پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:12:48 - دوشنبه 5 دی 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس کل دادگستری استان کرمان:
فرد بی‌گناه در بازداشتگاه‌ها نگهداری نشود
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه فرد بی‌گناه‌ در بازداشتگاه‌ها نگهداری نشود‌، گفت: رئیس قوه قضائیه بر موضوع پرهیز از نگهداری افراد در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بدون وجود ادله لازم تاکید ‌ویژه‌ای دارند.

به گزارش دانشجو آزاد: حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز در بازدید از بازداشتگاه‌های پلیس‌های تخصصی کرمان با تقدیر از تلاش‌های نیروی انتظامی اظهار داشت: امنیت مردم و جامعه، خط قرمزی است که همه باید به آن توجه داشته باشیم و مردم از فراجا، دستگاه قضایی و در مجموع حاکمیت انتظار دارند که امنیت آنها را تامین کنند.

وی در نشست جمع‌بندی بازدید از بازداشتگاه‌های پلیس‌های تخصصی کرمان افزود: برخی افراد جامعه با بروز جرایمی در نظم و امنیت جامعه خدشه وارد کرده و دستگاه‌های مربوطه براساس مصلحت جامعه و مردم نسبت به برخوردهای قانونی اقدام می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه حقوق شهروندی متهمان یک اصل است، بیان کرد: باید به نحوی اقدام کنیم که ضمن تامین امنیت جامعه، حقوق متهمان نیز رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه همواره باید اصل رعایت قانون مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: از بازداشتگاه‌ها باید به عنوان مکانی برای نگهداری موقت متهمان استفاده شود و در این ارتباط نباید بیش از اختیارات شرعی و قانونی، کوچک‌ترین اقدامی را علیه افراد داشت.

حمیدی با اشاره به اینکه باید نهایت تلاش برای استانداردسازی وضعیت بازداشتگاه‌ها انجام شود، تصریح کرد: بازداشتگاه‌ها به اندازه ضرورت باید مورد استفاده قرار گیرد و حتی نباید اجازه داد افراد حتی یک دقیقه بیشتر از ضرورت، در بازداشتگاه‌ها بمانند.

وی با بیان اینکه افراد پس از خروج از بازداشتگاه‌ها باید متناسب با قرار قانونی صادر شده، در زندان‌ها نگهداری شوند، افزود: تسریع در رسیدگی به پرونده‌های افراد حاضر در بازداشتگاه‌ها نیز باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و تحقیقات باید با کیفیت لازم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه باید نظارت کنیم که فرد بی‌گناهی در بازداشتگاه‌ها نگهداری نشود و باید اصل بر برائت را همواره مورد توجه قرار داد، گفت: رئیس قوه قضائیه بر موضوع پرهیز از نگهداری افراد در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بدون وجود ادله لازم تاکید ویژه‌ای دارند.

وی بازدید مستمر همکاران قضایی از بازداشتگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به کشف علمی جرم زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که نیازی به نگهداری افراد در بازداشتگاه‌ها وجود نداشته باشد.

سردار عبدالرضا ناظری فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در این بازدید ضمن تقدیر از اهتمام دستگاه قضایی بر موضوع نظارت بر رعایت حقوق شهروندی متهمان در بازداشتگاه‌ها، اظهار داشت: استانداردهای زیادی در سازمان زندان‌ها پس از انقلاب برای نگهداری متهمان در بازداشتگاه‌ها پیش‌بینی شده و همواره رو به رشد بوده است.

وی افزود: از زمان دستگیری تا تحویل به زندان یک حلقه واصل در مراجع انتظامی به عنوان تحت نظرگاه و بازداشتگاه وجود دارد که متهمان برای ادامه تحقیقات و کشف جرم در این اماکن نگهداری می‌شوند.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در سنوات اخیر با وجود تمام محدودیت‌های مالی، تمام تلاش خود برای استانداردسازی بازداشتگاه‌ها و تحت قرارگاه‌ها مبذول داشته است، تصریح کرد: در مرکز استان برای هر پلیس تخصصی یک بازداشتگاه خاص داریم و در شهرستان‌ها بازداشتگاه‌ها به صورت تجمیعی است.

وی با اشاره به اینکه ۹ بازداشتگاه موقت برابر استانداردهای سازمان زندان‌ها در استان کرمان وجود دارد، عنوان کرد: تلاش‌هایی برای ساخت بازداشتگاه‌های موقت برابر استانداردهای روز در سطح استان کرمان انجام شده است.

سردار ناظری یادآور شد: در شهر کرمان نیاز به احداث بازداشتگاه متمرکز با ظرفیت ۳۵ نفر و در شهرستان‌های راور، بم، انار، منوجان، قلعه گنج و ریگان نیز نیاز به ساخت یا تکمیل بازداشتگاه‌ها وجود دارد.

فرمانده انتظامی استان کرمان ادامه داد: در شهرستان‌های زرند، رفسنجان، بافت، بردسیر و فاریاب بازداشتگاه‌ها ساخته شده و به دلیل عدم تکمیل و تجهیز هنوز راه‌اندازی نشده است.

وی پیشنهاد کرد: مکانی در زندان به عنوان  بازداشتگاه متمرکز با رعایت اصول حفاظتی برای نگهداری متهمان ایجاد شود و نیروی انتظامی نیز در زمینه تامین نیروهای موردنیاز این بازداشتگاه همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi