پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:11:01 - یکشنبه 17 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سنت تفاوت ها و بی تفاوتی ها در جامعه به بهانه نو شدن
روزهای پایانی سال و هجوم تنگانگ مردم را در خیابان ها، بازارها، ترافیک و دردسرهای کوچک و بزرگ، شادی های موقت، هزینه های گزاف والبته کام تلخ برخی ها را از شکست در مسابقه ی خرید به نسبت دیگری ، حتما دیده اید و شاید از نزدیک لمس نموده اید.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ روزهای پایانی سال و هجوم تنگانگ مردم را در خیابان ها، بازارها، ترافیک و دردسرهای کوچک و بزرگ، شادی های موقت، هزینه های گزاف  والبته کام تلخ برخی ها را از شکست در مسابقه ی خرید به نسبت دیگری ، حتما دیده اید و شاید از نزدیک لمس نموده اید. این فضای غالب و مکرر چندین سال ماست.

بعید به نظر میرسد، آن روز که عید نوروز ما را در آستانه ی بهار پایگذاری میکردند، استواری اش را به هر چیزی به جز ارزشهای واقعی بنا نهاده بودند.

سال به سال که گذشت آنقدر به نهال تجملات و ولخرجی و اسراف، به بهانه ی نوروز آب دادیم که امروز  تبدیل به ابر درختی شده است که حذف ریشه هایش اگر چه محال نیست اما به سان تغییر سنتها  بسیار سخت به نظر میرسد.خیلی چیزها جایشان عوض شد.

آنقدر درگیر ساختن ظاهری آراسته چه برای خود و چه برای اطرافمان شدیم که یادمان رفت این ما هستیم که باید در یک دید و بازدید، با شکوه و با عظمت باشیم و بزرگی و جذابیت درونمان ،چشم  همه را خیره سازد، نه مبلمان و لوستر و فرش و …، همان وسایل لوکسی که با آفت اسراف دل ما را میزند و جایش را به لوکس دیگری میدهد.

ما آنقدر خودمان را در هیاهوی فراهم نمودن هر چیزی از سین هفت سین گرفته تا ناگفته های بی مرز، گم کرده ایم که  هرگز صدای آرام کسی را که شاید هزینه درمان بیماری خود یا فرزندش را آزرو میکند، نمیشنویم و این انعکاس کوچکی از انحرافات ساختگی ماست.

بادمان باشد خیلی ها از این دست در شادی های ما سهمی دارند که  اندوه و ملالشان را برطرف کننده ای نیست. سیل خروشان اجناسی که بدون هیچ ضرورتی خریداری میشود کجا و دستهای خالی عده ای کجا.افرادی که دیگر جایی برای خوردن آجیل و شیرینی ندارند کجا و گرسنگی واقعی عده ای کجا. سنت تفاوت ها و بی تفاوتی در جامعه ی ما رخنه ای دارد که بهانه اش یک نو شدن مجازی است. همه میدانیم میان ظاهر و باطن فاصله ای است که هر چه جدای از باطن به ظاهرمان برسیم،  فقط از قدرت و جذابیت درونمان کاسته ایم.

ای کاش که امسال، نوروزمان را با یک خانه تکانی واقعی برای روح و فکرمان  آغاز کنیم. روح معنویات و ارزشهای واقعی را در وجودمان زنده کنیم و به نگاهمان بزرگی ببخشیم، چشمی بینا و گوشی شنوای حقایق داشته باشیم و احساس برخاسته از مشاهده­ی زیباییهای حقیقی ­را به قلبمان هدیه کنیم تا از سر شوق و بی دغدغه از مادیات ، در تمام دید و بازدیدها، گرمی حضور ودستان همه را، قوتی برای از بین بردن تمام عادات غلط جاافتاده در بین خودمان قرار دهیم .زیبا باشیم و زیبا عمل کنیم.

م.رضایی

بر چسب ها: , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi