پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:57:26 - پنجشنبه 23 خرداد 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نابود شدن فلزات سنگین محیط زیست با پوست پسته
محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان با استفاده از پوست سخت پسته، بیوکامپوزیتی بر پایه کربن فعال، جهت حذف فلزات سنگین محیط زیست تولید کردند.

به گزارش “دانشجو آزاد “به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هر روزی که می‌گذرد بر جمعیت شهر‌ها افزوده می‌شود. این رشد، تبعاتی همچون مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد. که از جمله آن ها ورود پساب کارخانه های صنعتی حاوی فلزات سنگین به محیط زیست است. استفاده از بایو جاذب‌ها، یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند تا حدی این مشکلات را رفع کند.
محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان برای رفع این مشکل، بیوکامپوزیتی بر پایه کربن فعال تهیه کردند که برای تهیه آن از پوست سخت پسته بهره بردند. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز برای تسهیل این پژوهش از این محققان حمایت کرد.

وجیهه نژاد شفیعی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: با انجام این پژوهش بیوکامپوزیتی بر پایه کربن فعال از پوست سخت پسته تهیه شد تا به عنوان جاذب یون‌های فلزات سنگین و آلاینده‌های آلی از محلول‌های آبی و پساب صنعتی استفاده شود. در ابتدای کار، پوست سخت پسته پس از شستشو و خشک شدن به اندازه ۱-۲ میلیمتر خرد و در دمای بالا، پیرولیز شد. همچنین برای فعال سازی کربن، در کوره تحت بخار آب قرار داده و تبدیل به کربن فعال شد. پس از آن نانو ذرات آهن بر روی سطح کربن فعال قرار گرفت تا شاهد خاصیت مغناطیسی آن باشیم. این بایو جاذب‌ها جذب فلزات سنگین از محیط‌های آبی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام /

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi