پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:20:48 - شنبه 8 بهمن 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد
مشکل قانونی برای برگزاری پنجاهمین آزمون دستیاری وجود ندارد/آزمون اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: امسال مشکل قانونی برای برگزاری پنجاهمین آزمون دستیاری وجود ندارد و اکنون فرآیند ثبت‌نام این آزمون در حال انجام است.

  به گزارش دانشجو آزاد: دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری هفتین همایش مرجعیت علمی اعلام کرد: در آزمون چهل و هشتم که دوسال پیش برگزار شد مشکلاتی پیش آمد که موجب شد آزمون به تعویق بیفتد.

وی ادامه داد: در آزمون ۴۸ که امسال اردیبهشت ماه برگزار شد خوشبختانه مشکل قانونی مرتفع شد و با تغییراتی که در آیین‌نامه‌ها ایجاد شد ایراداتی که دیوان عدالت ادارای در مورد برگزاری آزمون وارد کرده بود، مرتفع شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: سال گذشته آیین‌نامه های برگزاری آزمون دستیاری در نشست شورای پزشکی عمومی و تخصصی با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر کرد و مشکلات مرتفع شد و دیوان عدالت اداری نیز کاملا در جریان تغییرات هست و با توجه به نطر دیوان عدالت اداری مجوز گرفتیم آزمون دوره چهل و نهم را برگزار کنیم.

به گفته وی، مشکل منابع حل شده و منابع به روز شده است و امسال مشکلی نخواهیم داشت. ثبت نام دستیاری شروع شده و آزمون اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه وزارت بهداشت اصرار دازرد آزمون در موعد مقرر برگزار شود به دلیل آن است که دستیاران از ابتدای سال تحصیلی(مهرماه) در بیمارستان ‌ها حضور داشته باشند. زیرا بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های دولتی بیشتر توسط دستیاران اداره می‌شوند و اگر دستیاران به موقع حضور نداشته باشند، خدمات رسانی به مردم و آموزش دچار مشکل می‌شود. چون دستیار تخصصی هم آموزش می‌بیند و هم خدمات ارائه می‌کنند.

بودجه‌ای برای افزایش ظرفیت آمورزش پزشکی دریافت نکرده‌ایم

دکتر باقری فرد در پاسخ به سؤال ایسنا درباره “افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته‌های پزشکی به صورت سالانه و اجرای این مصوبه در کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی بیشتر از  جدول اعلام شده است. افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی با کمک سایر دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه بودجه ممکن می‌شود تا زیرساخت‌های لازم مرتبط با این موضوع فراهم شود. اگر زیرساخت فراهم نباشد و پذیرش انجام شود، فدراسیون آموزش پزشکی نسبت رعایت نشدن شاخص‌ها واکنش نشان می‌دهد.زیرا کیفیت و کمیت آموزش پزشکی هر دو در کانون توجه قرار دارد. در مورد رشته های پزشکی اگرچه افزایش ظرفیت داشته‌ایم اما بودجه‌ای در ارتباط با این موضوع به ما پرداخت نشده است.

وی عنوان کرد: موضوع ادغام آموزش علوم‌پزشکی درنظام سلامت در دهه ۶۰ مطرح شد و ادغام صورت گرفت. سال ۶۴، رشته‌های علوم‌پزشکی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منفک شد و به وزارت بهداری وقت سپرده شد. پس از واگذاری رشته‌های‌پزشکی به وزارت بهداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی شکل گرفت.

دکتر باقری فرد با بیان اینکه ادغام آموزش پزشکی یک سبک و شیوه کم‌نظیر در جهان به حساب می‌آید، اظهار کرد: موضوع ادغام براساس اسناد بالادستی و بیانات رهبری شکل گرفت. ادغام آموزش علوم‌پزشکی، برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورده است. از جمله اینکه هنگامی که  آموزش، پژوهش و درمان در یک مجموعه قراد دارند سبب می‌شود که دانشجویان بتوانند دانایی و توانایی را همزمان کسب‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها به دلیل اینکه توانایی ندارند، نمی‌توانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند. چنین شرایطی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وجود ندارد چرا که دانشجویان حین تحصیل، در مراکز درمانی آموزش می‌بینند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه ادغام آموزش ۳ دستاورد به ارمغان آورده است، گفت: “ارتقاء کمی خدمات حوزه سلامت” یکی از این دستاوردها است. پیش از انقلاب، تعداد پزشکان کشور محدود بود و افرادی از کشورهای هند و پاکستان به طبابت مشغول بودند و برخی حتی پزشک نبودند و با لیسانس پزشکی کار می‌کردند.

دکتر باقری‌فرد درباره تعداد دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: ۲۵۰ هزار نفر در رشته‌های مختلف علوم‌پزشکی درس می‌خوانند. در حال حاضر، ۶۶ هزار دانشجوی پزشکی، ۱۵ هزار دانشجوی دندان‌پزشکی و ۱۲ هزار نفر دانشجوی داروسازی داریم. تعداد اعضای هیئت‌علمی نیز حدود ۲۱ هزار نفر است و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در اختیار داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه “ارتقاء کیفیت در آموزش” از دیگر دستاوردهای ادغام آموزش پزشکی است، اظهار کرد: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، مدرک پزشکی ایران را تایید می‌کند. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اعتباری به ایران داده است که با این اعتبار می‌تواند رشته‌های پزشکی کشورهای منطقه را اعتبار سنجی کند و در صورت صدور تاییدیه ازسوی ایران، فدراسیون جهانی نیز رشته‌های پزشکی این کشورها را می‌پذیرد. این اعتبار ۱۰ ساله است.

وی ادامه داد:  کیفیت درمان ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر است و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، عده‌ای برای درمان به ایران می‌آیند. ارتقاء کیفی درمان از دیگر دستاوردهای ادغام آموزش علوم‌پزشکی است.

وی تاکید کرد: تامین نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه درمان است و مشکلات مربوط به توزیع این مولفه باید حل شود. اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتواند برای تمام رشته‌ها جذابیت ایجاد کند، توجه به مناطق کم‌برخوردار کم می‌شود و به تراکم شهرهای بزرگ افزوده می‌شود. به همین دلیل،  بحث بومی‌سازی را در دستور کار قرار داده‌ایم و آن را برای رشته‌های دستیاری تخصصی اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه میان “سرامد”بودن و “مرجعیت” تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: منظور از مفهوم سرامد این است که یک کشور بتواند از ظرفیت خود در امور مختلف بهره ببرد اما مرجعیت، معنا و مفهومی متفاوت دارد. مرجعیت به این معنا است که دیگران از یافته‌ها و دستاوردها استفاده کنند. رهبری نیز همواره بر مرجعیت علمی تاکید می‌کند. 

آمار پزشکانی که مهاجرت می‌کنند به آن میزانی که اعلام می‌شود، نیست

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت پزشکان گفت: میان دو موضوع ” قصد مهاجرت” و “مهاجرت کردن” تفاوت قائل شد. آمار پزشکانی که مهاجرت می‌کنند به آن میزانی که اعلام می‌شود، نیست. مسائل اقتصادی در مهاجرت پزشکان تاثیر دارد که با پیگیری‌های دکتر بهرام عین‌الهی (وزیر بهداشت) سقف حقوق پزشکان برداشته شد. برخی از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی برای بیمارستان درآمدزایی می‌کردند و خدمات‌می‌رساندند اما دریافتی آنها با خدماتی که ارائه می‌دادند، تناسبی نداشت. ما با ایجاد جذابیت می‌توانیم با پدیده موضوع مهاجرت پزشکان مقابله کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تفاوت‌های میان دانشجویان نوورود و مشغول به تحصیل،اظهار کرد: دانشجوی پزشکی که مشغول به تحصیل است، همه مولفه‌ها را در اختیار دارد اما کسی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شود باید امکاناتی برای او در نظر گرفت. ما با سازمان برنامه و بودجه در حال مکاتبه هستیم که کیفیت آموزش فدای کمیت و افزایش ظرفیت نشود.دانشجوی پزشکی با جان بیماران سروکار دارد و به همین دلیل، کیفیت آموزش این دانشجویان دارای اهمیت زیادی است. افزایش ظرفیت نیاز به بودجه مناسب دارد و زیرساخت‌های لازم باید برای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های آموزشی گفت: برخی از خدمات ارائه شده در این بیمارستان‌ها مناسب نیست اما این موضوع برای تمام بیمارستان‌ها موضوعیت ندارد. تمام خدمات باید تحت نظر اساتید از سوی دانشجویان ارائه شود. 

ساخت دانشگاه در تاجیکستان و غنا

دکتر باقری فرد درباره بین‌المللی شدن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند که این تعداد باید افزایش یابد. همچنین احداث دانشگاه در کشورهای دیگر در دستور کار قرار گرفته است و دانشگاه “سبطین” در کشور عراق یک مثال از این موضوع است. در این راستا ساخت دانشگاه در کشورهای تاجیکستان و غنا نیز انجام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت درباره کمبود متخصصان قلب در سال‌های آینده گفت: به طور طبیعی به دلیل اینکه بیمار قلبی شرایط سختی دارد، رغبت به این رشته‌ها کمتر است. ما در نظر داریم که طب اورژانس و بیهوشی را در گروه مشاغل سخت بیاوریم تا زودتر از موعد بازنشسته شوند، باید شرایطی ایجاد کنیم که تمام توجه به رشته‌های جراحی زیبایی جلب نشود. 

بومی سازی ۷۰ درصد شبیه‌سازهای آموزشی

وی درباره استفاده از تکنولوژی در آموزش گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و ۷۰ درصد شبیه‌سازهایی که در امر آموزش دخیل هستند، بومی سازی شده‌اند. اگرچه این موضوع با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میسر شده، اما باید به این موضوع اشاره کرد که آموزش در رشته‌های پزشکی باید به صورت حضوری و چهره به چهره باشد. 

دکتر باقری‌فرد درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: آیین‌نامه این نوع پذیرش در حال بازبینی است و تغییراتی در جهت تسهیل برای تحصیل در رشته پزشکی درنظر گرفته شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه هفتم توسعه در کانون توجه است. در نظر داریم که علاوه بر ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و دولتی از ظرفیت مردمی نیز استفاده کنیم. به طور مثال، از ظرفیت پزشکانی که در امر درمان بازنشسته شده‌اند استفاده کنیم. البته در این بین شرایط باید به نحوی باشد که کیفیت تحت تاثیر قرار نگیرد و رتبه‌های بالا جذب شوند. همچنین می‌توانیم دانشجویان سایر کشورها را جذب کنیم. با استفاده از ظرفیت مردمی، ظرفیت رشته‌های پزشکی را افزایش دهیم. برخی از دانش‌آموزان که معدل بالای ۱۹.۵ دارند اما نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند که با افزایش ظرفیت امکان تحصیل آنها فراهم می‌شود. 

ادغام آموزش علوم‌پزشکی، اقدامی منحصر به‌فرد است

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا حسن‌زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی و نایب رئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نیز در این نشست خبری در سخنانی اظهار داشت: این همایش با همراهی فرهنگستان علوم و انجمن اموزش پزشکی و با حمایت معاون آموزشی وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود. 

وی درباره تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: تعداد این دانشجویان در حال افزایش است. اخرین اطلاعات درباره دانشجویان بین‌الملل برای روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه است که تعداد این دانشجویان ۷۰۱۳ نفر اعلام شده است.

همایش مرجعیت علمی در ۴ پنل برگزار می‌شود

دکتر سلیمان احمدی، دبیر علمی همایش مرجعیت علمی وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: این همایش در ۴ پنل با موضوع‌های  “وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم درباره دستاوردها”،  “وزرای سابق بهداشت و معاونان برای بهبود شرایط”، “دانشگاه و تجربیات” و “دستاوردها و بهترین اقدامات دانشگاه‌ها” برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه مهارت‌محوری از اهمیت فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: فناوری‌های یادگیری ارتقاء یافته است و دانشجویان با آموزش‌های با شبیه‌سازی شده‌اند، آموزش می‌بینند.  

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi