پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:14:17 - دوشنبه 23 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جزئیات برگزاری مرحله پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تشریح جزئیات برگزاری مرحله پایانی چهارمین مسابقات ملی مناظره دانشجویی اظهار کرد: مرحله پایانی مسابقات مناظره دانشجویی ۲۸ تا ۳۰ آذر

به گزارش “دانشجو آزاد“ به نقل از ایسنا:دکتر سعید پورعلی در نشست خبری تشریح مرحله پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که صبح امروز در ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به نامه سال ۸۱ جمعی از فضلای حوزه به مقام معظم رهبری اظهار کرد: در سال ۸۱، جمعی از فضلای حوزه نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته و در آن اشاره کردند که فضای فرهنگی و علمی کشور با تاکید بر فضای دانشگاهی نیاز به ایجاد گفت و گویی اخلاق محور با رعایت حدود آزادی علمی دارد.

وی ادامه داد: پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بر ضرورت وجود چنین فضاهایی در کشور بود. ایشان درخواست کردند دستگاه‌های علمی، فرهنگی و حوزوی کشور برای دامن زدن به نقد و مناظره دست به انجام اقداماتی بزنند. در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره دو هیئت تاسیس کرد که بخشی از وظایف این هیئت‌ها شامل مطالبات رهبری در محیط دانشگاهی بود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره ابتدا باید جایگاه مناظره تعریف شود افزود: کرسی‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند. هدف برخی کرسی‌ها تولید علم و اندیشه است که به دو صورت نظریه پردازی و نقد برگزار می‌شود. تضارب افکار و زمینه سازی از تولید علم و کرسی‌هایی که هدفشان تولید علم و اندیشه است تفکیک می‌شود. هدف کرسی‌های مناظره و آزاد اندیشی عقلانی سازی فضای دانشگاهی است.

ایجاد محیط امن برای بیان آزاد اندیشانه،هدف برگزاری مناظره‌های دانشجویی

دکتر پورعلی در ادامه با اشاره به تعریف مناظره گفت: مناظره به معنی مباحثه رو در رو، روش مند و منطقی میان دو تیم در یک موضوع واحد است و هریک از تیم ها با تحقیقات پیشین سعی کرده‌اند در مورد موضوع مورد مناظره صاحب نظر باشند. هدف از برگزاری مناظره میان تیم‌های دانشجویی این است که محیط امنی برای بیان آزادانه اندیشه در محیط دانشگاه ایجاد کرده و سبک‌های اسلامی ایرانی را در محیط دانشگاهی نهادینه سازی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا الگوهای جهانی مناظره در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت و سعی شد به سمت الگوی ایرانی اسلامی برای مناظره حرکت کنیم. هدف بعدی برگزاری مناظره تضارب آرا و حاکم شدن فضای عقلانی با رعایت اخلاق در محیط دانشگاهی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه در مورد ضوابط برگزاری مناظره‌های دانشجویی توضیح داد: ضوابط در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی رعایت شده است. این ضوابط عبارتند از تقویت وحدت و همدلی و صمیمیت در فضای دانشگاهی، تقویت شناخت هویت دانشجویان، دانشگاه‌ها و هویت ملی و کمک به وحدت ملی، ایجاد سبکی نو از تعاملات اسلامی ایرانی در محیط دانشگاه، پرهیز از توهین و افترا به اشخاص، برجسته سازی دانایی محوری، مستندگویی، مسالمت جویی، محترم انگاری اشخاص.

دکتر پورعلی با بیان اینکه هر کدام از ضوابط و شاخص‌ها دارای امتیاز و نمره‌ هستند اظهار کرد: برای هر کدام از این ضوابط امتیازی در نظر گرفته شده است که هر گروهی که این شاخص‌ها را رعایت کند این امتیازات را کسب خواهد کرد. همچنین در جریان گفت و گوهای تیم‌های دانشجویی و در حین مسابقات آشکارسازی و وفاداری به اصول موضوعه آحاد ملت در حوزه سیاست حائز اهمیت است.

مناظره فرصتی برای یادگیری

وی در ادامه در مورد شعار چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: شعار این دوره “مناظره فرصتی برای یادگیری” است. همچنین سعی شده در زمینه فن بیان، اصول استدلال منطقی، رعایت وقت و مدیریت زمان، استفاده از اساتید راهنما و غیره به دانشجویان کمک شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در مورد نشان این دوره از مسابقات نیز توضیح داد: برای این دوره نشان خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان فیلسوف گفتگوی ایران به پیشنهاد دکتر دینانی در نظر گرفته شده است.

تفاوت‌های چهارمین دوره مناظرات دانشجویی با دوره‌های قبل

دکتر پورعلی در ادامه با تاکید بر اینکه چهارمین دوره مناظرات دانشجویی دارای تفاوت‌هایی با دوره‌های پیشین است اظهار کرد: در دوره چهارم شاهد مشارکت روز افزون دانشجویان بودیم. همچنین شکل و نحوه برگزاری چهارمین دوره با سه دوره قبل دارای تفاوت‌هایی بوده است از جمله اینکه در سه دوره قبل مسابقات منطقه‌ای، استانی برگزار نشد و همه داوطلبان برای مشارکت در مناظره باید به تهران می‌آمدند اما در دوره چهارم مراحل استانی و منطقه‌ای برگزار شد و در نهایت مسابقات ملی از ۲۸ تا ۳۰ آذر در دانشگاه امیرکبیر بین تیم‌های برگزیده سطح استانی و منطقه‌ای برگزار می‌شود و داوری آن بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم است.

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه این مراسم سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه مدل مسابقات مناظرات دانشجویی فراتر از مدل آموزشی داخل دانشگاه‌ها است گفت: این امر در حوزه علوم انسانی مشهودتر از حوزه‌های دیگر است.

مهندس مهدی کاظمی با بیان اینکه بحث و گفتگو از معضلات جدی دانشگاه‌ها و نخبگان کشور است افزود: از سال ۸۷ داخل مجموعه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بحث گفت و گو و مناظرات دانشجویی شکل گرفت و سالهای ۸۹ و ۹۰ مطالعاتی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. هدف از انجام مطالعات این بود که یک مدل بومی سازی ایرانی اسلامی برای مسابقات مناظرات ایجاد شود.

وی ادامه داد: سعی می‌شود در مناظرات دانشجویی آموزش لازم برای بستر سازی و ترویج فرهنگ گفت و گو، تعیین ارزش اخلاقی و انتخاب گروه برتر از نظر اخلاق، تطابق دیدگاه واقعی و موضع حقیقی گروه‌ها و غیره رعایت شود.

سرپرست سازمان امور دانشجویان جهاد دانشگاهی در مورد داوری مناظرات دانشجویی توضیح داد: هفت سرفصل و ۳۳ پارامتر به داورها ارائه می‌شود که داورها باید بر اساس این سرفصل‌ها و پارامترها به گروه‌ها امتیاز دهند. حداکثر امتیازی که یک گروه می‌تواند از داورها کسب کند ۶۰۰ است و گروهی که بیشترین امتیاز را کسب کند به عنوان گروه برتر معرفی می‌شود.

مهندس کاظمی در ادامه با اشاره به تاریخچه برگزاری مناظرات دانشجویی اظهار کرد:‌ اولین دوره مناظرات در اردیبهشت ماه سال ۹۱ با شرکت ۱۶ تیم، دومین دوره در اسفندماه سال ۹۱ با شرکت ۲۸ تیم، سومین دوره با شرکت ۲۲ تیم برگزار شد. چهارمین دوره مناظرات در ۲۰ استان کشور و با ۱۷۰ گروه شرکت کننده در حال برگزاری است که از بین ۱۷۰ گروه شرکت کننده ۵۶ تیم به مرحله منطقه‌ای و ۱۲ تیم به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند. به طور کلی ۱۳۸ تیم از استان‌ها و ۳۲ تیم از دانشگاه‌های تهران در این دوره از مناظرات شرکت کردند.

وی ادامه داد: در این دوره ۱۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به عنوان داور درگیر این مسابقات بودند و بیشترین مشارکت را زنجان با ۳۰ تیم در این مناظرات داشتند.

مشارکت ۵۰ درصدی دانشجویان فنی و علوم پایه

سرپرست سازمان امور دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه در مورد شرکت کنندگان چهارمین دوره مناظرات دانشجویی توضیح داد: نزدیک ۵۰ درصد دانشجویان شرکت کننده از دانشجویان رشته‌های فنی و علوم پایه هستند. در واقع ۲۹۰ نفر از شرکت کنندگان از رشته‌های فنی و علوم پایه و ۲۷۰ نفر از رشته‌های علوم انسانی هستند. همچنین ۱۰ تیم از دانشگاه‌های علوم پزشکی شرکت کرده‌اند که ۵ تیم آنها به مرحله منطقه ای راه یافته‌اند.

اعطای جایزه ۴ میلیون تومانی به گروه برتر

مهندس کاظمی در مورد جوایزی که به گروه‌های برتر اعطا می‌شود توضیح داد: به گروه اول مدال طلا و چهار میلیون تومان جایزه نقدی، به گروه دوم مدال نقره و سه میلیون تومان جایزه نقدی و به گروه سوم مدال برنز و دو میلیون تومان جایزه نقدی اعطا خواهد شد. همچنین یک گروه به عنوان گروه اخلاق برگزیده شده که به آن تندیس اخلاق و جایزه نقدی یک میلیون تومانی اعطا می‌شود.

به گزارش ایسنا، در آخر جلسه از تندیس مسابقات که نشان خواجه نصیر الدین طوسی است رونمایی شد.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi