پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:05:15 - یکشنبه 31 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تعداد درخواست‌های بسیج دانشجویی برای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی بیش از سایر تشکل‌ها است/ رد مخالفت بسیج با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی
مسئول سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه برخی روسای دانشگاه‌ فکر می‌کنند اگر در کرسی‌های آزاد اندیشی حرفی زده شود، کشور به هم می‌خورد، گفت: آیین‌نامه‌ها کمکی به برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی نکرده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” ؛به نقل از فارس، داود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه کرسی‌‌های آزاد‌اندیشی یک بحث چندساله است که با وجود تأکیدات فراوان روی آن هنوز اجرایی نشده‌ اظهار داشت: باید در دانشگاه‌ها گفت‌وگوی منطقی حاکم باشد، دانشجو و استاد بتوانند بدون ترس حرف‌شان را بزنند، برای آن استدلال ارائه کنند و تحمل کنند تا مخالف‌شان نیز حرفش را بزند. البته در کرسی‌های آزاد‌اندیشی هیاهو، جنجال و توهین به مقدسات مورد قبول نیست و باید قانون رعایت شود.

وی افزود: اگر این ویژگی‌ها در دانشگاه رعایت شود آنچه مدنظر مقام معظم رهبری بوده، محقق می‌شود و در نتیجه دانشگاهیان بدون نیاز به اردوکشی خیابانی و تجمع و فضاهای مجازی، نظارت و دغدغه‌هایشان را با خیال راحت در دانشگاه بیان می‌کنند.

وی با رد مخالفت بسیج با برگزاری این کرسی‌ها با اشاره به اینکه تعداد درخواست‌های بسیج دانشجویی برای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی به‌مراتب بیش از سایر تشکل‌های دانشجویی است، ادامه داد: به همین نسبت تعداد مخالفت‌هایی که با این درخواست‌ها شده نیز خیلی بیشتر است. بسیج نه‌تنها مخالفتی با برگزاری این کرسی‌ها ندارد، بلکه منتقد رویکرد فعلی هم هست.

وی اضافه کرد: مجموعه مدیریتی برخی دانشگاه‌ها نسبت به این موضوع بیش از حد حساس هستند و خیلی طول می‌کشد تا موضوع مورد بحث کرسی آزاد‌اندیشی را بررسی و تصویب کنند و مجوز بدهند.‌ فکر می‌کنم اگر با دید بازتری به موضوع نگاه کنند و سعه صدر و تحمل بیشتری داشته باشند و نگاه خاص و تهدیدی به دانشگاه نداشته باشند، در کرسی آزاد‌اندیشی با هر موضوعی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. باید اجازه بدهند دانشجو حرفش را بزند و مخالفان و موافقان نیز نظرشان را ارائه کنند. برخی روسای دانشگاه‌ها و حراست دانشگاه‌ها خیلی سخت گرفته‌‌اند، فکر می‌کنند اگر یک استاد یا دانشجویی حرفی را زد الان کشور به هم می‌خورد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: این آیین‌نامه‌ها نه‌تنها کمکی به برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی نکرده بلکه موجب کندی در این امر شده‌است. دانشجویان نباید زیاد دنبال قالب‌ها و کلیشه‌ها باشند و می‌توان کرسی آزاداندیشی۵۰نفر و ۵۰۰نفره هم برگزار کرد. بدنه دانشجویی باید نگاه بازتری نسبت به کرسی آزاد‌اندیشی داشته باشد.

وی بیان داشت: درخواست‌های بسیار زیادی از سوی تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی برای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی به هیأت نظارت در دانشگاه‌ها ارائه شده که با آنها حتی در ترم جاری مخالفت شده‌است. برای مثال، درخواست با موضوع هسته‌ای، مذاکرات و مباحث اقتصادی و اجتماعی ارائه کرده‌ایم که موافقت نشده‌است.

گودرزی خاطر نشان کرد:یکی از موانع توسعه کرسی‌های آزاداندیشی دلایل کمبود زایش علمی از سوی استادان در دانشگاه‌ها این است که کسی حرف نویی نمی‌زند. حرف‌ها به ویژه در حوزه علوم انسانی تکراری است. اگر حرف جدیدی نبود گوش شنوایی هم پیدا نمی‌شود.
انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi