شعار یکی از لیست‌های انتخاباتی!
محمد دیمه‌ور معاون وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش «آیا دانش آموزان دوره ابتدایی در ایام تعطیلات نوروز تکالیف نوروزی دارند؟» گفت: هرگونه تولید پیک‌نوروزی در استان‌ها و ارسال آن به مدارس غیرقانونی است و معلمان باید با توجه به شرایط دانش‌آموزان اقدام به ارائه تکالیف نوروزی کنند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با این وجود، اما آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در عملی خلاف قانون (به استناد سخن معاون وزیر) اقدام به انتشار پیک نوروزی برای پایه ابتدایی کرد. پیک نوروزی که تصویر آن در ذیل آمده، با عنوان شکوفه امید منتشر شده است. نامی که بی شباهت به شعار دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دهم نیست. به همین علت برخی معتقدند که مسئولین امر از این طریق فضا را برای پی ریزی و تزریق تفکر خاص دولت در نگرش به انقلاب، به کودکان است.

چنین اقدام شبهه ناکی در گذشته نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش تکرار شده بود. آنجا که در کتب اجتماعی پایه ابتدایی، نقل مکان خانواده ای به نام هاشمی با ترکیبی شبیه خانواده هاشمی رفسنجانی، از کازرون به نیشابور، شرح داده شده بود.

گمانه ها حاکی ازینست که نامگذاری خانواده هاشمی در هم چیزی شبیه همین موضوع برای جا انداختن نام خاندان وی در اذهان کودکانی که نسل آینده ی کشورند بوده است.

شبیه چنین مطلب خلاف قانونی نیز چندی قبل از سوی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران عنوان شد. وی در تاریخ ۳ اسفندماه جاری در مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه پیک‌های نوروزی اواخر ماه جاری در میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد، اظهار کرد: پیک‌های نوروزی حاوی اطلاعاتی مرتبط با دروس دانش‌آموزان است و مکمل محتوای آموزشی است. این پیک‌ها جنبه تفریحی و سرگرمی برای دانش آموزان دارد و تکلیف سختی محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران مدتی قبل گفت: «دیگر چیزی به عنوان پیک نوروزی نداریم، یعنی یک تکلیف سراسری بدون توجه به نیازها، استعدادها و علاقه‌ها را تأیید نمی‌کنیم چرا که یک فعالیت غیر ضروری و کم اثر بود که سال گذشته آن را متوقف و ممنوع کردیم.»

اخبار حاکی ازینست که سال گذشته نیز در عملی خلاف قانون، پیک نوروزی خصوصی‌سازی شده توسط یکی از مؤسسات خارج از آموزش و پرورش و مخصوص نوروز ۹۴ به برخی مدارس تهران راه یافت.  «پیک نوروزی ۱۳۹۴ مدرسه ما» مخصوص پایه‌های مختلف تحصیلی وارد برخی مدارس شده بود و مشخص نشد این کار با مجوز و اطلاع ادارات آموزش و پرورش انجام شد یا به صورت غیر قانونی است. موسسه مورد نظر پیک‌های نوروزی را برای پایه‌های اول تا سوم دبیرستان پیش بینی کرده است.

البته انتشار این نوع پیک های نوروزی برای دانش آموزان مسبوق به سابق نیز بوده است،  نورز ۹۳بود که اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان با فرارسیدن عید نوروز اقدام به تولید و توزیع پیک نوروزی در مدارس با عنوان “شکوفه های امید” نموده بود، که در برخی از صفحات آن نوشته ها و تصاویر جالبی نقش بسته که نشان می دهد می خواهند فرزندانمان را از کودکی سیاسی کنند!

نکته جالب در این نشریه آنجایی بود که  در مقدمه این پیک نوروزی نکاتی را به دانش آموزان استان توصیه شده و در یکی از بندهای آن نوشته بود:

دلبندانم!
بهار، پیام آور اعتدال است و در سایه اعتدال زندگی زیبا می شود. اطمینان دارم می توانید با قلمی شیوا و تدبیری زیبا، پرنده امید را روی شانه های خود بنشانید و نظاره گر دنیایی باشید که در آن عشق، مهرورزی، دوست داشتن، صلح و صفا رسم باشد و فرزندانش با امید به فردایی بهتر با احساس مسئولیت به تکالیف خود بپردازند.

به نظر می‌رسد که نیاز است تا آموزش و پرورش به یک تصمیم واحد در خصوص پیک نوروزی دانش‌آموزان برسد که یا این کار انجام شود و یا به هیچ طرق دیگر انجام نشود؛ اما این اتفاقی که شاهد آن هستیم شائبه موضوع خصوصی سازی را پررنگ می‌کند. و از سویی دیگر باید دید این اقدام توسط آموز پرورش خراسان رضوی یک حرکت سیاسی بوده است یا نام گذای این پیک به صورت اتفاقی با شعار لیست یکی از لیست های انتخابات همخوانی داشته است!

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi