پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:44:58 - چهارشنبه 18 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مناظره؛ تجربه‌ای تازه برای گفت‌و‌گوهای اجتماعی
رئیس هیئت داوران مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات مناظره، از این مسابقات به عنوان تجربه‌ای تازه در زمینه گفت‌و‌گوهای اجتماعی نام برد.

به  گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا:دکتر نعمت الله فاضلی  در مورد اهمیت گفت‌و‌گو به خبرنگار دانشگاهی ایسنا، اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد برای زندگی در جهان امروز گفت‌و‌گو است. تا یکی دو دهه قبل، گفت‌و‌گو بیش از هر چیزی نوعی گپ زدن، درد‌ دل کردن یا گاهی به معنای مذاکره بود، اما امروزه این کار، راهبردی است که مردم و دولت‌ها و نهاد‌های مدنی با استفاده از آن تلاش می‌کنند تا درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: از سال‌های ۱۹۹۵ به بعد،گفت‌و‌گوی اجتماعی (Social Dialog) محور سیاست‌های اجتماعی در اتحادیه اروپا شد. رسانه‌ها در تمام دو دهه گذشته تلاش کردند تا به روش‌های مختلفی گفت‌و‌گوی جمعی میان گروه‌ها، افراد، نهاد‌ها، دولت و مردم را برقرار کنند.

رئیس هیئت داوران مسابقات مناظره افزود: گفت‌و‌گو در جهان امروز چنان اهمیتی پیدا کرده که در دانشگاه‌ها به عنوان مهم‌ترین روش آموزش، یادگیری و یاددهی به کار گرفته می‌شود و برای زندگی خانوادگی، مناسبات میان فردی، روابط میان شهروندان و دولت و همچنین مدیریت جامعه، امری ضروری است. با توجه به این اهمیت تمام نهاد‌های اجتماعی و فرهنگی در دهه‌های اخیر تلاش کردند تا راهکار‌ها و روش‌های گسترش گفت‌و‌گو در جامعه امروز را توسعه ببخشند و راهکارهای کلیدی آن را به مردم بیاموزند.

رئیس پژوهشکده اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: یکی از راهبرد‌های عمومی آموزش گفت‌و‌گو در جهان امروز مناظره است. در سال‌های اخیر معمولا مناظره را با مناظره‌های سیاسی شناختیم. مناظره‌هایی که به هرحال سرنوشت ملی جامعه‌مان را تعیین می‌کردند و می‌کنند امّا مناظره نمی‌تواند و نباید محدود به امر سیاسی شود. مناظره‌ها باید بتواند عامه مردم، گروه‌های اجتماعی به ویژه جوانان را برای زندگی اجتماعی، زندگی اقتصادی و زندگی فرهنگی‌شان آماده کند.

مناظره در دنیای امروز راهبردی برای دیدن و دیده شدن

فاضلی گفت: مناظره در جهان امروز یعنی تولید نظر، انتقال نظر، تفاهم و تعامل مبتنی بر نظر. منظور از نظر در اینجا نوعی اندیشیدن بر پایه ملاحظات اخلاقی، علمی و اجتماعی است. نظر در اینجا توجه به دیدگاه‌ها گروه‌های مختلف مردم است. مناظره در دنیای امروز راهبردی برای دیدن و دیده شدن است. در شرایطی که تک تک مردم نیازمند به خود‌بیانگری یا مورد توجه قرار گرفتن هستند و نظر و دیدگاه آن‌ها برایشان اهمیت دارد؛ مناظره راهبرد جمعی برای این دیدن و دیده شدن هاست.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های پیشین مسابقات مناظره دانشجویی، اظهار کرد: مناظره‌هایی که جهاددانشگاهی در سال‌های اخیر در میان دانشجویان شکل داده، در چارچوب همین نکاتی است که به طور کوتاه به آن‌ها اشاره کردم. این مناظره‌ها تلاشی برای تولید تجربه‌ای تازه برای گفت‌و‌گوی اجتماعی و جمعی است. برای این است که نسل جوان را آماده کنیم تا بتوانند از طریق گفت‌و‌گو، تولید مفاهیمی محکم و خلاق از طریق توجه کردن به نسل جوان و توجه به دیدگاه‌های این گروه‌ها این امکان را فراهم کنیم تا نسل جوان ما بتوانند جامعه را به سوی جامعه‌ای مبتنی بر تضارب آراء، تولید نظر و تفاهم برای فهم حقیقت هدایت کنند.

او ادامه داد: مناظره‌هایی که جهاد دانشگاهی آنها را سازمان داده است، فعالیتی در زمینه تولید، انتقال، اصلاح و تغییر فرهنگ است. ما از گذشته تا کنون به سوی نوعی فرهنگ گفت‌و‌گو، مناظره و نظرورزی حرکت کردیم و در آینده نیز حرکت خواهیم کرد. به همین دلیل شاید مناظره و گفت‌و‌گو برای ما، مانند اکسیژن، برای بقای ما حیاتی باشد.

فاصلی مناظره های دانشجویان را در همین راستا خواند و ادامه داد: مناظره‌هایی که برگزار شده و پس از این نیز برگزار خواهد شد، کمکی برای توجه به اهمیت نظر ورزی و گفت‌و‌گو در شرایط قرن بیست و یکم است. این مناظره‌ها بیش از آن‌که نمایشی با شکوه از قدرت طلبی، هوش یا استعداد افراد باشد، تلاشی برای به نمایش درآوردن اخلاق، ارزش‌های انسانی و آماده کردن جامعه و جامعه دانشجویی و دانشگاهی و همچنین نسل جوان برای زیستن در شرایط گفت‌و‌گویی جامعه جدید، موقعیت یا شرایط گفت‌و‌گویی به شکل مولفه ساختاری زندگی و زمانه امروز ما در‌آمده است. از همین رو آرزوی من این هست که در آینده نزدیک این مناظره‌ها بتواند تبدیل به مناظره‌ای بیشتری در میان گروه‌ها و فضاهای متفاوت بشود.

وی افزود: آرزوی من این هست که مناظره‌های دانشجویی زمینه‌ای را فراهم کنند تا که کارگران، زنان، نوجوانان، گروه‌های مختلف اجتماعی، مهاجران، اقلیت‌ها، گروه‌های مذهبی و تمام جامعه با همه تنوعات فرهنگی و اجتماعی که دارند، بیاموزند که از طریق مناظره یا گفت‌و‌گوی جمعی می‌توانند حقیقت را بدهند و زندگی انسانی‌تر، الهی‌تر و اخلاقی‌تری را سامان دهند.

او همچنین عنوان کرد: مناظره نه تنها راهی است برای ارائه دیدگاه‌ها و تفاهم میان گروه‌ها، بلکه نوعی سیاست فرهنگی است که بر اساس آن می‌شود فرهنگ عمومی جامعه را هدایت کرد.

فاصلی گفت: امیدوارم جهاد دانشگاهی و مدیرانی که با اندیشه نیک خودشان این نهال بزرگ فرهنگی را کاشته‌اند بتوانند در آینده آبیاری کنند و پرورش دهند تا مردم ما بتوانند زیر سایه این نهال بزرگ بیاموزند که چگونه اخلاقی‌تر، انسانی‌تر و الهی‌تر زندگی کنند.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi