پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:36:11 - چهارشنبه 9 تیر 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه شهید باهنر کرمان قطب علمی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری
دانشگاه شهید باهنر کرمان قطب علمی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری و به ویژه گلرنگ، ارزن و سورگوم است و دو رقم پاییزه گلرنگ آماده معرفی به عنوان دستاورد این پژوهشکده در خصوص دانه‌های روغنی است.

به گزارش “دانشجوآزاد” یکی از زمینه‌های فعالیت محققان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان، تامین دانه روغنی کشور در شرایط کم آبی و شوری است که با توجه به واردات بیش از ۹۰ % دانه های روغنی کشور و لزوم توجه به امنیت غذایی با تولید محصولات دانه روغنی و از طرفی کم آبی و شوری، گیاه گلرنگ(گل خشت) به عنوان گیاه کاندیدا مطرح شده است.

در پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه، طی ۱۲ سال فعالیت علمی منسجم بر روی گلرنگ، ۳۲۴ ژنوتیپ متنوع از نقاط مختلف جهان جمع آوری شد و ضمن ارزیابی‌های چندین سال و مکان، پتانسیل سنجی در شریط تنش‌های محیطی، توالی یابی ژنوم این ژرم پلاسم نیز انجام گرفته است.

همچنین با هدف افزایش عملکرد دانه، روغن و ارتقاء میزان اولئیک اسید روغن، تلاقی‌های متعددی بین ارقام خارجی با ارقام برتر ایرانی صورت گرفته است.

گفتنی است، دانشگاه شهید باهنر کرمان قطب علمی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری و به ویژه گلرنگ، ارزن و سورگوم است و دو رقم پاییزه گلرنگ آماده معرفی به عنوان دستاورد این پژوهشکده در خصوص دانه‌های روغنی است؛ بر همین اساس، مقرر شده است در قالب قرارداد با حفظ مالکیت فکری نتایج تحقیقات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرند.

شایان ذکر است، با توسعه کاشت ارقام دانه روغنی در قالب کشت های جایگزین بتوان کمی از وابستگی حداکثری فاصله گرفت و این قرارداد نخستین قرارداد در سطح ملی برای تامین بذر اصلاح شده دانه روغنی بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi