پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

2:03:23 - سه شنبه 17 تیر 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان باید به به مشکلات آموزشی دانشجویان ورود کند
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نامه‌ای به ریاست دانشگاه اعتراض خود را پیرو مشکلات فراوان ایجاد شده در دانشگاه اعلام کرد.

به گزارش”دانشجو آزاد” انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نامه‌ای به ریاست دانشگاه اعتراض خود را پیرو مشکلات فراوان ایجاد شده در دانشگاه اعلام کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر رشیدی نژاد، ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در شرایط کنونی که عمده‌ترین نقاط ضعف مدیریت بحران در کشور عدم هماهنگی و همکاری نهادها، نبود مقررات جامع، پراکندگی و ناکافی بودن قوانین موجود و مشکلات در منابع مالی و امکانات است که این مشکلات در مجموعه وزارت بهداشت من جمله دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز دیده می‌شود. بی شک مدیریت در این زمان امری سخت و نیازمند توانمندی بالای مدیریت مجموعه در تصمیم‌گیری‌ها است. مدیر بحران باید به دنبال راهکار‌هایی جهت کاستن ابعاد و کمتر شدن مشکلات موجود باشد. این موضوع را می‌توان در پرهیز از جزئی‌نگری، نظرخواهی جهت انتخاب راه‌حل و انجام به موقع و درست کار جست. امید است موارد بیان شده در ذیل که ابعادی از مشکلات موجود هستند با توجه به دغدغه اصلی دانشجویان هستند مورد توجه قرار گرفته و رفع شوند. لازم به ذکر است با توجه به دغدغه اصلی دانشجویان یعنی آموزش و امتحانات بیشتر حول این محور صحبت شده‌ است.

آموزشی
آموزش در طول ترم تحصیلی با مشکلاتی همراه بود که برخی از این مشکلات با همراهی مسئولین آموزش رفع شد و بخشی نیز به دلیل عوامل مختلف تا پایان همراه دانشجویان بود که انتظار می‌رود در ترم آینده شاهد رفع این مشکلات باشیم. امتحانات به دنبال پیگیری‌های انجام شده از جمله نامه ۸ بندی این تشکل و مساعدت شما و مسئولین محترم آموزشی و موافقت هر چند دیرهنگام وزارت‌خانه در اکثر مقاطع به صورت مجازی در حال برگزاری است. اکنون معایب و ایراداتی در کنار مزایای این طرح نمود پیدا کرده است که لازم است هرچه سریع‌تر رفع شود.

متاسفانه اساتید و سیستم آموزشی با پیش‌فرض وقوع تقلب و تخلف اقدام به وضع قوانین غیرمعقول کرده اند که خود باعث ایجاد میل به تقلب و ضربه خوردن دیگر دانشجویان می‌شود. مواردی مثل طرح سوالات سخت و خارج از منابع درسی که آموزش داده نشده‌اند، عدم اختصاص زمان‌کافی جهت پاسخگویی دانشجویان و نادیده گرفتن زمان حداقلی ۴۵ ثانیه برای هر سوال ساده، عدم امکان مرور سوالات و بازگشت به سوالات که خود راهی جهت استفاده درست از زمان بوده است و عدم پیش بینی راه‌حل مناسب جهت جبران قطعی اینترنت دانشجویان و مشکلات سیستم از جمله این قوانین و مقررات هستند.

درحالی‌که مطابق پیشنهاد نامه قبلی این تشکل و اظهارات قبلی مسئولین امتحانات میان‌ترم با دید رفع اشکالات برگزاری امتحان مجازی در حال برگزاری بود، اما شاهد برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی و تاثیر قابل توجه امتحانات میان‌ترم برای سایر دانشجویان هستیم که خود باعث ایجاد مشکلاتی ذکر شده برای دانشجویان و ضربه خوردن ایشان شده است.

با مجازی شدن امتحانات انتظار می‌رفت که بنابر وعده‌های سابق پس از امتحان امکان دسترسی دانشجویان به سوالات و پاسخ‌های امتحان تسهیل شود، اما شاهد این موضوع نبوده‌ایم. با توجه به حساسیت موضوع که در این ایام مهم‌ترین دغدغه دانشجویان است لازم است شورایی ویژه جهت نظارت بر برگزاری امتحانات با حضور نمایندگان دانشجویان تشکیل شود تا یکی از ابعاد بحران کرونا که باعث استرس شدید دانشجویان شده است؛ رفع شود. همچنین در حالی که امتحانات کارآموزان پزشکی برخلاف سایر امتحانات دانشگاه به صورت حضوری با اجتماع دانشجویان بخش‌های مختلف برگزار می‌شود و با توجه به وضعیت هشدار در شهر کرمان اجتماع صد نفره در تعدادی از آزمون‌ها خلاف قانون می‌باشد.

نتایج امتحانات
همچنین همانطور که در نامه قبلی خود در مورد عدم محاسبه نمرات این ترم دانشجویان در معدل کل سخن گفتیم در این نامه ضمن پیشنهاد دوباره قبلی که اثر بسیار مفیدی در کاهش بار روانی دانشجویان دارد به اقتباس دانشگاه‌های برتر دنیا و ایران از جمله دانشگاه امیرکبیر پیشنهاد می‌گردد؛ پس از استخراج نمرات اولیه از سامانه و تحویل نمره نهایی توسط اساتید به آموزش دانشگاه، دانشگاه به جای قرار دادن نمره در کارنامه دانشجویان، وضعیت درس را به صورت قبول (pass) یا رد (fail) در کارنامه مشخص کنند. در نهایت نیز بدون معدل‌گیری کارنامه این ترم صادر شود و نمرات دروس این ترم در معدل نهایی محاسبه نگردد.

از آنجا که این نخستین تجربه آموزش آنلاین دانشگاه در این ابعاد بوده است باعث شد که در طول ترم تحصیلی شاهد چالش‌های متفاوت از جمله در کیفیت آموزش آنلاین باشیم و از طرف دیگر امکان سنجش و مقایسه دقیق سطح واقعی علمی دانشجویان از طریق امتحانات آنلاین وجود ندارد؛ واضح است که سیستم ۲۰ نمره‌ای و مقایسه دانشجویان چه در داخل دانشگاه و چه با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها علاوه بر ناعادلانه بودن باعث ایجاد تبعات و مشکلات دیگری در آینده برای دانشجویان می‌شود. همچنین این سیستم علاوه بر کاهش استرس دانشجویان باعث کمتر شدن تخلفات، به حداقل رسیدن تبعات کاهش یا افزایش معدل به دلایل مختلف (از کیفیت آموزش تا قطعی اینترنت) برای دانشجویانی که به دنبال رزومه تحصیلی برای مقاصد مختلف هستند و به حداقل رسیدن چالش اعتراض به نمرات می‌شود.

شهریه پردازان
همانطور که در نامه قبل ذکر کردیم از آنجایی که شهریه دریافت شده بابت برگزاری کلاس‌های درس حضوری و عملی با ساعات مشخص بوده است؛ دریافت هزینه از دانشجویان برمبنای مصوبات قبلی به دور از عدالت است. تصمیمی که منوط به تخفیف سایر دانشگاه‌های بزرگ شد، اما اکنون که بیشتر دانشگاه‌ها در این مورد تصمیمی نگرفته اند؛ نیکوست که دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌ها تخفیفی عادلانه به دانشجویان ارائه دهد.

دانشجویی
همانطور که در نامه قبل نیز تاکید کردیم سلامت دانشجو باید اولویت آغاز به کار دانشگاه قرار گیرد. سلامتی که ابتلای ۲۰ درصدی دانشجویان ساکن خوابگاه نشان از در خطر بودن آن و عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی داشت. با بازگشایی‌های جدید علی رغم وعده‌های داده شده، تجهیزات به طور کامل (صرفاً ماسک جراحی) فراهم نشد و شاهد ابتلای کارآموزان بوده‌ایم. اکنون با افزایش تعداد مبتلایان در شهر و استان کرمان لازم است دانشگاه ضمن عمل به وعده‌های خود بیشتر از قبل نسبت به سلامت و جان دانشجویان و بیماران حساسیت داشته باشد. همچنین لازم است در اجرای پروتکل‌های بهداشتی از جمله درمورد خوابگاه‌ها که رعایت نمی‌شوند؛ حساسیت بیشتر به کار رود و برای ترم تحصیلی آینده دانشگاه به فکر ظرفیت خوابگاهی بیشتری برای دانشجویان باشد تا از ازدحام موجود کاسته شود.

فرهنگی
متاسفانه با شیوع کرونا کلیه فعالیت‌های فرهنگی کشور و به تبع آن دانشگاه به حالت تعلیق درآمده است. ماهیت کار فرهنگی حضور فعال دانشجویان از ایده تا اجرا را می‌طلبد که به همت دانشجویان و همراهی مسئولین موتور فعالیت فرهنگی در دانشگاه خاموش نشده است. ادامه فعالیت بیشتر نیازمند زمینه سازی‌هایی در اینترنت و فضای مجازی است که نیازمند توجه ویژه معنوی و مالی و تسهیلات مناسب به دور از نگاه‌های مغرضانه، سنگ‌اندازانه و عیب‌جویانانه غیرکارشناسی برخی نهاد‌های غیرمرتبط و مرتبط فرهنگی است.

در پایان ضمن تشکر از حسن توجه شما لازم به ذکر می‌دانیم عبور از بحران بدون شناخت تهدید‌ها و استفاده از فرصت‌ها مثل مشورت دانشجویان امکان پذیر نخواهد بود.

رونوشت به
جناب دکتر ملک‌پور معاون آموزشی دانشگاه
جناب دکتر بارونی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi