پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

2:26:06 - سه شنبه 14 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عذابی که دانشجویان خانم در سرویس‌های ایاب و ذهاب می‌کشند
دانشجویانی که هر روز یک یا دو بار مجبورند از داخل شهر به دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و خوابگاه آن‌ها نیز داخل شهر است که هم باید هزینه رفت و آمد پرداخت کنند و هم …

به گزارش“دانشجوآزاد”به نقل ازخبرگزاری دانشجو، موضوع از آنجا شروع شد که یکی از دانشجویان پیام نور پیغامی را ارسال کرد و گفت: در مسیر سرویس های شهری دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و دانشکده انقلاب بجنورد یک مشکل اساسی وجود دارد.

وی ضمن ابراز ناراحتی از شلوغی اتوبوس های این مسیر نسبت به اختلاط زن و مرد در این سرویس ها و سوار شدن همه آن‌ها از یک درب انتقاد کرد.

همین مسئله باعث شد تا خبرنگار ما راهی این مسیر شود و از نزدیک به بازدید از این سرویس ها بپردازد و مشخص شد که رانندگان بخاطر اینکه مطمئن شوند، همه مسافران کارت اعتباری می زنند تنها یک درب را باز می کنند.

این موضوع باعث می شود برخی آقایان در قسمت خانم ها و برخی خانم ها در قسمت آقایان بنشینند و نیز در وسط راهروها نیز اختلاط نامناسبی رخ دهد و به واسطه آن افراد مقید به شدت به زحمت و اذیت بیافتند.

شهرداری نظارت بیشتری بر اتوبوس های بخش خصوصی داشته باشد

ابتدا مسئله را از چند دانشجوی دیگر دانشگاه‌های این مسیر نیز جویا شدیم، زهرا علیزاده، دانشجوی اقتصاد دانشگاه پیام‌نور بجنورد در مورد تعداد سرویس ایاب ذهاب این مسیر گفت: تعداد سرویس‌ها کم است و با این که تعداد آن‌ها را هشت تا اعلام کرده اند، بیش از سه تا چهار سرویس مشاهده نکرده‌ام.

وی بیان کرد: سرویس‌دهی دیر به دیر صورت می‌گیرد و وقت زیادی باید صرف رفت و آمد شود و در ساعات ظهر زمان طولانی را باید منتظر خط واحد بود.

علیزاده تصریح کرد: اگر درب عقب سرویس‌ها باز شود بهتر است؛ زیرا خانم‌ها معذب هستند تا از میان آقایان رد شوند.

وی گفت: اگر در داخل سرویس مکان خانم‌ها از آقایان جدا شود، طوری که کاملا  مسیر بسته باشد و هر کدام از هم مجزا باشد، مشکل برطرف خواهد شد.

این دانشجو درباره نحوه برخورد رانندگان با دانشجویان بیان داشت: رفتار رانندگان کارمند اتوبوسرانی عالی است؛ اما از شهرداری خواهشمندم به برخورد برخی از سرویس‌های خصوصی نیز نظارت داشته باشند.

علیزاده افزود: سرویس‌دهی مختص همین یک مسیر نباشد؛ زیرا دانشجویانی مجبورند از مسیر‌های دورتر راه طولانی را سپری کنند و چند خط عوض کنند تا به دانشگاه برسند.

خیلی از دانشجویان خانم بخاطر تفکیک نبودن اتوبوس ناراحتند؛ اما صدایشان به جایی نمی رسد

زهرا شاکریان، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بجنورد نیز در این رابطه گفت: اگر سرویس دانشگاه پیام‌نور از سرویسی که مختص شهروندان است، جدا باشد، بسیار به نفع دانشجویان است.

شاکریان تصریح کرد: تعداد دانشجویان بخصوص در زمان امتحانات بسیار بیشتر از ظرفیت اتوبوس می شود و چون خانم‌ها به لحاظ امنیتی از اتوبوس شهری استفاده می‌کنند، بهتر است تعداد سرویس‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر دانشجویان خانم از درب عقب وارد خط واحد شوند و مجبور نباشند از میان آقایان رد شوند، بسیار خوب است، گفت: خانم‌های بسیاری نسبت به این موضوع معترض هستند؛ اما صدایشان به جایی نمی رسد.

بدترین مشکل سرویس ها رد شدن خانم ها از میان آقایان است

قاسمی، جانشین خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور بجنورد نیز بدترین مشکل سرویس‌ها را رد شدن از میان آقایان دانست و تصریح کرد: اگر درب عقب باز شود تا خانم‌ها راحت از مسیر خود وارد خط واحد شوند، بسیاری عالی است.

رانندگان به دانشجویان اعتماد ندارند؛ بنابراین درب عقب را برای سوار شدن باز نمی کنند

عفتی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده انقلاب هم در مورد تعداد سرویس‌های مسیر دانشگاه انقلاب گفت: انتقال‌دهی سرویس‌ها دیر به دیر انجام می‌شود و و وقت زیادی صرف منتظر بودن برای خط واحد صرف می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی این خط واحدها این است که درب عقب باز نمی‌شود و دانشجویان باید از میان آقایان رد شوند و سمت خانم‌ها بنشینند و این مسئله عذاب آور است و خانم‌ها بسیار ناراحت هستند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده انقلاب افزود: اگر مسئله کارت نزدن خانم‌ها است و فکر می‌کنند با نظارت حل می‌شود یک نفر مسئول سمت خانم‌ها بایستد تا همه خانم‌ها کارت خود را بزنند و اگر وسط اتوبوس یعنی میان خانم‌ها و آقایان مجزا شود؛ به گونه‌ای راه ورود به هم دیگر بسته باشد بهتر خواهد بود و در حق آقایان نیز ظلم صورت نمی‌گیرد تا تمام صندلی‌ها توسط خانم‌ها پر شود.

بخاطر تردد زیاد باید هزینه بلیط دانشجویان کمتر از مردم باشد

عفتی گفت: دانشجویانی که هر روز یک یا دو بار مجبورند حتما از داخل شهر به دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و خوابگاه آن‌ها داخل شهر است هزینه رفت و آمد نیز باید پرداخت کنند و این به نفع دانشجو نیست اگر هزینه حداقل برای دانشجویان متفاوت و کمتر باشد، بهتر است.

حاجی‌زاده دانشجوی دانشکده انقلاب نیز در این خصوص گفت: اگر درب عقب برای سمت خانم‌ها باز باشد، بسیار عالی است؛ چون از میان آقایان رد شدن سخت است و واقعا احساس ناراحتی داریم.

رضایی، دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد نیز گفت: وقتی خط به دانشگاه آزاد می‌رسد که بسیار شلوغ شده و جا برای دانشجویان آزاد یا بسیار کم است یا بار دیگر باید منتظر سرویس بمانند؛ چرا که همه افراد توان مالی استفاده از آژانس را ندارند، اگر هم داشته باشند از لحاظ امنیتی برخی از افراد ترجیح می‌دهند سوار خط واحد شوند.

وی بیان کرد: اگر درب عقب باز شود، مسلما هم وقت کمتری برای سوار شدن به خط واحد صرف می‌شود و هم خانم‌ها مجبور نیستند از میان آقایان رد شوند چون ازدحام زیاد است.

رضایی در پایان گفت: به نظرم این مشکلی است که عموم سرویس های شهر بجنورد را در بر می‌گیرد و باید حل شود.

ایستگاه شارژ کارت مقابل دانشگاه ها وجود ندارد

خسروی، دانشجویی ترم آخر دانشگاه آزاد بجنورد نیز گفت: من خودم که با وجود مشکلات فراوان و تحمل سختی دانشگاه را به پایان می‌رسانم؛ اما امید دارم مشکل دانشجویان دیگر این مسیر حل شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ویژه این دانشجو این بود که درب عقب برای خانم ها حتما باز شود تا از میان آقایان عبور نکنند و اگر یک ایستگاه شارژ برای کارت اتوبوس حداقل در کنار یکی از ایستگاه‌های دانشگاه قرار داده شود بسیار عالی است.

در این رابطه سراغ دو تن از روسای دانشگاه های این مسیر رفتیم تا نظر آنان را هم در رابطه با مشکلاتی دانشجویانشان در این مسیر متحمل می شوند، بپرسیم.

رئیس دانشکده انقلاب: نظارت بر سرویس ها وظیفه ما نیست

طیبه جهانگیری، رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران انقللاب اسلامی بجنورد درمورد نظارت بر سرویس‌های ایاب ذهاب دانشجویان گفت: نظارت که وظیفه ما نیست؛ اما هماهنگی‌ها صورت گرفته و تا به حال هیچ گزارشی به مسئولین یا حراست درباره انتقال‌دهی سرویس‌ها نشده است.

جهانگیری افزود: یکی از مشکلات پر بودن داخل سرویس‌ها این است که وقتی خط واحد در مقابل دانشگاه پیام‌نور پر می‌شود، فضا برای دانشجویان ما خیلی کم می‌شود.

وی پس از اطلاع از مشکلات سرویس‌های مسیر دانشگاه که درب عقب باز نمی‌شود و نیاز به افزایش تعداد سرویس‌ها بخاطر شلوغی مسیر وجود دارد، گفت: ما پیگیری‌های لازم را به شهرداری و کمیسیون امنیتی دانشجویان خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه پیام نور: از اختلاط اتوبوس ها بی اطلاع بودم

علی بادامی، رئیس دانشگاه پیام‌نور بجنورد نیز در خصوص نظارت بر سرویس‌ها ایاب ذهاب دانشجویان بیان کرد: هماهنگی صورت گرفته است که انتقال‌دهی دانشجویان سر وقت انجام بگیرد و مختلط نباشد.

وی گفت: چون دانشگاه پیام‌نور نیمه حضوری است، سیستم پیام‌نور مسئولیتی برای خوابگاه و سرویس دانشجویان برعهده ندارد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور بجنورد از مشکلاتی که برای انتقال دانشجویان با سرویس‌های خط  واحد وجود دارد بی‌اطلاع بود و خاطرنشان کرد: ما پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا مشکلات حل شود.

رئیس شورای شهر بجنورد: جهت حل این مشکل اقدام فوری و لازم را انجام خواهم داد/ دغدغه دانشجویان بجاست

در ادامه خبرنگار ما سراغ خانم اعظم السادات افشین فر که خود روزی رئیس دانشکده انقلاب بوده و هم اکنون رئیس شورای شهر بجنورد است رفته و دغدغه های دانشجویان را با او در میان گذاشته است.

وی در رابطه با بسته بودن درب عقب اتوبوس برای ورود وکارت زدن بانوان گفت: از این مسئله بی اطلاع هستم و جهت حل این مشکل حتما اقدام فوری و لازم را انجام خواهم داد تا تداخلی در رفت وآمد اتفاق نیفتد.

رئیس سابق دانشکده انقلاب ادامه داد: تفکیک اتوبوس به دو قسمت خواهران و برادران امری ضروری است و دغدغه دانشجویان خصوصا خانم ها را در این زمینه واقعا بجا میدانم.

توان خرید اتوبوس نداریم و با حداکثر ظرفیت درحال خدمت رسانی هستیم

رئیس شورای شهر بجنورد در رابطه با معضل شلوغی اتوبوس در ساعات پرتردد دانشجویان گفت: در حال حاضر سازمان اتوبوسرانی با حداکثر ظرفیت درحال خدمت رسانی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت خرید اتوبوس در دو-سه سال اخیر آزاد شده است، ادامه داد: شهرداری با شرایط مالی موجود توان خرید اتوبوس جدید و افزایش ناوگان را ندارد و مجبورشده چندین بار ناوگان موجود را تعمیر کند.

افشین فر با اعلام اینکه هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس نیز بالاست، خاطرنشان کرد: برخی دانشگاه ها قادر به انجام این کار برای اتوبوس های واگذار شده نبوده اند؛ بنابراین اداره کردن اتوبوس ها ازاین دانشگاه ها گرفته شده و به شهرداری محول شده است.

رئیس شورای شهر بجنورد گفت: جهت تامین درصدی از بودجه خرید اتوبوس برای این مسیر با دانشگاه های مربوطه وارد مذاکره خواهیم شد؛ البته دولت نیز باید برای حل مشکل ناوگان اتوبوسرانی،عنایت ویژه داشته باشد.

امیدواریم چنین مشکلاتی که در ظاهر شاهد زیاد به چشم نیاید؛ اما تعداد زیادی از دانشجویان بخاطر آن معذب هستند و شاید صدایشان به جایی نمی رسد هرچه سریعتر رفع شود و مسئولان نیز بیش از این توجه خود را به رفاه حال دانشجویان معطوف کنند.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi