پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:09:08 - پنجشنبه 10 فروردین 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی:
زیرساخت‌های لازم برای اجرای شیوه جدید کنکور شکل نگرفته است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به دونوبته شدن برگزاری کنکور در سال گفت: شیوه جدید برگزاری کنکور در مسیر بی‌عدالتی آموزشی گام برمی‌دارد، در این شیوه رقابتی عادلانه به وجود نمی‌آید و افرادی که از سطح مالی بالایی برخوردار نیستند، بیشتر آسیب می‌بینند.

به گزارش دانشجو آزاد: دکتر اسماعیل قادری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تغییرات کنکور و برگزاری آزمون ورود به دانشگاه‌ها ۲ بار در سال، با بیان اینکه استرس داوطلبان به تبع افزایش دفعات برگزاری کنکور افزایش می‌یابد، تصریح کرد: کنکور در سال‌های گذشته تنها یکبار در سال برگزار می‌شد اما شیوه جدید عاملی برای افزایش استرس است. در گذشته، داوطلبان تنها یکبار در سال استرس شرکت در کنکور را تجربه می‌کردند اما با سبک و سیاق جدید تعداد دفعاتی که استرس را تجربه می‌کنند، بیشتر می‌شود. این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در کانون توجه قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: مشکلات برگزاری کنکور ۲ بار در سال محدود به تحمل استرس داوطلبان نمی‌شود و بلکه در حوزه‌های دیگر نیز نمود دارد. زمان ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها باید مشخص شود و از سردرگمی داوطلبان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جلوگیری شود.

 مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه‌طباطبائی در ارتباط با شیوه برگزاری کنکور پرسش‌هایی در ارتباط با سازمان سنجش مطرح می‌شود، توضیح داد: بیش از یک میلیون نفر در هر دوره کنکور شرکت می‌کنند؛ در این زمینه توجه به توانایی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور بسیار اهمیت دارد و باید در کانون توجه قرار گیرد. سازمان سنجش و شرکت‌کنندگان با برگزاری ۲ بار کنکور در سال متحمل هزینه‌های فراوانی می‌شوند. من بر این باور هستم، زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کنکور ۲ بار در سال شکل نگرفته و این کار بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزشی نه تنها در تمام نقاط ایران بلکه حتی در مناطق مختلف شهر تهران بسیار تفاوت دارد، تصریح کرد: شیوه جدید برگزاری کنکور مبنی بر تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نمره نهایی کنکور با عدالت آموزشی در تضاد است.کیفیت آموزشی در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و دانش‌آموزان از امکانات آموزشی و معلمان با کیفیت یکسان برخوردار نیستند.  مسائل و مشکلات، محدود به برخورداری از کیفیت و امکانات آموزشی یکسان نمی‌شود، بلکه به نحوه نمره گرفتن دانش‌آموزان هم مرتبط می‌شود. برخی از مدراس غیرانتفاعی برای جلب رضایت دانش‌آموزان و والدینشان، نمره‌های غیرواقعی به دانش‌آموزان می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: لازم است سازوکاری برای تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور درنظر گرفته شود. به طور مثال، ضریب برای مناطق مختلف، متفاوت درنظر گرفته شود؛ یعنی تاثیر نمره ۱۸ درس ادبیات فارسی در منطقه یک با نمره همین درس در منطقه ۱۷ متفاوت باشد. در این راستا امتیازدهی دروس عمومی نیز می‌تواند در نظر گرفته شود اما محال است که چنین موضوعی اتفاق بیفتد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر برگزاری ۲ بار کنکور در سال بر رشته‌های کم‌طرفدار گفت: در حال حاضر، برخی از رشته‌های دانشگاهی ضعیف هستند اما با سبک و سیاق جدید برگزاری، این رشته‌ها بیشتر آسیب می‌بینند. وزارت علوم باید در ارتباط با رشته‌های کم طرفدار اقداماتی انجام دهد و بررسی کند که چه ضرورتی دارد برخی از رشته‌های دانشگاهی که داوطلبان به آن ورود نمی‌کنند، ایجاد شود و سپس جار بزنیم که دانشجویان در برخی از رشته‌ها بدون کنکور پذیرش می‌شوند؟ به طور قطع، برگزاری کنکور ۲ بار در سال سبب می‌شود که ظرفیت‌های برخی از رشته‌ها خالی شده و امکانات و سرمایه بلااستفاده بماند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت بازنگری رشته‌های تحصیلی، خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که فارغ التحصیلان رشته‌هایی طی ۴۰ سال گذشته تعریف و تدریس شده‌اند؛ شغل دارند یا خیر. بر این باور هستم، رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس نیاز جامعه تعریف شوند و رشته‌های ناکارآمد از میان برداشته شوند. مدرک گرفتن صرفا نباید در کانون توجه باشد. رشته‌هایی در حوزه کارآفرینی، کسب و کارهای جدید و فناوری‌های جدید تعریف شوند که هنگام فارغ‌التحصیلی حداقل بتوانند کسب و کاری راه بیندازند.   

وی درباره حذف دروس عمومی از کنکور گفت:حذف دروس عمومی از کنکور را مطلوب ارزیابی می‌کنم. دانشجویان تنها به دنبال پاس کردن برخی از دروس عمومی هستند که در دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شود؛ چالش‌هایی میان دانشجویان و اساتید دروس معارف در وقایع اخیر پیش‌آمد. داوطلبان کنکور، تمام وقت خود را برای دروس عمومی سپری می‌کنند تا نمره کنکور بهتری کسب کنند. معتقدم، حذف دروس عمومی در کنکور بهتر است؛ چرا که دانش‌آموزان موظف هستند که فقط دروس تخصصی را بخوانند و به شکل تخصصی تری آزموده شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حذف دروس عمومی سبب می‌شود که افرادی که از طریق کنکور کسب درآمد می‌کردند حذف شوند و هزینه‌های کمتری بر خانواده‌ها تحمیل شود.  

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi