پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:20:15 - یکشنبه 12 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شتاب تولیدات علمی ایران از چین، هند، ترکیه و عربستان بیشتر است
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شتاب تولیدات علمی ایران از سطح کشورهای چین، هند، ترکیه و عربستان گذشته و اکنون ایران جایگاه مناسبی را در دنیا در این زمینه به دست آورده است

به گزارش“دانشجو آزاد”به نقل از ایرنا، دکتر حسین وطن پور روز یکشنبه در سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی افزود: همچنین ایران جایگاه خوبی از طریق انتشار مقالات علمی در دنیا کسب کرده است به طوری که در سال ۲۰۰۰ میلادی حجم عظیمی از مقالات پژوهشی ایران در نشریات بین المللی و در سال ۲۰۱۴ نیز ۱۳ هزار مقاله در اسکوپوس منتشر شده است.
وی جایگاه ایران در عرصه نانوفناوری را بسیار بالا دانست و گفت: با این حال تنها چند درصد علم ما به مرحله تولید می رسد و در حال حاضر در این زمینه کشور ما با پاکستان، یمن و سودان رقابت می کند.
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران پنجمین کشور دنیا است که نیروی انسانی متخصص آمریکا را تامین می کند، تاکید کرد: لازم است زمینه مناسب برای فعالیت بیشتر محققان دانشگاه و همچنین زمینه های پژوهشی و فضای مناسب برای رسیدن ایده به مرحله تولید در حوزه پژوهش در کشور فراهم شود.
وی تاکید کرد: در حوزه پژوهش همه بخش ها باید همکاری داشته باشند چراکه اگر دولت و موسسه های تحقیقاتی و صنعت دست به دست هم ندهند، فناوری محقق نخواهد شد؛ بنابراین دولت باید به وظیفه خود عمل کند و موسسه های تحقیقات کاربردی را در اختیار محققان قرار دهد.
وطن پور با بیان اینکه مدیریت فناوری حلقه ارتباطی بین علوم، مهندسی و فناوری به عنوان اساسی ترین نیاز برای توسعه همه جانبه یک کشور، را فراهم می کند، توضیح داد: در حوزه فناوری با مشکل مدیریتی در زمینه مدیریت فرایند ایجاد و انتقال تکنولوژی یا فناوری از مرحله انتخاب تا دسترسی به تولیدات روبه رو هستیم.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری برای انتشار هر مقاله، هشت میلیون تومان هزینه می شود، ادامه داد: موضوع آزمایشگاه ها در حوزه سلامت و پژوهش در کشور دارای جایگاه رقابتی است و بحث پژوهش نیز در دانشگاه ها به طور جدی دنبال می شود و آموزش نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشور با مشکل بیکاری مواجه هستیم، گفت: نرخ بیکاری ۲۱٫۵ تا ۲۲ درصد است که ۳۰ درصد از آن مربوط به زنان و ۱۲ درصد آن مربوط به مردان است.
وطن پور در مورد میزان اعتبارات بخش فناوری گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان اعتبار فناوری داشتیم و امسال ۳۶ میلیارد اعتبار داریم.
وی همچنین یادآور شد: هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که از این میزان ۴۴۳ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت و ۳۵ شرکت دانش بنیان در بخش علوم آزمایشگاهی فعال هستند که این میزان بسیار اندک است.
سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی از ۱۲ تا ۱۴ مهرماه در سالن همایش رازی در حال برگزاری است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi