پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:51:48 - شنبه 5 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قطار مغناطیسی ژاپن رکورد سرعت را شکست
قطار مغناطیسی ساخت ژاپن توانست در آزمایشات اولیه به سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و رکورد سریع ترین قطار جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ فناوری به کار رفته در این قطار مغناطیسی به گونه ای است که با استفاده از میدان مغناطیسی، چند سانتیمتر بالاتر از ریل قرار می گیرد و عملا در اتفاع چند سانتیمتری به حرکت درمی آید. بدین ترتیب هنگام حرکت قطار در مسیر ریل، اصطکاک به حداقل ممکن می رساند.

این بار اول نیست که ژاپنی ها موفق می شوند رکورد سریع ترین قطار جهان را به دست آورند. هفته گذشته همین قطار توانست در یک سفر آزمایشی به سرعت ۵۹۰ کیلومتر در ساعت برسد که بالاتر از رکورد جهان بود. پیش از این قطار دیگری در سال ۲۰۰۳ توانسته بود به حداکثر سرعت ۵۸۰ کیلومتر در ساعت برسد و از آن زمان رکورددار سرعت قطارها در جهان باقی بماند.

این قطار پرسرعت بخشی از یک پروژه عظیم است که توسط خط آهن مرکزی ژاپن اجرا می شود و قرار است در سال ۲۰۲۷ در مسیر بین توکیو و ناگویا فعال شود. در حال حاضر مسافرت بین این دو شهر در حدود ۵ ساعت طول می کشد اما قطار جدید می تواند این مسیر را در حدود ۴۰ دقیقه طی کند.

پیش بینی می شود هزینه اجرای این پروژه در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار باشد که بخش اعظم آن صرف ساخت خط آهن و تونل سازی در مسیر کوهستانی بین دو شهر خواهد شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi