پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:09:05 - پنجشنبه 6 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دست آورد یک سال تمام مراوده، تعامل، رفت و آمد، گفتگوهای متنوع و ۱۰ دور مذاکره رسمی و نفس گیر
اثبات چندین باره غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و مداخله فعالانه صهیونیستها در جریان مذاکرات از طریق عوامل آمریکایی یکی از دستاوردهای مذاکرات بود.

به گزارش “دانشجو آزاد“، با آغاز به کار دولت یازدهم در راستای شعارهای محوری و تعهدات ریاست محترم جمهوری به مردم، حل و فصل مسائل مربوط به هسته ای و تحریمها در دستور کار جدی دولت قرار گرفت و پیگیری مذاکرات به صورت متمرکز و مستقل بر عهده وزارت امور خارجه و شخص وزیر محترم قرار گرفت و رفت و آمدها، گفتگوها و مذاکرات آغاز گردید که نتیجه اولیه مذاکرات منجر به طرح اقدام مشترک ایران و ۵+۱ (بجای توافق نامه) گردید که به موجب آن تعهداتی را طرفین پذیرفتند و انتظار می رفت که نتیجه مذاکرات و اقدام مشترک با رعایت اصول اجتناب ناپذیر جمهوری اسلامی طرفین به تعهدات خود عمل و آثار مثبت اقدامات مشترک یکی پس از دیگری در ایران و جهان مشاهده گردد. مذاکرات ادامه یافت و در پایان مهلت اقدام مشترک به مدت ۶ ماه تمدید گردید و به طور جد انتظار این بود که در پایان مهلت تمدیدی با حفظ اصول توافق نهایی فراهم تصویب، اعلام و اجرا گردد که به هر علت محقق نگردید و عمدتا علت در خوی انحصار طلبی و اقتدار گرایی طرفهای  مقابل ارزیابی می گردد در اینجا بطور اجمال به پارهای از دستاوردها اشاره می شود

۱٫اثبات چندیدن باره حسن نیت ایران در خصوص تمایلات بین المللی و پذیرش واجرای معاهدات پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (NPT)

۲٫اثبات مکرر بی صداقتی آمریکا و متحدینش در خصوص مسائل ایران

۳٫اثبات مکرر و تایید صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران

۴٫پذیرش حداکثر تعهدات در توافق (اقدام مشترک) اولیه و ایفای تعهدات از جانب ایران

۵٫طرح کمترین تعهدات از جانب ۵+۱ بویژه آمریکا و عدم اجرای تعهدات از جانب آنان

۶٫اثبات چندین باره غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و مداخله فعالانه صهیونیستها در جریان مذاکرات از طریق عوامل آمریکایی بعبارت دیگر دیکته شدن نظرات اسراییل غاصب توسط آمریکایی ها پس از شور و مشورت

۷٫نه تنها عدم کاهش، تعلیق و لغو تحریمهای چند جانبه و ظالمانه بلکه افزایش موارد زیادی از تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتها در چند مرحله توسط آمریکا و اتحادیه اروپا

۸٫اقرار چندین باره طرفهای مقابل و آژانس مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران وتاکید و پذیرش فتوای حرام بودن سلاح هسته ای از سوی رهبر معظم انقلاب

۹٫جسارت و توهینهای مکرر از جانب عناصری از دولت آمریکا و انگلیس در طول یکسال گذشته

۱۰٫تهدید نظامی اوباما علیه ایران با ذکر اینکه هیچ گزینه ای از روی میز کنار نمی گذاریم از جمله حمله نظامی

۱۱٫جریمه شدن برخی از کشورها بخاطر تعملات مالی و تجاری با ایران از جمله ژاپن

۱۲٫نه تنها همکاری و تامین قطعات هواپیما با ایران صورت نگرفته بلکه عدم تامین حتی سوخت توسط شرکتهای هواپیمایی به هواپیماهای ایران

۱۳٫نه تنها عدم همکاری و عدم تامین و تحویل قطعات هواپیما به شرکتهای ایرانی بلکه حتی عدم تامین لاستیک به جای لاستیک ترکیده هواپیمای ایرانی و حتی تامین چک برای تعویض لاستیک هواپیمای ایرانی (شدت لجاجت و عناد با ایران)

۱۴٫ایجاد محدودیت و انتقال پول برای تسویه حساب های مربوط به دارو و مواد غذایی در پاره ای از موارد

۱۵٫توهین و افترا از جانب وندی شرمن احدی از مذاکره کنندگان آمریکا و بیان جمله “فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است”

۱۶٫مصادره ساختمان و ملک متعلق به بنیاد علوی بعنوان یک موسسه خیریه غیردولتی و عام المنفعه توسط آمریکا

۱۷٫مذاکرات مستقیم و متعدد وزاری خارجه ایران و آمریکا برخلاف برنامه های اعلام شده

۱۸٫اعلام ترک برداشتن تحریمها به طور مکرر و حال آنکه هنوز صدای ترک برداشتن به گوش نرسیده است

۱۹٫تمدید یکساله تحریمها از سوی رئیس جمهورآمریکا درروزهای پایانی و در حین برگزای نشست مسقط

۲۰٫جسارتها وتوهینهای متعدد نخست وزیر انگلستان در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل درسال جاری

۲۱٫ضرورت تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده در جهت رعایت و حفظ اصول ویژه در ۶ ماه گذشته

اینک که:

بهر صلاحدیدی ادامه مذاکرات با همه ضایعات فرضی و از دست رفتن فرصتها به مدت ۷ ماه و تا تیرماه ۹۴ تمدید شده است

مسئولین بهر شکل ممکن علاقمند و در تلاشند که توافق جامع و نهایی صورت گرفته و انشالله برکات آن عاید جمهوری اسلامی و جهان اسلام گردد.

جا دارد که با دقت، ظرافت، هوشیاری،بیداری، بصیرت و آگاهی کامل، رعایت اصول اساسی و حفظ استقلال و اقتدار ملی موضوع راتعقیب و موارد زیر مورد توجه جدی و عنایت ویژه قرار دهند.

۱-فرموده چند باره و هوشمندانه مقام معظم رهبری که ” آمریکا قابل اعتماد نیست . به آمریکا خوش بین نیستیم ، تیم مذاکره کننده را حمایت می کنیم ، احدی حق بی حرمتی به افراد مذاکره کننده را ندارد ، خط قرمز ها را تعیین کرده و کلیه خطوط قرمز باید رعایت شود ” مورد توجه جدی قرار گیرد .

۲- بر طبق اظهارات مسئولین فعالیت ۱۹۰۰۰ سو سانتریفیوژ حداقل برنامه های جمهوری است و هم باید فعال باشد و هم در همه گفتگوها و توافق نهایی مد نظر قرار گیرد.

۳-مطالعه ، تحقیق و توسعه علوم از جمله فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جز برنامه های اصلی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ست و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

۴- با توجه به اقرار چندین باره آمریکائیها مبنی بر تبدیل اورانیوم بیست درصد ایران و توافق برخی فعالیت ها و بازدید های روزانه از طرح ها و موسسات هسته ای ایران و کسب اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت ها از جانب دیگران و بویژه آژانس نهایت دقت از لحاظ علمی و امنیتی فعالیت هادر مذاکرات بعمل آید.

۵- طرح های اعمال شده از جانب آمریکا ، اتحادیه اروپا و شورای امنیت بهانه جویانه و چند جانبه است و در همه مراحل و مذاکرات آنها بطور کامل باید مد نظر قرار گیرد و در توافق نهایی یک جا نقل گردد.

۶- حقایق بر همه انسانهای منصف و سازمان ها ی بین المللی روشن است ، گرچه مذاکرات برای مدت هفت ماه تمدید شده ، اما بنظر می رسد که نیازی به این مدت نباشد و جا دارد که مذاکرات سرنوشت ساز هر چه زودتر انجام و توافق کارآمد ، موثر ، پایدار و نهایی با هماهنگی مسئولین کشور و مجلس شورای اسلامی بعمل آمده  ، مکتوب و انتشار یافته و مورد عمل قرار گیرد.

۷- مردم و مسئولین کشور بارها تجربه و تاکید کرده اند که اقتدار ملی نظام و عزت و شرف مردم در گرو استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های داخلی و تکیه بر داشته های خودی و بی نیازی از بیرون است که این موضوع باید پایه و اساس همه مذاکرات و توافقات قرار گیرد.

۸- سوابق تاریخی و مطالعات علمی داخلی و سایر کشورهای آزادی خواه و استقلال  طلب ، آرمان ها و یادگاریهای ماندگار امام راحل ، منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری که مورد تایید و حمایت جدی مردم است موید حرکت و تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی است ، پس باید در این مسیر برنامه ریزی و حرکت کنیم.

دکتر سید حسین صابری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi