پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:56:22 - چهارشنبه 9 فروردین 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی تلاش سرلوحه می‌شود؛
ساخت چاپگر سه بعدی زیستی توسط نخبه رفسنجانی
رضا سرداریان نخبه رفسنجانی گفت: با حمایت های حوزه علمی و پژوهشی سپاه و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد فعالیت خود را در تولید سه محصول انجام می دهم.

به گزارش دانشجو آزاد:  رضا سرداریان مدرس دانشگاه، فناور و موسس یک شرکت دانش بنیان در مجتمع تحقیقات شهید فحزی زاده دانشگاه آزاد واحد رفسنجان است.

وی در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: در مرکز رشد سه محصول دانش بنیان تولید می کنیم، ایمپلنت دندانی که برای هر شخص متناسب با سایز و فک بیمار متفاوت ساخته و در اختیار تیم جراحی قرار می گیرد.

سرداریان افزود: محصول دوم ساخت سه بعدی جایگزین گچ برای بیماران عادی است که دچار شکستگی دست و پا و سر می شوند با استفاده از اسکنی که از دست و پا بیمار گرفته می شود برای بیمار ساخته می شود؛ کاربرد آن این است که نصب و جدایی آن آسان است و انتقال هوا را بهبود می بخشد و برای استحمام بیمار مشکل ندارد و مانعی برای فعالیت های بیمار نیست و ظرف یک ساعته ساخته می شود.

وی عنوان کرد: محصول سومی که در حال ساخت داریم و تقریبا در جهان و کشور کم است، پرینت سه بعدی ارگان های زیستی می باشد که برای بیمارانی استفاده می شود که به هر علتی قسمتی از اعضا و بافت بدن خود را از دست داده اند.

موسس شرکت دانش بنیان عنوان کرد: با استفاده از این محصول بافت بیمار بازسازی می شود. کاربرد آن برای بیماران پروانه ای است که قسمتی از پوست و سوختگی های شدید پرینت و به بافت اصلی پیوند داده می شود ضمن اینکه مواد اولیه آن هم تحریم است ولی ما خودمان این مواد را تولید می کنیم.

بسیجی نخبه افزود: این دستگاه نازل دارد تقریبا مانند سرنگ داخل محفظه قرار دارد که دائما با اشعه دوربین ضدعفونی می شود و مواد اولیه وارد نازل می شود با استفاده داربست پریت می شود. مدل سازی عضو بدن بیمار و کشت بافت توسط این دستگاه انجام می شود.

رضا سرداریان گفت: با حمایت های حوزه علمی و پژوهشی سپاه و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد فعالیت خود را در تولید این سه محصول انجام می دهیم. فعلا کارهای مجوز گرفته شده تا با اختصاص بودجه وارد تولید انبوه شود.

مدرس دانشگاه گفت: هشت سال در مورد این پروژه کار می کنیم، ایده اولیه از اساتیدم در دانشگاه آزاد اصفهان بود و اما بعضی هاشون از موضوع مقالات پایان نامه ها خودم است که این سه طرح را با آقای مهندس بمی ناصری مسئول علمی پژوهشی سپاه مطرح کردند و با حمایت آنها این پروژه به مرحله تحقیقاتی و عملی رسیده است.

وی ابراز کرد: پایه گذار این رشته در دانشگاه خودم هستم. در حیطه زیستی در اصفهان به صورت تیم و گروه فعالیت داشتیم. در رفسنجان خودم شروع کردم اگر کار به تولید انبوه برسد چند پزشک، دندان پزشک، طراح، مهندس مکانیک و پزشک هم به تیم اضافه می کنیم تا بتوانیم در کشور این سه تا محصول را گسترش دهیم در استان کرمان چنین چیزی نداریم حتی مشابه آن هم نداریم.

سرداریان عنوان کرد: در صدد هستیم این دستگاه را بومی سازی کنیم تا وابستگی به استان های مجاور نداشته باشیم.

انتهای خبر/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi