پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:07:31 - سه شنبه 11 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فهرست مهمترین مصوبات دولت یازدهم در آموزش عالی
حذف نمره مردودی از معدل دانشجویان،تصویب آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی، تصویب سیاست‌های افزایش اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها، افزایش مقرری دانشجویان بورسیه برخی از مهمترین مصوبات سال ۹۳ بود.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از مهر؛ مصوبات مختلفی در آموزش عالی در سال ۹۳ به تصویب رسید که برخی ازمهمترین آنها به شرح زیر است :

پذیرش دانشجوی بورس دکتری فقط از طریق آزمون

دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: به دلیل ایجاد رقابت بیشتر افرادی که متقاضی استفاده از بورس دکتری خارج از کشور هستند باید در آزمون دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کنند .

سرفصل رشته‌های روانشناسی و علوم سیاسی مصوب شد

رئیس شورای تحول علوم انسانی از تصویب سرفصلهای روانشناسی، علوم سیاسی و فرهنگ و رسانه در این شورا خبر داد و گفت: بعد از ۴ سال، برنامه ها به تدریج آماده می شود و تاکنون سرفصلهای دروس روانشناسی، علوم سیاسی، و فرهنگ و رسانه در شورای تحول علوم انسانی مصوب شده اند.

توسعه رشته برای دانشگاههای فاقد امکانات رفاهی ممنوع شد

به شورای گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت در سال جاری ابلاغ شد از ارایه مجوز توسعه رشته به دانشگاه‌ هایی که زیرساخت لازم رفاهی و خوابگاهی متناسب با رشته های مذکور را ندارند خودداری شود.

تشکیل بنیاد حامیان در هر دانشگاه

دکترحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به ابلاغ اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاهی گفت: دانشگاهها تلاش کنند با اجرایی کردن این اساسنامه در استان های خود یک بنیاد حامیان تشکیل دهند تا حامی آنها برای توسعه دانشگاه باشد.

افزایش مقرری دانشجویان بورسیه

هیات وزیران در جلسه مورخ ١۵ تیر ١٣٩٣ مقرری ارزی دانشجویان بورسیه خارج از کشور را تصویب کرد.

مقرری دانشجویان بورسیه به گفته دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان  ۱۰ تا ۲۵ درصد با توجه به نوع کشورها افزایش یافت.

تصویب سیاست‌های افزایش اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها

دکتر منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: ۱۵ سیاست اجرایی به منظور افزایش اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصویب شد.

تصویب آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو

آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به تصویب هیات وزیران رسید.

اختصاص سهمیه ویژه برای ادامه تحصیل عشایر

در جلسه کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی مقرر شد به منظور جبران نبود فرصت‌های برابر برای تحصیل در دوره‌های آموزش عمومی و عالی عشایر در محدوده رشته‌هایی که مورد نیاز این قشر است، سهمیه مناسب برای ادامه تحصیل آنان مقرر شود.

ابلاغ لغو فعالیت دانشگاه ایرانیان

کارن ابری نیا مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، اعلام کرد که ابلاغیه ابطال فعالیت دانشگاه ایرانیان از سوی این وزارتخانه برای مدیران دانشگاه ارسال شد.

لایحه «مقابله با تقلب در کارهای علمی و پژوهشی» تقدیم هیأت دولت شد

دکتر نصیری قیداری – معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: اداره کل تدوین لوایح و تنقیح قوانین و مقررات  برای جلوگیری از سوء استفاده از تولیدات فکری و کارهای پژوهشی لایحه «مقابله با تقلب در کارهای علمی و پژوهشی» در این معاونت تدوین و  تقدیم دولت کرد.

بازنگری آئین نامه شورای گسترش آموزش عالی

آئین نامه شورای گسترش آموزش عالی با رویکرد ارتقای کیفیت آموزش عالی و تحقیقات و دستیابی به اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

اختصاص وام ویژه دانشجویان روزانه دکتری

وزارت علوم با توجه به ضرورت حمایت از دوره های دکتری و به منظور کاهش دغدغه های دانشجویان و ارتقای سطح کیفی تحصیلی آنها، وام ویژه به دانشجویان دکتری شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشوراختصاص داد.

تصویب آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی

آیین نامه کرسیهای آزاد اندیشی در شورای اسلامی شدن دانشگاهها به تصویب رسید.

تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

دکتر محمد علی نجفی سرپرست سابق وزارت علوم از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد .

ابلاغ آیین‌نامه جدید نخبگان

سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از آغاز اجرای آیین‌نامه جدید نخبگان در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ۸۰ درصد نخبگان در چهار دانشگاه کشور هستند و مسؤولیت بیشتر اجرای آئین‌نامه نیز بر عهده این دانشگاه‌هاست .

اجرای طرح سه ترمه شدن دانشگاه آزاد اسلامی از سال تحصیلی آینده

طرحی که به صورت اختیاری به دانشجویان این امکان را می‌دهد که به جای دو ترم در سال، سه ترم تحصیل کنند و در نتیجه دوره کارشناسی را در کمتر از سه سال تمام کنند.

واگذاری صدور مجوزبرگزاری همایش های علمی بین المللی به دانشگاه ها

دکتر مظفر شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت :صدور مجوز برگزاری همایش های علمی بین المللی که بیش از این در اختیار دولت بود به هیات های امنای دانشگاهها واگذارشد .

ابلاغ آیین‌نامه جدید استعداد درخشان دکتری ۹۴ به دانشگاه‌ها

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه جدید دکتری استعداد درخشان به دانشگاه ها خبرداد.

تصویب آیین نامه دوره کاردانی و کارشناسی /حذف نمره مردودی از معدل دانشجویان

دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم از تصویب آیین نامه دوره کاردانی و کارشناسی خبرداد و گفت: از تغییرات عمده این است که تا دو هفته قبل از پایان ترم به دانشجو اجازه داده شده اگر شرایط حضور در امتحان را ندارد درس را حذف کند، همچنین اگر در گذشته دانشجویان مردود می شدند نمره مردود در کارنامه می ماند و در معدل کل هم حساب می شد اما در آیین نامه جدید نمره مردود در معدل کل حساب نمی شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi