پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:07:34 - یکشنبه 11 دی 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در ویژه برنامه «۱۶ آذر» مطرح شد
برخی‌ در روز دانشجو جای آمریکاستیزی صدای آمریکا شدند/ نقش اتفاقات اخیر در احیای جنبش دانشجویی
دیدگاه‌های فعالان دانشجویی در خصوص کم و کیف دیدار‌های دانشجویی سران قوا همزمان با ایام روز دانشجو در گفتگو با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی بررسی شد.

به گزارش دانشجو آزاد: 

با توجه به التهابات و ناآرامی‌های چند وقت اخیر در سطح جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها شاید تصور برخی‌ها این بود که حضور مسئولان و به ویژه سران قوا در مراسم‌های مختص به گرامیداشت روز دانشجو تحت الشعاع این التهابات قرار می‌گیرد؛ اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه طبق برآورد‌های صورت گرفته امسال برنامه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌ها حداقل دو برابر سال‌های قبل بوده و بخشی از این برنامه‌ها نیز با حضور سران قوا و یا دیگر کارگزاران نظام برگزار شده اند.

دیدار‌های دانشجویی رهبر معظم انقلاب را باید دیدار تراز بدانیم، چون رهبر معظم انقلاب در این دیدار‌ها هم با سعه صدر نکته نظرات، مطالبات و نقد‌های بعضا تند و آتشین فعالان دانشجویی را می‌شنوند و هم به بخش عمده‌ای از این نقد‌ها و مطالبات پاسخ می‌دهند. از این رو انتظار می‌رود که مسئولان نیز متاثر از دیدار‌های دانشجویی رهبر معظم انقلاب فرصتی را فراهم کنند تا هم دانشجویان بتوانند نقد‌ها و مطالبات خود را مطرح کنند و هم آن‌ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

با این اوصاف خبرگزاری دانشجو، به منظور بررسی دیدگاه‌های فعالان دانشجویی در خصوص کم و کیف دیدار‌های دانشجویی سران قوا و دیگر مسئولان همزمان با ایام روز دانشجو با مصطفی بابایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و محمد امین برغمدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در قالب ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو با عنوان «۱۶ آذر» به گفتگو پرداخته که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

دانشجو: آقای بابایی از حضور رئیس مجاس شورای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس بگویید و اساسا چه مطالباتی در این مراسم مطرح شد؟

بابایی: امسال روز دانشجو با سال‌های دیگر یک مقدار تفاوت داشت، چون ما دو سال درگیر کرونا بودیم و عملا ۱۶ آذر دانشجویی به آن صورت نداشتیم. مضاف بر این کشورمان تا پیش از فرا رسیدن روز دانشجو فرآیند‌های خاصی را گذراند و ما از شهریور ماه شاهد شلوغی‌هایی بودیم که با دلایلی متعددی از جمله فوت خانم مهسا امینی شکل گرفتند.

به زعم بنده اتفاقات اخیر دربرگرینده واکنش‌های دوستداران نظام، معاندین و مخالفین نظام و معترضین به شرایط حاکم بر کشور با هر دلیلی بود؛ لذا ۱۶ آذر که فلسفه آن رساندن صدای قشر نخبه و دانشجویی است باید صدا‌های مختلف در جریان اعتراضات را تحت پوشش قرار می‌داد؛ که در این راستا با پیگیری‌هایی که صورت گرفت رئیس مجلس شورای اسلامی پذیرفت تا به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس حضور یابد و انتظار ما هم از رئیس مجلس انقلابی این بود که آقای قالیباف در بین اقشار مختلف حضور یابد و اعتراضات جدی جمعیت دانشجو نسبت به خودش و دیگر مسئولان را بشنود.

برخی ها درروز دانشجو به جای آمریکاستیزی صدای آمریکا شدند/ نقش اتفاقات اخیر در احیاء جنبش دانشجویی برای راهبری فکری جامعه

با توجه به لزوم نقش آفرینی خواص در زمان ناآرامی‌ها ما انتظار داشتیم که رئیس مجلس شورای اسلامی بیشتر در بین مردم حضور پیدا کند و یکی از نکاتی که هم یکی دانشجویان در مراسم گرامیداشت روز دانشجو مطرح کرد این بود که موضع گیری‌های رئیس مجلس فقط خاص موضع گیری‌های پیش از دستور نباشد. این مراسم در یک فضای دو طرفه برگزار شد و دانشجویان تقریبا نقد‌های زیادی به مجلس وارد کردند و آقای قالیباف هم تا جایی که امکان داشت به این نقد‌ها پاسخ دادند.

تمام دوستانی که در مراسم گرامیداشت روز دانشجو به ایراد سخنرانی و اظهارنظر پرداختند سعی کردند تا صدای تمام معترضین باشند؛ اما ما انتظار داشتیم افرادی که این دو سه ماه محیط دانشگاه و جامعه را شلوغ کرده بودند و علاقه‌مند بود که صدایشان به جایی برسد در مراسم گرامیداشت روز دانشجو شرکت کنند و صدای خودشان را بهگوش مسئولان برسانند که برخی از آن‌ها در مراسم حضور یافتند و برخی‌ها نیز قبول نکردند که از تریبون این مراسم برای بیان حرف‌هایی که دارند استفاده کنند.

بالاخره هر جنبش، قیام و تشکلی یک صدا و خواسته‌ای دارد و اینجور نمی‌شود که ما سه ماه کشور را با مطالبات اعتراضی بعضی از مردم درگیر کنیم و بعد هم حاضر به پاسخگویی نباشیم و در این میان آن چیزی که برای بنده جالب بود دیکتاتوری رسانه‌ای و تک صدایی برخی از جریانات بود که دوست نداشتند صدایی غیر از صدای خودشان به گوش بقیه برسد.

دانشجو: چند نفر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس در حضور رئیس مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند؟

بابایی: در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس پنج شش نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند؛ اما علی رغم اعلام قبلی یکی از تشکل‌ها در این مراسم حضور نیافت؛ البته علاوه بر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سه نفر از دانشجویان حاضر در بین جمعیت و یک نفر هم از اساتید به بیان نظرات خود پرداختند.

دانشجو: فکر می‌کنید مجموعه مطالبات و موضوعات مطرح شده در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی فضای عمومی جامعه را نمایندگی می‌کرد؟

بابایی: ما سعی کردیم که نمایندگان سایر تشکل‌های دانشجویی به بیان مطالبات خود بپردازند و حتی آن سه نفری هم که از بین جمعیت صحبت کردند از قبل انتخاب نشده بودند و بعضا هم اعتراض داشتند. با این اوصاف ما تمام تلاش خودمان را کردیم که صدای همه باشیم و صدای قشر خاصی نباشیم. اما اینکه در این مسیر موفقب بوده ایم یا نه تشخیص آن بر عهده مخاطبانمان است.

دانشجو: آقای برغمدی نخستین روز دانشجوی قرن جدید در دانشگاه علامه طباطبائی چگونه سپری شد؟

برغمدی: دانشگاه علامه طباطبائی زمانی برای خودش یک قطب سیاسی بوده، اما چند سالی است که به دلیل اتفاقاتی که در این دانشگاه رقم خورد دارد در یک فضای آرام سیاسی و علمی چه در بخش اساتید و چه دانشجویان سیر می‌کند؛ با این اوصاف دانشگاه علامه طباطبایی در جریان اتفاقات اخیر درگیر اتفاقات ناگواری به مانند اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف نشد؛ اگر چه دانشجویان ما هم به دلیل یک غفلت نسلی و رسانه‌ای با این فضا درگیر شدند.

برخی ها درروز دانشجو به جای آمریکاستیزی صدای آمریکا شدند/ نقش اتفاقات اخیر در احیاء جنبش دانشجویی برای راهبری فکری جامعه

در رابطه با روز ۱۶ آذر هم همانطور که می‌دانیم رسالت اصلی این روز آمریکاستیزی است و جنبش دانشجویی نیز به لحاظ تاریخی از این شاخصه خود ارتزاق می‌کند؛ اما در جریان اتفاقات اخیر شاهد بودیم که فضای استکبارستیز و آمریکاستیز دانشگاه به صدای آمریکا تبدیل شده بود و ما از این حیث شاهد اتفاقات سیاست زده و بدی بودیم.

خوشبختانه بر خلاف سال‌های گذشته ما امسال شاهد حضور و رفت و آمد‌های مسئولان به دانشگاه‌ها بودیم. همانطور که می‌دانیم در دولت گذشته تا دو روز پیش از روز دانشجو معلوم نبود که مسئولان به کدام دانشگاه می‌روند، اما در دولت سیزدهم این رویکرد تغییر کرده اگر چه انتظارات از این دولت هم بیشتر است.

ما در مراسم بزرگداشت روز دانشجو میزبان آقای طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بودیم و، چون این مراسم با هفته سالگرد تصویب قانون اساسی مقارن شده بود خیلی از شبهات در مورد اصول مختلف قانون اساسی به ویژه در حوزه زنان و محرومیت‌های آموزشی مطرح شد و آقای طحان نظیف هم به شبهات دانشجویان پاسخ داد و همین مسئله باعث شد تا مراسم بازخورد خوبی داشته باشد.

در جریان اتفاقات اخیر بحث بی شناسنامه بودن جریان دانشجویی مطرح شد؛ چون به خاطر دو سال شیوع ویروس کرونا خیلی از معترضین رهبر واحدی نداشتند و ما وقتی با این افراد وارد تخاطب می‌شدیم آن‌ها نمی‌گفتند که ما نماینده چه جریانی هستیم و فقط می‌گفتند ما می‌خواهیم حرف خودمان را بزنیم. با این اوصاف معترضین با اینکه مدعی کثرت بودند، اما ما با یک عده قلیل بی شناسنامه روبرو بودیم. از این رو در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی افرادی که صحبت می‌کردند صحبت‌های آن‌ها شخصی بود و منتسب به جریان خاصی نبود.

دانشجو: به نظر شما جلسات دانشجویی مختلفی که با مسئولان برگزار می‌شود تا چه میزان در ادامه مسیر حرکتی آن‌ها تاثیرگذار است و اساسا نگاه دانشجویان به پاسخ‌هایی که مسئولان در این جلسات می‌دهند چگونه است آیا این پاسخ‌ها راضی کننده هستند؟

بابایی: قطعا در دولت قبلی ما رضایت کافی از نحوه پاسخگویی مسئولان نداشتیم، اما در دولت سیزدهم شاهد بودیم که سخنگوی دولت و معاون پارلمانی رئیس جمهور در جهت شنیدن و پاسخگویی به شبهات و مطالبات دانشجویان خیلی فعال بودند و بنده از این حیث حضور مسئولان دولتی در دانشگاه‌ها را خیلی خوب و قابل قبول می‌دانم اگر چه می‌توانست بیشتر از این هم باشد. به زعم بنده نیاز به تعامل بین مسئولان و دانشجویان یک نیاز دو طرفه است، چون بیش از آنکه دانشجویان به تعامل با مسئولان نیاز داشته باشند این مسئولان هستند که نیازمند تعامل با دانشجویان هستند، چون مسئولان از طریق این ارتباط می‌توانند نسبت به مسائل دانشگاه آگاه شوند. به هر روی انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که در جامعه حضور مستمر داشته باشند و اینگونه از موضوعات و مسائل مردم اطلاع پیدا کنند و صرفا به گزارش‌ها اکتفا نکنند.

برغمدی: حضور مسئولان در دانشگاه‌ها در مقام مقایسه با دولت‌های قبل رضایت بخش است؛ اما در فضای واقعی می‌طلبد که مسئولان بیشتر به دانشگاه بیایند و صحبت کنند، چون گره‌های ذهنی وجود دارند؛ از این رو عده‌ای باید بیایند و در دانشگاه به تبیین مسائل بپردازند، عده‌ای باید بیایند و راهکار بدهند و عده‌ای هم باید راهکار بگیرند، چون که رسالت جنبش دانشجویی تصمیم گیری و تصمیم سازی است و اگر این تخاطب و حضور در جمع دانشجویان نباشد عملا جنبش دانشجویی به عنوان یکی از حلقه‌های میانی حذف می‌شود.

دانشجو: جمع بندی شما از آنچه که در روز ۱۶ آذر در فضای دانشگاه‌ها رقم خورد چیست؟

بابایی: بعد از شیوع ویروس کرونا جنبش دانشجویی دچار یک انفعال عجیب شد؛ اما اتفاقات اخیر تلنگر بسیار جدی بود تا جنبش دانشجویی به خودش بیاید و به فلسفه وجودی‌اش که همان راهبری فکری جامعه است برگردد. به زعم بنده با همین آگاهی که وجود دارد اگر فعالان جنبش دانشجویی نسبت به انجام رسالت خود یعنی تصمیم گیری و تصمیم سازی اقدام کنند ما در آینده شاهد رویش در جنبش دانشجویی خواهیم بود و حتی دوستانی هم که در بین معترضین بودند و انتقاد‌های جدی داشتند می‌توانند بهترین افراد برای ساختن ایران قوی باشند؛ چون انسان‌هایی که دغدغه‌مند هستند و نمی‌توانند نسبت به مسائل اطرف خود بی تفاوت باشند قطعا انسان‌های ارزشمندی به شمار می‌روند و این پویایی جامعه ایرانی و دانشگاهی را می‌رساند، اما نیازمند نظام‌مند شدن و دقیق شدن است.

برخی ها درروز دانشجو به جای آمریکاستیزی صدای آمریکا شدند/ نقش اتفاقات اخیر در احیاء جنبش دانشجویی برای راهبری فکری جامعه

بعضی از معترضین دوستان ما بودند که فریب خوردند؛ اما ما امیدواریم که این افراد بر گردند تا با کمک هم و در صحنه‌های مختلف سیاسی به ساختن کشور بپردازیم.

برغمدی: مطالبات، تفکرات و گفتمان سیاسی جنبش دانشجویی در روز ۱۶ آذر امسال کمی هدف مند‌تر و مسئله محورتر شد و این به برکت جریانی است که راه افتاده است. در واقع جنبش دانشجویی امسال در روز دانشجو صرفا روی نامه نگاری و بیانیه نویسی محدود نشد و توانست در راستای رسالت‌هایی که رهبر معظم انقلاب و متفکرین انقلاب همچون شهید بهشتی و مطهری تعریف کرده اند هدفمندتر کار کند و مسائل مهم کشور را بشناسد.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi