پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:01:49 - یکشنبه 13 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امکانات کم است یا فرهنگ
در کنار تمام پروژه ها و خدمات شهری که برای شهر کرمان در نظر گرفته شده است چند درصد از آن سهم بانوان است،باید پرسید در شهر و استانی که به عنوان بزرگترین استان از نظر مساحت در کشور از آن یاد می شود چقدر به شادی و نشاط بانوان توجه شده است و برای تامین این نیازها تا چه حد امکاناتی در اختیار بانوان قرار داده شده است.

به گزارش “دانشجو آزادزنان کویر ، خیابان های اصلی شهر یکی در میان در حال اجرای پروژه هایی است که شاید نیاز بود سال ها پیش اجرا شوند به واقع کرمان اکنون تبدیل شده است به یک کارخانه ی عظیم ساخت و ساز تا شاید خود را از این عقب ماندگی چندین ساله نجات دهد.

اما در کنار تمام پروژه ها و خدمات شهری که برای شهر کرمان در نظر گرفته شده است چند درصد از آن سهم بانوان است در نگاه کلی می توان گفت زنان به عنوان نیمی از جمعیت استان و به عنوان شهروندان شهر نیز در این پروژه ها شریک هستند اما باید پرسید در شهر و استانی که به عنوان بزرگترین استان از نظر مساحت در کشور از آن یاد می شود چقدر به شادی و نشاط بانوان توجه شده است و برای تامین این نیازها تا چه حد امکاناتی در اختیار بانوان قرار داده شده است.

کافی است گوشی را برداریم و در باره ی خدمات و امکانات برای بانوان شهر از هر یک از مسئولین بپرسید همه متفق القول خواهند گفت ” پارک بانوان ” و  دیگر هیچ…

البته وجود پارک بانوان قدم بسیار خوبی بود که مورد استقبال فراوان از سوی بانوان کرمانی قرار گرفته است و موجبات شادی ، ورزش و تفریح بانوان را آن هم به صورت خاص فراهم آورده است هر چند که جای کار بسیار است و پای کار کم…

سحر بلوردی یک بانوی کرمانی است به گفته ی خودش هر روز صبح در پارک مادر  ورزش می کند، او می گوید: پارک مادر توانسته نیاز او را تامین کند و هر روز با آمدن به این پارک و انجام ورزش های فردی و گروهی نشاطی فزاینده بدست آورد.

بلوردی معتقد است که مشکلات بسیاری وجود دارد و مهم ترین آن محدود کردن امکانات تفریحی و رفاهی  به بالای شهر و نادیده گرفتن سایر بانوان است. او می گوید مسافت زیادی را هر روز صبح باید طی کند تا به این پارک برسد.

شهریور ماه امسال پارک ریحانه به عنوان دومین پارک بانوان در توکل آباد که یکی از مناطق پایین شهر کرمان است، افتتاح شد. بابایی سرپرست شهرداری در مراسم افتتاحیه ی این پارک بیان داشت، قرار است در چهار منطقه استان پارک هایی مخصوص بانوان داشته باشیم.

با احتساب این که دو پارک مادر و ریحانه ساخته شده اند این لزوم را می رود که سایر پارک ها با توجه به نیاز و در دیگر مناطق شهر کرمان ساخته شوند، هر چند که محدود کردن نیاز های تفریحی و رفاهی بانوان به ساخت تنها چند پارک  خود دارای اشکال است.

زهرا لری عضو شورای شهر و مسئول خدمات شهری استان در گفتگو با زنان کویر می گوید: خانه های فرهنگ و فرهنگسراها نیز توانسته در جهت تامین نیازهای بانوان قدم بردارند او از افتتاح دو مجموعه ی دیگر از خانه های فرهنگ تا پایان امسال خبرداد .

لری اما معتقد است که با توجه به جامعه ی صنعتی امروزه و حضور بانوان در مسئولیت های متعدد جا برای کار بسیار است و هنوز کرمان تا ایده آل فاصله ی بسیاری دارد.

شاید استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل بخش خصوصی که در زمینه ی خدمات رفاهی شهر گام بر می دارند  بتواند در تامین نیازهای بانوان موثر باشد.

معصومه منشیان مدیر مجموعه آبی چشمه است، این مجموعه از جمله امکاناتی است که توسط بخش خصوصی در جهت تامین نیازهای تفریحی بانوان ایجاد شده است و در جهت فرهنگ خود مراقبتی  بانوان گام برداشته است.

منشیان در گفتگو با زنان کویر می گوید: در کرمان امکانات رفاهی کافی و در سطح های مختلف وجود دارد اما فرهنگ مناسب برای استفاده از این امکانات موجود نیست و به واقع بانوان از همین امکانات موجود به درستی بهره گیری نمی کنند.

او با بیان این که فقط بیست تا سی درصد از امکانات رفاهی بانوان در شهر مورد استفاده قرار می گیرد تاکید کرد مسئولین به جابی هزینه کردن برای ایجاد امکانات اضافی در شهر برای بالا بردن فرهنگ بانوان آن هم در  زمینه ی خود مراقبتی تفریح و رسیدگی به شرایط روحی بانوان گام بردارند.

بنظر می رسد نیمه ی گم شده ی تامین و استفاده از امکانات رفاهی فرهنگسازی برای استفاده از این امکانات است که آن هم همت مسئولین شهر را می طلبد.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi