پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:29:05 - چهارشنبه 24 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تجلیل یونسکو در سال نور (۲۰۱۵) از دانشمند شهیرایرانی؛ ابن هیثم
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درایران با بیان اینکه سازمان علمی فرهنگی آموزشی یونسکو در سال نور از پدر علم نور دانشمند شهیر ایرانی ابن هیثم تجلیل می کند،گفت: یونسکو در سال ۹۴ آماده انجام سلسله برنامه هایی با همکاری انجمن ها و مراکز تحقیقاتی ایران برای ارتقا علم اپتیک است.

ابوعلی حسن بن هیثم بصری در تاریخ علم به عنوان نخستین دانشمند نامور حوزه فیزیک نور در جهان شناخته شد. این دانشمند در سال ۳۵۴ه.ق/ ۹۶۵ م/ متولد شد. او پدر علم فیزیک نور و آغاز کننده تحولاتی است که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و پروژکتور پخش فیلم منجر شد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا دکتر ‘ محمد رضا سعید آبادی ‘ روز سه شنبه در آیین آغاز بکار بیست و یکمین کنفرانس اپتیک و فونتیک ایران و هفتمین کنفرانس مهندسی و فناوری فونتیک ایران افزود: با توجه به نامگذاری سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به نام ‘ سال جهانی نور و فناوری های نوری’ وتجلیل از مقام علمی ابن هیثم، دانشمند شهیر جهان اسلام ، امیدواریم با سال جهانی نور، فراتر از گفت و گوهای علمی که بین متخصصان و دانشمندان انجام می شود، بتوانیم به اهدافی از جمله عمومی کردن علم ، تبادل علم بین متخصصین و نیز افزایش فضا برای شناحت جوانان از این علم دست یابیم.

وی بیان کرد: اگر نقش علم نور و فناوری وابسته در حوزه عمومی کردن علم و جایگاه آن در زندگی انسان ها برقرار شود ، فضا را برای توسعه علمی جامعه ایجاد خواهیم کرد.

سعید آبادی اظهارکرد: تبادل علمی ، فکری و تبادل علم بین متخصصین، نه تنها در داخل کشور بلکه باید بین متخصصان کشورهای مختلف و منطقه و کشورهای در حال توسعه انجام شود .

وی یادآورشد : اگر نیاز به تسهیل گری در حوزه علم اپتیک است ، سازمان یونسکو برای تبادل این علم این شرایط را فراهم می کند.

سعید آبادی ادامه داد: باید برای شناخت دانش آموزان ودانشجویان در این علم با اهمیت، باید با اقداماتی که می توانیم انجام دهیم جوانان را بیشتر با علم اپتیک و فوتونیک و آثار آن بر زندگی جوانان آشنا کنیم.

وی افزود: سال جهانی نور فرصتی است برای عمومی کردن علم فوتونیک ، این سال تبادل امکانات را نیز بین متخصصان حوزه های مختلف فراهم می کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درایران یادآور شد : با رشد تقاضای علمی و تقاضا برای توسعه علم نور، با توجه به فضای موجود در ایران، کار بیشتری را به دنبال خود خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به تحریم هایی که از گذشته بر شرکت های فعال در این حوزه بوده و هست ، خوشبختانه شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه اپتیک و فوتونیک بوده ایم .

در این آیین رییس دانشگاه شهید بهشتی ، رییس انجمن اپتیک وفوتونیک ، مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم و جمعی از اساتید و دانشجویان رشته مهندسی برق و فیزیک حضور داشتند.

مراسم رسمی آغاز سال جهانی نور و تجلیل از خدمات دانشمند مسلمان ابن هیثم مرادی در حوزه اپتیک، نجوم و ریاضیات در روزهای ۲۹ و ۳۰ دیماه در شهر پاریس برگزار می شود.

قرار است در این ایام نمایشگاهی از ۱۰۱ اختراع بزرگ در عرصه تولید نور در مقر اصلی یونسکو در پاریس برگزار شود.

بیست و یکمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و هفتمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران به طور همزمان از امروز سه شنبه ۲۳ دیماه به مدت سه روز در سال ابوریحان مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با ارائه ۴۳۰ مقاله آغار به شد.

دراین کنفرانس از دکتر جواد صالحی به عنوان پیشکسوت علم فوتو نیک با اهدای لوح تقدیر شد.

دکتر صالحی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. وی به عنوان یکی از ۲۵۰ محقق برتر در شبکه دانش آی اس آی شناخته شده است. دکتر صالحی تاکنون جوایز متعدد علمی داخلی و خارجی را کسب کرده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi