پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:11:30 - شنبه 9 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برای حفظ فضای تعامل و آزاد اندیشی، رعایت خطوط قرمز الزامی است
بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر کرمان در واکنش به اتفاقات اخیر پس از حضور محمدرضا عارف در دانشگاه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد” بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر کرمان در واکنش به اتفاقات اخیر پس از حضور محمدرضا عارف در دانشگاه بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:

باسمه تعالی

فَبَشِّرْ عِبَادِ ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ ا… وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ

پس بشارت بده بندگانم را، کسانی که سخن را به دقت می شنوند و بهترینش را پیروی می کنند، همان ها هستند که خدا هدایتشان نموده و مطئنا آنها خردمندان اند. (سوره زمر، آیه ۱۷ و۱۸)

بر همگان روشن است که آزاد اندیشی و آزاد منشی یکی از زیبایی ها و آمال اجتماعات انسانیست، و با این مولفه است که امکان رشد و پویایی فکری و مادی برای بشر فراهم میگردد. به نحو اولی چنین مسئله ای باید در فضای نخبگان و فرهیختگان و اهل علم فراهم باشد، چراکه آنان نوک پیکان جامعه هستند و درهر حرکت و مسیری، نخبگان طلایه دارند. دانشگاه در جامعه ی کنونی محل اجتماع قشر فرهیخته و اهل علم و فکر و جوان است و قطعا وجود فضای سالم آزاد اندیشانه مبتنی بر اصول و اخلاق اسلامی در این محیط از اهمیت و ضرورت دو چندانی برخوردار است. بی شک در ایجاد و تداوم این فضا هم دانشجویان و اساتید مسوولند و هم تشکل های دانشجویی و هم به شکل جدی تر مسوولان و دستگاه های ذی ربط در دانشگاه. اما گاها حرکات و مسائلی در محیط دانشگاه روی می دهد که چه سهوا و چه عمدا، نه تنها به فضای آزاد اندیشی لطمه وارد می کند، بلکه موجب جو زدگی وسیاست زدگی این فضای مقدس می گردد و با این مسئله نه تنها امکان رشدعلمی سلب می گردد و یا حرکت آن بسیار کند می شود، بلکه با ازبین بردن فضای آزاد فکری مبتنی بر اصول و اخلاق اسلامی، موجب جمود و عدم پویایی فکری آن نیز می شود. یکی از نمونه های این مسئله اتفاقات و حواشی پیرامون برگزاری جلسه دیدار دکتر محمدرضا عارف، از اعضای تشخیص مصلحت نظام و از نخبگان علمی کشور، با دانشجویان بود که توسط تشکل محترم تدبیر و امید سه شنبه ۵ خرداد در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار گردید. فارغ از شرح آنچه که روی داد که عده ای از دانشجویان خود شاهد ماجرا هم بودند، مسائل ونکاتی را در برخورد و نگاه مسوولان دانشگاه و تشکل مجری امر شاهد بودیم که نه تنها بویی از مخالفت با قوانین، و یا اجرای سلیقه ای قوانین مصوب دانشگاه یا وزارت علوم در اجرای مراسمات داشت، بلکه بدون شک با فضای آزاداندیشی و برخورد عادلانه که عده ای سخت مدعی آن هستند، و فقط مدعی آن هستند، در تضاد بود. به همین منظور نکاتی را در قالب تذکر برادرانه به عزیزان مسوول در دانشگاه و افراد ذی ربط یاد آور می شویم، باشد که ان شاء ا… در برداشت از این نکات و تذکرات، نگاه احیانا جناحی کنار گزارده شود و با این دید که همه خواهان اصلاح و بهبود فضای دانشگاه و مملکت اسلامی هستیم نگریسته شود:

۱٫بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل و نهاد مردمی ریشه دار و متکی به اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، انقلابی که خون هزاران شهید از اقشار مختلف مردم برای ایجاد و حفظ و تداوم آن رفته، با جدیت تمام بر لزوم وجود و حفظ فضای آزاد اندیشی و آزاد منشی مبتنی بر اصول و اخلاق اسلامی، به خصوص در محیط نخبگان و فرهیختگان دانشگاه تاکید میکند، و خود را ملزم به پاسداری از این فضا می داند لذا به همه ی افراد و تشکل ها با هر نوع نگاه و گرایشی توصیه به حفظ و تقویت این فضا می نماید، و از هرگونه رفتاری که خلاف این امر صورت گیرد، با هر نیتی و با هرنوع نگاهی، پرهیز می دهد. در همین راستا به مسوولان دانشگاه شدیدا توصیه می شود که در برخورد فراجناحی و عادلانه ی با تشکل ها برای حفظ و تقویت این فضا کوشا باشند و از هرگونه برخورد جناحی که منجر به جمودفکری و علمی میشود پرهیز نمایند.

۲٫در همین راستا به شورای محترم نظارت بر تشکل ها پیرامون دوری از نگاه فراجناحی و مبتنی بر اجرای غیر سلیقه ای قوانین و اعمال آن بصورت عادلانه برای همه ی تشکل ها تذکر داده می شود. مسئله ای که با توجه به برنامه ی سه شنبه و حضور و ذوق زدگی برخی برای ورود به این مراسم، و برخورد های متفاوت در اجرای قوانین مراسمات متفاوت توسط تشکل ها مورد شبهه و سوال قرار گرفت. قطعا بر همگان روشن است که این گونه رفتارها سبب به انحطاط بردن فضای گفت و گوی آزاد و تعامل متقابل خواهد شد.

۳٫متاسفانه در جلسه ی سه شنبه، شاهد حضور افرادی غیر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر در مراسم و در اجرای مسائل مربوط به انتظامات برنامه بودیم، که از سویی سبب شده بود که عده ی کثیری از دانشجویان این دانشگاه در پشت درب های تالار معطل بمانند و از سوی دیگر سبب برخورد های ناشایست این افراد غیر، با دانشجویان دانشگاه و هتک حرمت آنان شود. در همین راستا هم به تشکل مجری امر جای تذکر وجود دارد و هم به انتظامات دانشگاه، و سوال مشخص این است که با چه مجوزی این افراد به دانشگاه ورود پیدا می کنند و جدای از این چرا چنین افرادی باید انتظامات مراسم را برعهده بگیرند؟

  1. نکته قابل تذکر دیگر در اجرای این مراسم، رفتار برنامه ریزی شده عده ای برای ممانعت از ورود بسیاری از افراد تشکل های دیگر به تالار بودیم که مع الاسف هتاکی های بسیاری هم در این بین صورت گرفت. برادرانه به عزیزان مجری تذکر داده می شود که اینگونه رفتار ها هم سبب متشنج شدن فضا می گردد و هم خلاف شعاریست که برخی افراد سر می دهند که زنده باد مخالف من! و هم قطعا آرمان ایجاد فضای آزاد اندیشی را به قهقرا خواهد برد.

۵٫یکی از موارد لازم برای حفظ فضای تعامل و آزاد اندیشی، رعایت خطوط قرمز است. همانطور که بر همگان روشن است، فتنه ی آمریکایی-اسرائیلی سال ۸۸ لطمات بسیاری به کشور وارد آورده که هنوز از چوب آن می خوریم. و در این بین متاسفانه بودند افرادی که هشت سال مسوولیت قوه مجریه کشور را برعهده داشتند و نسبت به امکان ناپذیر بودن تقلب آن هم در آن سطح وسیع آگاهی کامل داشتند، ولی بازهم بر طبل فتنه کوفتو بحث تقلب و عدم صحت انتخابات را دامن زدند. و با این عمل زشت خود کشور را به لبه ی پرتگاه کشاندند. بنا به حکم عقل سلیم و به فرموده ی مقام معظم رهبری( حفظه ا…) فتنه خط قرمز نظام است و آنجایی که خط قرمز نظام شکسته شود، بسیج دانشجویی با صلابت مقابل آن خواهد ایستاد. نمونه ی این شکستن خط قرمزها شعار های بی ربط عده ای در حمایت یکی از افراد آلوده به فتنه بعد از مراسم دیروز بود که فضا را به تشنج کشاند، و عده ای که خارج از دانشگاه آمده بودند با هجوم به برد انجمن اسلامی دانشجویان و برخی از افراد انتظامات سعی در تشدید این فضا داشتند که با درایت دانشجویان دانشگاه به این مسئله فیصله داده شد. اما شدیدا بر پیگرد قانونی این افراد توسط حراست دانشگاه تاکید می کنیم تا دیگر امکان ملتهب کردن فضای علمی و فکری دانشگاه توسط افراد معلوم الحال فراهم نگردد.

۶٫در انتها به برادران محترم مسوول در امور فرهنگی هم صمیمانه تذکر داده می شود که رفتارهای جناحی و نا عادلانه ی این نهاد مسوول در دانشگاه قطعا به فضای رشد تشکل های دانشجویی به صورت عادلانه لطمه واردخواهد آورد و فضای آزاد اندیشی و گفت و گوی افکار متفاوت را ازبین خواهد برد. که این امر بر خلاف رسالت های این دستگاه ذی ربط می باشد

امید است که با عنایت به این نکات که کاملا از سردلسوزی و دغدغه مطرح شده، شاهد فضای پویا و سرشار از زیبایی منشاب از آزاداندیشی و آزاد منشی مبتنی بر اصول اخلاق اسلامی، در جهت پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی باشیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدباهنرکرمان

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi