پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

4:18:59 - دوشنبه 18 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سه نماد قدرت دریایی پاکستان که مهمان ارتش ایران هستند +عکس
زیردریایی “Hashmat” که این روزها مهمان ارتش ایران است دارای وزنی در حدود ۲۰۵۰ تن بوده و ۷۶ متر طول و ۶ متر عرض دارد. این زیردریایی می تواند با سرعت ۳۸ کیلومتر در ساعت در زیر آب حرکت کند.

ناوگروهی متشکل از ۳ فروند شناور نیروی دریایی پاکستان در بندرعباس پهلو گرفته و قرار است از ۱۹ فروردین ماه رزمایش مشترکی را با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شرق تنگه هرمز برگزار کند. این گروه رزمی شامل یک شناور پشتیبانی، یک ناوچه موشک انداز و یک فروند زیردریایی است که در مدت حضور ۴ روزه خود در آبهای کشورمان، برنامه های مختلفی را به اجرا می گذارند. با توجه به اهمیت این حضور و نقش مهم همکاری های دریایی ایران و پاکستان در تامین امنیت شمال اقیانوس هند و دریای عمان، آشنایی با این ناوگروه اهمیت دوچندانی دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و کنگره آمریکا و برآورد آنها در سال ‌۲۰۱۱، هم‌اکنون پاکستان از نظر توان نظامی در رده پانزدهم قدرت‌های نظامی جهان قرار دارد. ر اساس این اطلاعات، پاکستان که جمعیت آن ‌۱۸۷ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر است، هم‌اکنون دارای ۶۱۷ هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور ۵۱۵ هزار نفر است.

بر اساس اطلاعات همان سال، نیروی دریایی پاکستان نیز دارای یازده فروند کشتی، دو بندر، ‌۵ زیر دریایی، ۱۵ قایق نظامی گشت زنی، ۱۱ ناوچه، یک ناوشکن و یک قایق‌ جنگی خشکی آبی است.

البته در سالهای اخیر، نسل جدید شناورهای رزمی پاکستان با کمک ارتش چین ساخته شده اند که این موضوع نیز در افزایش قدرت رزمی این کشور تاثیر زیادی داشته است و در عین حال، راه را برای توسعه همکاری های پاکستان با ارتش مجهز چین در عرصه دریایی را بازتر کرده است.

RASADGAR نمادی از خودکفایی صنایع دریایی پاکستان

شناور PNS RASADGAR یک فروند شناور لجستیک و سوخت رسان سبک است که در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط صنایع دریایی پاکستان در بندر کراچی ساخته شده است و وظیفه امور پشتیبانی و سوخت رسانی به کشتی های دیگر نیروی دریایی پاکستان را بر عهده دارد.

ناوگروه پاکستانی+عکس
PNS RASADGAR

 

از این کلاس از شناورها دو فروند وجود دارد که یکی ناو ” RASADGAR ” و دیگری ” Madadgar ” نام دارند که این شناورها نیز در سال ۲۰۱۱ به خدمت نیروی دریایی پاکستان وارد شده است.

Quwwat نشانه ای از تحول نیروی دریای پاکستان

شناور موشک انداز همراه این گروه رزمی، PNS Quwwat نام دارد که یک ناوچه موشک انداز سبک است و حاصل همکاری مشترک پاکستان با دو کشور آلمان و تایلند بوده و در بندر کراچی ساخته شده است. این ناوچه موشک انداز پاکستانی از دو موتور دیزل به قدرت ۵۹۸۴ اسب بخار نیرو گرفته و می تواند با سرعت ۴۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

طول این شناور پاکستانی ۳۹ متر و عرض آن ۶٫۷ متر است.  Quwwat دارای ۴۷ نفر خدمه بوده و در سال ۲۰۰۲ میلادی به خدمت نیروی دریایی پاکستان در آمده است. تسلیحات این ناو شامل ۴ فروند موشک ضد کشتی C-802 و یک توپ دولول کنترل راداری ۳۷ میلی متری است.

ناوگروه پاکستانی+عکس

PNS Quwwat

 

این شناور همچنین از سامانه گیرنده هشدار راداری “RW-28 CB” و سامانه پرتاب فریب دهنده پوشاله و شراره نیر بهره می برد.

Hashmat نمادی از توان زیرسطحی ارتش پاکستان

اما شاید بتوان مهترین شناور عضو این گروه را زیردریایی ” PNS Hashmat” نامید. این زیردریایی ساخت فرانسه بوده و در اصل برای نیروی دریایی آفریقای جنوبی ساخته شده بود. در سال ۱۹۷۹ میلادی و با توجه به تحریم های اعمال شده ضد رژیم آپارتاید توسط سازمان ملل، تحویل این زیردریایی به همراه یک زیردریایی دیگر از همین نوع به آفریقای جنوبی متوقف شده و پاکستان در همان سال، این دو زیردریایی را تحویل گرفت.

این زیردریایی ها در فرانسه به اسم کلاس “Agosta” در فرانسه شناخته می شوند و به غیر از پاکستان، به اسپانیا نیز صادر شده اند. این زیردریایی ها در نیروی دریایی فرانسه نیز خدمت می کردند که البته از خدمت خارج شدند. نیروی دریایی پاکستان همچنین از سه فروند زیردریایی ارتقاء یافته از این کلاس استفاده می کند که به عنوان کلاس “خلید” شناخته می شود و از سامانه های پیشران مستقل از هوا بهره می برد.

ناوگروه پاکستانی+عکس
PNS Hashmat

اما زیردریایی “Hashmat” که با کد S-135 شناخته می شود دارای وزنی در حدود ۲۰۵۰ تن بوده و ۷۶ متر طول و ۶ متر عرض دارد. این زیردریایی می تواند با سرعت ۳۸ کیلومتر در ساعت در زیر آب حرکت کند. این زیرسطحی پاکستانی در بحث موشک های ضد کشتی به مدل آمریکایی هارپون و اژدرهای فرانسوی مدل ECAN L5 Mod 3 و ECAN F17 Mod 2 مجهز است.

این زیردریایی برای پرتاب این تسلیحات از ۴ پرتابگر ۵۳۳ میلی متری بهره می برد. البته مدل “خلید” از موشکهای زیردریایی پرتاب اگزوست استفاده می کند. این زیردریایی همچنین توانایی حمل ۴۶ فروند مین را نیز دارد. Hashmat همچنین از رادار جستجوی سطحی و سامانه های سونار ساخت شرکت تامپسون فرانسه بهره می برد و دارای ۴۱ نفر خدمه است.

حضور این ناو گروه پاکستانی و خصوصا شناور زیرسطحی آنها در این مانور مشترک می تواند گزینه هایی چون تمرین و مقابله فرضی با زیردریایی های خارجی را در این رزمایش بگنجاند که یک فرصت بسیار مناسب برای نیروی دریایی ایران خصوصا نیروی زیرسطحی نداجا برای محک زدن توانایی و آمادگی های خود است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi