پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:26:00 - یکشنبه 25 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدبرانِ دولت یازدهم تدبیری بیاندیشید
از ابتدای دولت یازدهم یکی از شعارهای اصلی این دولت بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و حفظ عزت مردم و مسئولین ایران در روابط دیپلماسی بود اما متاسفانه در بعد بین الملل برخوردهای خوبی با شهروندان ایرانی نشد.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ از ابتدای دولت یازدهم یکی از شعارهای اصلی این دولت بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و حفظ عزت مردم و مسئولین ایران در روابط دیپلماسی بود اما متاسفانه در بعد بین الملل برخوردهای خوبی با شهروندان ایرانی نشد و از آن قبیح تر سخنان توهین آمیز برخی سران کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای نسبت به مسئولین کشور ما مردم را بیش از پیش به این شعار دولت تدبیر دلسرد کرد.

در این بین مسئولان ترکیه گوی سبقت را از دیگر سران منطقه ربوده اند و رئیس جمهور ترکیه هرزگاهی در مصاحبه های خود سخنان توهین آمیزی نسبت به ایران داشته است به طور مثال؛ وی با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه مدعی شد که تلاش‌های تهران آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را “به ستوه” آورده است.

پیش از این مصاحبه نیز اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که “ایران در تلاش برای تسلط بر منطقه است، آیا می‌شود این را تحمل کرد؟ این موضوع، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ستوه آورده است. این امر واقعا تحمل کردنی نیست و ایران باید متوجه این مسئله باشد”.

این اظهارات عجیب به اینجا ختم نشد و اردوغان در ادامه گفت: اردوغان با اشاره به تلاش عراق برای نابودی داعش گفت: هدف ایران از مبارزه با داعش، افزایش نفوذ در عراق است. در واقع ایران در حال تعقیب داعش است تا جای ان را در منطقه بگیرد.

با وجود تمام این اظهاراتِ سخیف فروردین ماه امسال رجب طیب اردوغان به ایران سفر کرد همچنین بعد از اتمام مذاکرات ایران با ۵+۱ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفرهای دوره ای خود به کشورهای منطقه این هفته عازم ترکیه بود که این سفر لغو شد و اکثر خبرگزاری ها این خبر را بدین صورت پوشش دادند: “محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سفر روز سه‌شنبه خود به ترکیه را که به‌منظور گفت‌وگو درباره جنگ سوریه و سایر مسائل منطقه‌ای ترتیب داده شده بود، به تعویق انداخت.”

اما چرایی لغو این سفر تامل برانگیز است؛ چندی پیش ظریف مقاله ای را در روزنامه جمهوریت ترکیه به چاپ رساند؛ گذشته از اینکه روزنامه جمهوریت یکی از روزنامه های لیبرال و به شدت ضد ایرانی ترکیه است و تنها روزنامه ای است که در ترکیه اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز مجله شارلی ابدو فرانسه کرد و انتشار مقاله از جانب یک مسئول ایرانی در این روزنامه چه توجیهی دارد نمی دانیم اما روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در شماره امروز خود نوشت : رئیس جمهور ترکیه به وزیر امور خارجه ایران وقت ملاقات نداد!!

چرا دولت ترکیه سفر وزیر خارجه ایران را به دلیل انتشار یک مقاله در روزنامه مخالف دولت لغو میکند. اما دولت ایران پس از توهینهای سنگین اردوغان به کشور و رهبری انقلاب با سلام و صلوات از اردوغان در تهران استقبال میکند؟!

قرار بود روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر در قالب احترام متقابل باشد اما متاسفانه در این عمر دو سال و چند ماهِ دولت تدبیر و امید احترام یک جانبه ای از طرف مسئولین ایرانی دیدیم و دستگاه دیپلماسی ما برای حفظ عزت ایرانی ضعیف عمل کرده است به طوریکه کشورهای کوچکی مثل ترکیه و بحرین به خود اجازه اهانت به کشور عزیزمان را می دهند.

امید است مدبرانِ دولت یازدهم تدبیری اندیشیده و جلوی گزافه گویی های کشورهایی که در حد ایران عزیز نیستند را گرفته و عزت ایران و ایرانی را خدشه دار نکنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi