پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:04:16 - دوشنبه 27 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فعالیت ۴۰ موتورجستجوی فارسی در فضای وب
مجری طرح موتور جستجوی بومی از فعال بودن بیش از ۴۰ موتور جستجوی فارسی در شبکه اینترنت خبر داد و گفت: این جستجوگرها دسترسی کاربران اینترنتی به فضای وب را فراهم می کنند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ علیرضا یاری افزود: تعداد زیادی از این جستجوگرها، فراجویش گر یا mata search هستند که از پشتوانه های جستجوگرهای معتبر همچون یاهو و گوگل برای ارایه خدمت بهره می گیرند.

وی با اشاره به اینکه فراجویش گرهای صفحه ای برروی جستجوگرهای معتبر قرار می دهند و از امکانات آنها استفاده می کنند اظهار کرد: اینگونه موتورهای جستجوگر منابع زیادی نمی خواهد و اطلاعات سایر موتورهای جستجو را رتبه بندی کرده و در اختیار کاربران قرار می دهند.

مجری طرح موتور جستجوی بومی، هدف اصلی این مجموعه را راه اندازی موتور جستجوی بومی کامل و جامع اعلام کرد و گفت: موتورهای جستجوی بومی نمی تواند دولتی باشد و با تقویت بخش خصوصی و رونق فضای کسب و کار این بزرگ محقق خواهد شد.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه موتور جستجو نباید وابسته به دولت باشد بیان کرد: اینگونه فعالیت ها باید در بخش خصوصی انجام شود و به دولت وابستگی نداشته باشد.

وی رونق فضای کسب و کار را از جمله وظائف دولت برشمرد و گفت: تقویت فضای کسب و کار سبب پشتیبانی از فعالان این عرصه شده که با ادامه آن، حمایت دولت به درآمدزایی تبدیل خواهد شد.

یاری با اشاره به اینکه درآمدزایی سبب سرویس گردانی مناسب این حوزه خواهد شد ادامه داد: این مجموعه ها نظیر جستجوگرهای معتبر باید خود هدایت این امور را بدست گیرند و دولت کاری در این زمینه نداشته باشد.

** تصویب اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی برای حمایت از موتور جستجوی بومی

مجری طرح موتور جستجوی بومی با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از موتور جستجوی بومی به تصویب رسیده است افزود: شورای راهبردی موتور جستجوی بومی با هدف حمایت از شرکت های خصوصی، ارایه خدمات مطلوب و متنوع و هدایت شرکت های خصوصی به سمت استقلال و درآمدزایی تشکیل شده است.

وی همچنین از اعطای وام وجوه اداره شده به شرکت های دانش بنیان و صاحب ایده در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: مبلغی به عنوان تسهیلات بانکی به منظور توسعه فعالیت ها در اختیار شرکت های دانش بنیان و صاحب فکر و ایده قرار می گیرد.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات بر لزوم تجاری سازی فعالیت های این حوزه تاکید کرد و گفت: دولت با حمایت های خود می تواند زمینه های تجاری سازی را فراهم کند.

یاری تاکید کرد: با همکاری و تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد حمایت مناسب از شرکت های دانش بنیان هستیم تا ضمن ایجاد بسترهای لازم برای تجاری سازی و زمینه ارایه خدمات مطلوب فراهم شود.

شورای راهبردی موتور جستجوی بومی با دستور وزیر ارتباطان و فناوری اطلاعات و متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سه عضو به نمایندگی بخش خصوصی تشکیل شده است.

انسجام و جهت دهی، هدایت و راهبری پروژه های موتورجستجوی بومی با پشتیبانی کامل از خط و زبان فارسی، خدمات جستجوی دولت الکترونیک و درگاه مجتمع سازی خدمات فناوری اطلاعات از جمله وظایف این شورای است.

موتور جستجوی ایرانی «یوز» به آدرس www.yooz.ir امکان جستجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده و روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi