پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:40:25 - یکشنبه 12 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امام خمینی (ره) رابه عنوان یکی از رهبران دینی خود می دانم
دختر کنلون کشیش معروف کانادایی در مصاحبه اختصاصی با دانشجو آزاد در رابطه با تفکرات پدرش درباره امام خمینی (ره) گفت.

جسیکا دختر تینا کنلون، کشیش معروف کانادایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه امام خمینی (ره) گفت:  مطابق با سخنان امام خمینی، عیسی مسیح برای حمایت از مظلومین و برقراری عدالت و رحمت از جانب پروردگار منصوب شد، همچنین امام گفته اند که حرفهای عیسی مسیح از جانب خداوند است و ستمگران و ظالمان را محکوم کرده است.

جسیکا با اشاره به خاطره ای از زبان پدرش گفت: “۱۶ سال پیش وقتی مردی که من نهایتا با او ازدواج کردم از من پرسید که درباره آیت الله خمینی چه فکری می کنم که در آن زمان پاسخ من براساس جهل بود”.

دختر کنلون افزود پدرم در پاسخ به سوال پدرم گفته بود: “اطلاعات من در مورد آیت الله خمینی فقط همان چیزهایی بود که در روزنامه ها خوانده بودم و من پاسخ دادم هرکسی که بتواند در قلب رئیس جمهور قدرتمندترین کشور در جهان ترس بیندازد باید مورد توجه قرار گیرد”.

وی ادامه داد: به گفته  پدرم، او در جوانی رهبر انقلاب اسلامی را تحسین می کرد و علاقمند بود که بیشتر درباره او بداند.

جسیکا خاطره ای را زبان پدرش بدین صورت بیان کرد: “در کریسمس سال ۱۹۷۸ من هنوز یک دانش آموز در یک مدرسه در حال آموزش برای کشیش شدن در کلیسای مسیحی بودم و کتاب مقدس را می خواندم و در مورد مسائل مربوط به الهیات با هم کلاسی هایم بحث می کردم. در آن زمان جوانان ایرانی گروهی از افراد آمریکایی را به عنوان جاسوس به گروگان گرفته بودند، خواسته این جوانان این بود که در ازای تحویل جاسوسان کارتر، شاه ایرانرا تحویل دهد. من و همکلاسیهایم منتظر بودیم ببینیم که این اسیران در چه شرایطی هستند؟ ما می دانستیم اسیرانی که در السالوادور، گواتمالا، فیلیپین و حتی در ایالات متحده آمریکا بودند، اغلب شکنجه می شدند و گاها اعضای بدن خود را از دست داده و حتی اگر زنده بمانند نمیتوانند به زندگی طبیعی خود ادامه دهند. در عوض، ما شاهد بودیم که این اسیران در ایران هنگام آزادی سالم بودند. امام خمینی گفتند که جوانان ما با جاسوسان به طور منصفانه ای برخورد کرده اند. زیرا یکی از دستورات اسلام رحمت به اسیران است حتی اگر آنان ستمگر و جاسوس باشند”.

دختر کنلون عنوان کرد: پدرم به عنوان کسی که کتاب مقدس را خوانده بود خیلی تحت تاثیر آن اظهارات امام قرار گرفته بود. کتاب مقدس از عدالت بر مظلومین، راحتی به بیمار صحبت می کند و به ما فرمان می دهد که به زندانیان محبت کنیم. در کنار این آموزه های کتاب مقدس صحبتهای امام و مهربانی ایشان نسبت به اسرا او را تحت تاثیر قرار می داد.

وی اظهار داشت: در آن زمان، رئیس جمهور کارتر برای موفقیت ماموریت خود دعا می کرد و رهبر انقلاب اسلامی برای ملتهای مظلومی که وجودشان زیر چکمه های قدرتمند ظالمان افتاده بود دعامی کرد. مسئله جالب این بود که رئیس جمهور آمریکا و رهبر ایران دو خدای متفاوت نداشتند و این یک مسابقه نبود که تعیین کند خدای چه کسی بهتر است؛ مسلما تنهایک خدا وجود دارد و خدادر کنارستمکاران نیست.

جسیکا گفت: به نظر تینا کنلون، صلح همراه نام امام خمینی می آید. این شخص نه تنها برای اجرای عدالت در ایران تلاش کرد همچنین برای کشتارهای ویتنام، فلسطین، لبنان و در بسیاری از جاهای دیگر ابراز نگرانی و همدردی داشت.

دختر کنلون در رابطه با فعالیت های پدرش اظهار داشت: پدرم در بسیاری از تظاهرات علیه بی عدالتی شرکت کرد، در بمب گذاری صهیونیستی صبرا و شکیلا به خواهران وبرادران مسلمان در تظاهرات در مقابل سفارت ایالات متحده پیوست و همانطور که آنها در مقابل سفارت آمریکا راهپیمایی می کردند؛ اوبه عنوان یک مسیحی بسیار خوشحال بود که در کنار گروهی از مردم که شعارشان الله اکبر است حضور داشت.

وی ادامه داد: برخی افراد که او را می شناختند به ویتوصیه می کردند که در این راه پیمایی شرکت نکند یکی از همکلاسی هایش گفته بود که تو در حال پیوستن به جنگ غیر مسیحیان هستی اما مادرم گفته بود که در حال راهپیمایی با کسانی هست که می گویند خدا بزرگ است و او با این شعار موافق بود.

جسیکا افزود: هدف امام فقط حمایت از نهضت ایرانیان و اسلام نبود. هدف او آوردن عدالت الهی در میان همه مظلومان بود، تمام فلسطینی ها مسلمان نبودند، امام همچنین از نهضت سیاه پوستان آفریقای جنوبی در مبارزه شان علیه آپارتاید حمایت کرد. بله در آفریقای جنوبی مسلمانان حضور دارند اما یهودیان و مسیحیان و بسیاری از ادیان مختلف دیگر نیز وجود دارند. نلسون ماندلا یک مسلمان نبود اما امام او را مانند یک برادر در آغوش گرفت و مبارزه او علیه نژادپرستی را مبارزه خود می دانست زیرا معتقدبود خدا در کنار مظلومان است.

دختر کنلون عنوان کرد: امام در یکی از وصیت نامه های خود نوشت، توصیه من به همه مسلمانان و مظلومان جهان این است که: مسلمانان و مستضعفان جهان نباید بنشینید و منتظر آن باشند که حکام و دست اندرکاران کشورشان یا قدرتهای خارجی بیایند و برای آنها استقلال و آزادی را تحفه بیاورند. “ما و شماها لااقل در این صد سال اخیر، که بتدریج پای قدرتهای بزرگ جهانخوار به همه کشورهای اسلامی و سایر کشورهای کوچک باز شده است مشاهده کردیم یا تاریخهای صحیح برای ما بازگو کردند که هیچ ‌یک از دوَل حاکم بر این کشورها در فکر آزادی و استقلال و رفاه ملتهای خود نبوده و نیستند؛  بلکه اکثریت قریب به اتفاق آنان یا خود به ستمگری و اختناق ملت خود پرداخته و هر چه کرده‌اند برای منافع شخصی یا گروهی نموده؛ یا برای رفاه قشر مرفه و بالانشین بوده و طبقات مظلوم کوخ و کپرنشین از همه مواهب زندگی حتی مثل آب و نان و قوت لایموت محروم بوده، و آن بدبختان را برای منافع قشر مرفه و عیاش به کار گرفته‌اند و یا آنکه دست نشاندگان قدرتهای بزرگ بوده‌اند که برای وابسته کردن کشورها و ملتها هر چه  توان داشته‌اند به کار گرفته و با حیله‌های مختلف کشورها را بازاری  برای شرق و غرب درست کرده و منافع آنان را تأمین نموده‌اند و ملتها را عقب مانده و مصرفی بار آوردند و اکنون نیز با این نقشه در حرکتند. و شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرتها و عُمال سرسپرده آنان نترسید؛ و حکام جنایتکار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می‌کنند از کشور خود برانید؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید؛ و به سوی یک دولت اسلامی با جمهوریهای آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.

وی در خصوص حقوق بشر گفت: تقریبا ۵۰ سال پیش، رهبران جهان، منشور جهانی حقوق بشر را در آکسفام کانادا امضا کردند و پس از چند سال مجددا برای یادآوری این منشور از رهبران جهان امضا گرفتند. مفاد این منشور به این شرح است، مردم بایستی قادر به لذت بردن از حقوق بشر ذیل می باشند:

غذای کافی، آب تمیز، مسکن، مراقبت های پزشکی، تحصیلات، امرارمعاش، حفاظت در برابر خشونت، برابری فرصتها  بطوریکه این حقوق بطور جهانی اعلام شده است.

جسیکا در پایان عنوان کرد: پدرم امام را به عنوان یکی از رهبران روحانی خود می داند، از نظر او امام خمینی از نهضت خدا دربرابر ظلم و ستم حمایت کرد. در برابر ظلم و ستمی که شاه به مردم ایران تحمیل کرده بود ایستاد، همچنین با ظلم بر علیه سیاهپوستان آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید سرکوبگر جنگید و به حمایت از مردم مظلوم فلسطین دربرابر جنایات اسرائیل پرداخت.

مصاحبه و ترجمه:سوده پاکاری

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi