پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:39:10 - شنبه 21 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشجویان ایرانی پشت درب سفارتخانه‌های اروپایی!
هنوز چندی از آرام گرفتن ماجرای جنجالی غیرقانونی بودن بورسیه‌ها نمی‌گذرد که دوباره شاهد به راه افتادن حواشی جدیدی درباره تامین هزینه‌های بورسیه‌های خارجی هستیم.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند ماه است که همه منتظر بهبود وضع اقتصادی هستند؛ از کاهش قیمت ارز تا بهبود شرایط تبادلاتی بین شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی، و البته روی غلطک افتادن تجارت دولتی با راه بازگشایی مسیر سوئیف باز شدن ال سی و …؛ اینها انتظارات عمومی از آغاز اجرای برجام است و در ادامه‌اش، بدیهیاتی مثل بهبود شرایط تحصیلی دانشجویان ایرانی بورسیه در کشورهای خارجی را نیز شامل می‌شود.

دانشجویان ایرانی که بورسیه دانشگاههای خارج از کشورند این روزها همچنان با مشکل تامین اعتبار از سوی دولت و وزارت علوم ایران در کشورهای محل تحصیلشان مواجهند و هیچ مرجعی پاسخگو نیست!

باوجود اعلام رفع تحریم های کشور پس از توافق هسته ای، سفارت‌خانه های خارجی از پذیرش نامه حمایت مالی وزارت علوم ایران استنکاف می کنند.

بر همین اساس، «نسیم آنلاین» مدعی شده است؛ دانشجویان بورسیه خارج وزارت علوم که در روزهای اخیر برای دریافت روادید به برخی از سفارتخانه‌های اروپایی مراجعه کرده اند با اعلام اینکه ایران همچنین تحریم است، نتوانستند از نامه حمایت مالی وزارت علوم برای ادامه تحصیل خود استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که نه تنها تحریم‌های اقتصادی کاملا رفع نشده است بلکه تحریم‌های علمی و پژوهشی نیز سرجای خود است و دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی همچنان با مشکل مواجهند.

هرچند اقدامات دولت یازدهم و وزارت علوم متبوعش در سالهای اخیر نشان داده است که آموزش عالی را در اولویت اصلی قرار نداده است؛ نگاهی کوتاه به عملکرد سه ساله وزارت علوم تک جناحی دولت اعتدال، حاشیه‌ها را پررنگ‌تر از متن نشان می‌دهد.

حال باید منتظر ماند و دید که تدبیر دولت در مواجهه با ماجرای تامین اعتبار دانشجویان بورسیه برای ادامه تحصیل چیست؛ آیا همچنان در روند تعاملات اقتصادی، علمی و پژوهشی مابین ایران و اروپا مسیر بسته می‌ماند یا فرجی خواهد شد؟

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi