پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

19:25:56 - شنبه 28 آبان 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور پیرامون درگذشت مهسا امینی
درست در شرایطی که کشور در جدال با مشکلات اقتصادی است، به دیگر باره و با تکرار همان سناریوی نخ‌نمای قبلی دشمنان دست به آشوبی دیگر زدند و از هیچ حربه‌ای، حتی خبر فوت یکی از هموطنانمان برای سو استفاده فروگذار نمی‌کنند.

به گزارش دانشجو آزاد: تحلیلی دانشجویان مستقل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی بیانیه‌ای در خصوص درگذشت مهسا امینی و رویدادهای اخیر اعلام می‌دارد:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

درست در شرایطی که کشور در جدال با مشکلات اقتصادی است، به دیگر باره و با تکرار همان سناریوی نخ‌نمای قبلی دشمنان دست به آشوبی دیگر زدند و از هیچ حربه‌ای، حتی خبر فوت  یکی از هموطنانمان برای سو استفاده فروگذار نمی‌کنند.

در همان لحظات اولیه‌ی فوت مهسا امینی، بدترین سناریوهای ممکن مبنی بر به قتل رسیدن او با ضرب و شتم و… توسط برخی سیاسیون، سلبریتی‌ها، براندازان و رسانه‌های بیگانه طرح و بدون مستندات لازم به سرعت منتشر می‌شود. اکنون و پس از انتشار فیلم و اسناد پزشکی و قول مراجع رسمی جهت پیگیری این مسئله، رنگ‌وبوی مخالفت‌ها، تخریب اموال عمومی و… نشان می‌دهد که گویا دیگر مشکل اصلاح سیستم گشت ارشاد نیست.

در این راستا اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام می‌دارد:

 نخست، ما پایبندی به اصل حجاب و لزوم حفظ آن را لازم می‌دانیم، اما کم از برخی مذهبی‌نماهایی که در اجرای قوانین زیاده‌روی یا فروگذاری کردند و با نام مصلحت، از حدود قانون افراط و تفریط کردند و باعث زیر سوال رفتن اصل و فدا شدن آن شدند، ضربه ندیدیم. پرواضح است برخی رویه های پلیس امنیت اخلاقی مورد انتقاد است اما  شرایط فعلی، اصل مطالبه‌ی به حق اصلاح روند درخصوص حجاب را به حاشیه برده است.

 دوم، اکنون بیش از گذشته نیاز است که آن ۲۶ دستگاه اجرایی موظف به گسترش حجاب، از وزارت فرهنگ تا صداوسیما پاسخگو باشند که در قبال بودجه‌های هنگفت دریافتی، دقیقاً چه کردند؟ کدام دیوان، محاسبه‌کننده‌ی خروجیِ واقعی این نهاد هاست؟ از همایش‌های پرطمطراق و جلسات تشریفاتی آقایان مدیران فرهنگی و آموزشی کشور چه گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی موجود است؟ کدام مدیر صداوسیما به خاطر عدم جذب مخاطب برکنار شده است؟ چرا با کارگردان‌هایی با پروژه‌های مکرر شکست خورده مدام همکاری می‌شود؟!

 سوم، ما معتقدیم امر به معروف و نهی از منکر، شروط و ظرائفی دارد‌ که رعایت کرامت انسانی از اهم آن است‌‌، همانطور که استاد شهید مرتضی مطهری امر به معروف و نهی از منکر را با رعایت شروط مبتنی بر علوم روانشناسی و اجتماعی لازم می‌داند. پلیس امنیت اخلاقی محدوده و قواعد مشخصی برای ورود به مسائل این چنینی دارد که نیاز است با اصلاح رویه‌ی کنونی روند روبه ‌رشدی را پیش بگیرد. ازجمله‌ی این اصلاحات اساسی که باید صورت گیرد، این است که به جای تعقیب فرد قانون شکن، ساختارهای مروج قانون‌شکنی مورد تعقیب قرار گیرند.‌ پیگیری بیش از هزاران سایت تولید محتوای نامناسب، هزاران فروشگاه عرضه‌کننده‌ی پوشاک نامناسب، شخصیت‌های مروج بی‌عفتی در فضای مجازی و… نسبت به تعقیب افراد بد حجاب در سطح شهر اولویت بالاتری دارد.

 چهارم، ریاست قوه‌ی مجریه و قوه‌ی قضاییه درخصوص این پرونده و در خصوص اصلاح برخی رویه های مشکل‌ساز قول پیگیری داده‌اند. آقایان! این وعده‌ها ثبت شده‌اند و در مواعد زمانی مشخص، مکرر و پیوسته باید در خصوص مرحله به مرحله‌ی تحقق آن از طریق رسانه‌های رسمی، نشست خبری و… جهت اعلام گزارش اقدام گردد.‌ افکار عمومی درخصوص پرونده‌هایی هم‌چون قائله‌ی ورزشگاه مشهد خواهان نتایج محاکمه مسببان است. رویه‌های این چنینی باید بسیار چابک‌تر و شفاف‌تر از حالت عادی پیگیری و اطلاع‌رسانی شوند.

 پنجم، در جهانی که رنجِ هر روزه‌یِ بیماران ایرانی به خاطر عدم دسترسی به داروهای خاص تحریم شده توسط آمریکا سانسور می‌شود، از سردار قاسم سلیمانی، سردار مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه با عنوان تروریست یاد می‌شود، در جهان بی صدا شدن مرگ هر روزه‌ی زنان و کودکانی که‌ با کشیده شدن «کاملا اتفاقی!» ماشه‌ی تفنگ سربازان اسراییلی کشته می‌شوند، خبر فوت مهسا امینی، بانوی هموطن ما به یکباره به تیتر یک رسانه‌ها، از شرق تا غرب جهان تبدیل شده است! رسانه‌های کشور‌هایی هم چون انگلستان بهتر است به جای شایعه پراکنی در این خصوص، نسبت به آمار یک میلیون و ۶۰۰ هزار خشونت انجام شده علیه زنان انگلستان که صرفا در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده پاسخگو باشند. کشورهایی که در آن‌ها زنان با بحران‌های حقوق بشری درگیرند، نمی‌توانند این روزها و صرفا درخصوص دختر هموطن ما، مهسا امینی، ژست مدافع حقوق زنان به خود بگیرند. آیا کسی با من و شما، از این واقعیت که بیش از ۹۷ درصد از زنان ۱۸ تا ۲۵ ساله‌ی بریتانیایی در نظرسنجی‌های رسمی اذعان داشتند مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند حرف می‌زند؟!

 ششم، خطاب به سلبریتی‌ها، خطاب به برخی از سیاسیون اصلاح طلب با صدای بلند می‌گوییم، در موارد مشابه که حقوق جمعِ کثیری از زنان پایمال شده بود تا چه اندازه سکوت پیشه کردید؟ چرا این روزها به جای پیگیری پرونده مذکور، اصل حجاب را زیر سوال می برید؟ اکنون وقت آن رسیده تا با مشخص کردن موضع خود نسبت به شورش‌های خیابانی و آسیب دیدن هموطنانمان در خیابان‌‌ها و پیگیری مطالبات از مسیر به حق خود و با خلط نکردن مسائل، واقعیت دلسوزی خود را نشان دهید! به جای نطق‌های بدون سند و مدرک، توئیت‌های کنایه‌آمیز و… نشان دهید که واقعا خواهان اصلاحات هستید و تغییر موضع شما در این خصوص نسبت به پرونده‌های مشابه جهت فرصت طلبی برای بهره برداری‌های سیاسی نیست.‌ تجربه‌ی بزنگاه‌های مختلف به ما خوب آموخته است که  وارد بازی سیاستمدارانی که هنرمندانه نقش بازی می‌کنند و هنرمندانی که سیاسی‌بازی می‌کنند، نشویم.

 هفتم، اکنون که سردمداران گروهک مجاهدین خلق نیز ادعای خونخواهی مهسا امینی را دارند‌، باید گفت که دفاع منافقین از حقوق زن یکی از متناقض‌ترین پدیده‌های این روزهاست. گروهکی که تا سرتاسر آغشته به خون ۱۲ هزار ایرانی‌ از جمله ۵ هزار شهروند غیرنظامی ایرانی است، گروهکی که ازدواج‌های اجباری تشکیلاتی را در کارنامه‌ی خود دارد، نمی‌تواند برای مرد و زن و فرزند ایران‌زمین ادعای دلسوزی نماید. کسانی که به گواه تاریخ، بارها امتحان خود را با ریختن خون هموطنانمان، با وطن‌فروشی به بیگانگان پس دادند، در فوت مهسا امینی حتی شایسته‌ی سوگواری نیز نیستند. ما هدف قرار دادن پرواز ۶۵۵ ایرانی توسط ناوجنگی آمریکایی و ورود خون‌های آلوده به ویروس اچ آی وی توسط فرانسه به کشورمان را که تماماً بدون حتی یک عذرخواهی ساده و در سکوت مجامع بین‌المللی انجام شد را فراموش نمی‌کنیم!

بیش از هر چیزی نیاز است به یاد بیاوریم مردی که تشییع جنازه ۲۵ میلیونی وی نشان داد که فصل مشترک نسل‌ها و قشرهای مختلف جامعه‌ی ایرانی است، حاج قاسم سلیمانی همان کسی است که گفته است: «همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست!»
آنچه برای ما مصداق نمونه و الگو است، رویکرد چون اویی است که  پر واضح است با دو قطبی موجود مخالف است و همان او بود که جمهوری اسلامی را حرم می‌دانست و برای امنیت ایران جان خود را فدا کرد.‌

ما معتقدیم که حل مشکلات ایران عزیز جز به دست ملت ایران محقق نخواهد شد و تاریخ نشان داده است که هر جا این بزرگ‌ترین جنایتکاران، دایه‌ی دلسوزتر از مادر شدند، منفعت بزرگ‌تری برای خودشان در نظر داشتند. ما همان ملتی هستیم که چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در زمان سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی با وحدت و یکپارچگی به مشکلات فائق آمدیم، اکنون هشیارتر از قبل، آماده‌تر از قبل، برآمده از پس بحران‌های مختلف، مشکلات خویش را با دست خود حل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi