پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:47:51 - جمعه 9 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
لباس سیاه عزا و فلسفه دارد
به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، مراسم معنوی زیارت عاشورا به همت دفتر فرهنگ دانشکده فنی و حرفه ای سما واحد کرمان در حال برگزاری است.

زهره نخعی مسئول دفتر فرهنگ دانشکده سما در گفتگو با “دانشجو آزاد” گفت: این مراسم معنوی با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشکده بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در محل نمازخانه برگزار و مداحان به ذکر مصائب اهل بیت (علیهم السلام) می پردازند.

وی گفت: در پایان برنامه، پذیرایی از عزاداران حسینی پیش بینی شده که بانی آن دانشجویان عزیز می باشند.

نخعی در خصوص فرهنگ ماندگار عاشورا گفت: عاشورا نقطه عطفی در تاریخ سراسر مبارزه و جهاد مسلمانان خصوصاً شیعیان و ریشه در هویت آنها و مظلومیت اهل بیت (ع) دارد.

بعد از حادثه جانسوز کربلا امام سجاد (ع)مجلس عزای شهدای کربلارا برقرار می نمودو خود به آماده سازی پذیرایی و غذا می پرداخت تا عزاداران بهتر و بیشتر بتوانند در این مصیبت عظمی عزاداری نمایند.

وی در خصوص استفاده از لباس سیاه عزا و فلسفه آن افزود: ما یک حکم کلی داریم در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم می‌کند؛ این فتوای حضرت آقا هم هست. اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثنا شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد. همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونه‌ای باشد که معلوم باشد عزادار است و این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین علیه‌السلام و ائمه بزرگوار، امروزه نشانه این است که طرف می‌خواهد نشان دهد من عزادار هستم. بنابراین حکم کراهت را ندارد. بلکه رجحان هم دارد، در زمان قدیم وقتی پادشاهی می خواست وارد جایی بشود جارچیان ، در صور میدمیدندکه: به هوش باشید به گوش باشید پادشاه دارند تشریف فرما میشوند و اما بعد: ما شیعیان با سیاه پوشیدن مان به جهان اعلام می کنیم که:

به هوش باشید، به گوش باشید حضرت امام حسین بن علی(ع) شاه شهیدان عالم دارند به سرزمین کربلا تشریف می آورند.

گفتنی است این مراسم تا پایان دهه اول محرم ادامه دارد.

وی در پایان از حمایت ویژه ریاست دانشکده و از حضور  با شکوه دانشجویان، اساتید و کارکنان در برنامه های فرهنگی دانشکده تقدیر و تشکر بعمل آورد.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi