پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:30:51 - پنجشنبه 29 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افتتاح فاز نخست تولید سلولز از پسماندهای کشاورزی
رییس پارک علم و فناوری استان گیلان از افتتاح فاز نخست تولید سلولز از پسماندهای کشاورزی در هفته دوم شهریور در شهرستان فومن خبر داد.

به گزارش” دانشجو آزاد“، دکتر مجید متقی‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، با بیان اینکه سالیانه مقادیر عظیمی از ضایعات و پسماندهای کشاورزی به هدر می‌رود، گفت: در این فصل بسیاری از کشاورزان کاه برنج را می سوزانند که علاوه بر ایجاد مشکلات محیط زیستی، این سرمایه باارزش را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این کار می‌بایست ماشین‌آلات مورد نیاز از خارج کشور وارد ‌شوند، گفت: با توجه به شرایط تحریم‌ها این امر امکانپذیر نبود.

رییس پارک علم و فناوری استان گیلان تصریح کرد: در فن بازار سال ۹۳، یک شرکت از پارک به عنوان کارفرما و شرکت دیگر به عنوان سازنده ماشین‌آلات قراردادی برای ایجاد خط تولید خمیر کاغذ از کاه برنج منعقد کردند.

متقی‌طلب با اشاره به اینکه هم‌اکنون ماشین‌آلات مورد نظر تهیه و هفته آینده جهت نصب به فومن انتقال داده خواهند شد، یادآور شد: زیرساخت‌های لازم برای نصب آماده است و نخستین فاز تولید سلولز از پسماندهای کشاورزی هفته دوم شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تولید خمیر کاغذ از کاه برنج دارای ارزش اقتصادی و مانعی برای آسیب رساندن به محیط‌ زیست است، یادآور شد: جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان نیز یکی دیگر از فواید انجام تهیه خمیر کاغذ از کاه برنج است.

رییس پارک علم و فناوری استان گیلان با بیان اینکه این طرح با فناوری بومی و داخلی تهیه شده است، گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

متقی‌طلب تهیه ظروف یکبار مصرف و استفاده در مصالح ساختمانی و… را از موارد کاربردی خمیر کاغذ از کاه برنج دانست.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi