پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

19:01:11 - چهارشنبه 19 بهمن 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
“استاد” و “دانشجو” دو مولفه مهم آموزش هستند/ به منابع مادی بیشتری نیاز داریم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مولفه‌های متعددی در آموزش نقش دارند، تصریح کرد: این مولفه‌ها مانند اجزای خودرو هستند و در کنار یکدیگر، امر آموزش را پیش ‌می‌برند. دو مولفه ” استاد” و”دانشجو” نسبت به سایر مولفه‌ها اثرگذارتر هستند. اگر مولفه‌های دانشجو و استاد وجود نداشته باشد، عنصر پیشرقت محقق نمی‌شود. گواه این مدعا،برخی از دانشکده‌ها با ساختمان‌های قدیمی هستند که علی رغم قدمت، منبع و مرجع به حساب می‌آیند.

به گزارش دانشجو آزاد: دکتر بهرام عین‌الهی در آیین  افتتاحیه طرح‌های دانشجویی و فرهنگی  ۲۰ دانشگاه علوم‌پزشکی که امروز در کوی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: ایام ماه رجب را سپری ‌می‌کنیم و بخاطر تیمن این ماه، طرح‌ها را در این دوران افتتاح می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیش‌بردن امور در این روزها مشکل است.  مسئولان دانشگاه‌ها با سختی‌های فراوان توانستند با سختی‌هایی مراکز فرهنگی و خوابگاه‌ها را ایجاد کنند. ساخت مراکز فرهنگی و خوابگاه‌ها ساده نیست و دوندگی می‌خواهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با بهره‌گرفتن از مدیران جهادی توانسته‌ایم اقدامات موثری در حوزه احداث مراکز فرهنگی انجام دهیم، خاطرنشان کرد: مدیران جهادی و انقلابی برای رفع مسئولیت کار نمی‌کنند بلکه با دلسوزی امور را پیش ‌می‌برند. ۲۸ هزار تخت خوابگاهی، ۱۶ خوابگاه  یک نمازخانه و ۴ سلف‌سرویس احداث شده است.

دکتر عین‌الهی با بیان اینکه تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ پرباری است، توضیح داد: این تاریخ پرافتخار را باید برای نسل جوان تبین کنیم. نسل جوان از این تاریخ ابی‌اطلاع ست و دشمن به شکل مختلف سعی در تغییر این تاریخ دارد. ما باید تاریخ انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنیم.

وی درباره دستاوردهای حوزه سلامت اظهار کرد: حوزه سلامت، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین دستاوردهای تاریخ انقلاب است. افرادی که به خارج از کشور می‌روند، مورد پذیرش قرار می‌گیرند که موضوع، گواهی بر  کیفیت زیاد این حوزه است. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه دوران دفاع مقدس به عنوان یک نگین درخشان در حوزه سلامت به حساب می‌آید، عنوان کرد: پزشکان و دانشجویان علوم‌پزشکی آن رزوها، از بیمارستان‌های صحرایی تا خط مقدم در جبهه‌های جنگ حضور موثر  داشتند  که این موضوع در تاریخ نوشته شده است.

وی ادامه داد:  ما با تهاجم شیمیایی دشمن روبرو شدیم. مسائلی که در کلاس‌های درس آموزش داده نمی‌شود.  هیچ‌کس از دانشجویان نمی‌دانست که گاز خردل  و گاز اعصاب چیست. مواجهه با چنین وقایعی سبب شده که در حوزه درمان بیماران شیمیایی به یک مرجع تبدیل شویم.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم با بیان اینکه دانشجویان در  دفاع‌مقدس حماسه آفریدند، خاطرنشان کرد: ما باید حماسه‌آفرینی شهدایی مانند “شهید کلباسی” و “شهید رهنمون” را برای نسل جوان تبیین کنیم.

وی درباره افتخارات علمی کشور گفت:  دکتر کاظمی اشتیانی در حوزه سلول‌های بنیادین برجسته بود و ما جزو کشور های پیشرو این عرصه هستیم. اگرچه کمبودهایی وجود دارد اما دانشگاه‌ها برای عرصه علمی کشور تلاش کرده‌اند.  طی ۴۳  گذشته، همواره تحت تحریم و تهدید بوده‌ایم اما یک قدم عقب ننشسته‌ایم.

دکتر عین‌الهی درباره گستره آموزش نظام علوم‌پزشکی ایران در سایر کشورها گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی تهران،شعبه سبطین را در کشور عراق و شهر مقدس کربلا افتتاح کرد. در نظر داریم که در دیگر کشورها نیز دانشگاه ایجاد کنیم. دیپلماسی علمی در کانون توجه قرار دارد. 

وی ادامه داد:دانشجویان، سرمایه آینده هستند. آنها، میراث‌دار کشوری هستند که با خون هزاران شهید آبیاری شده است. امید آینده ما به دانشجویان است. مهم‌ترین مسئله در خصوص دانشجویان، انجام کار علمی است. استادان وطیفه دارند که به روز باشند و دانشجویان می‌توانند اساتید را به سر ذوق بیاورند. 

اهمیت نقش اساتید در تربیت دانشجویان 

دکتر عین‌الهی درباره اهمیت نقش اساتید در تربیت دانشجویان خاطرنشان کرد: اساتید، تربیت کننده دانشجویان هستند. اساتید باید انقلابی باشند. اگر آنها بر مسائل تبلیغاتی غرب و مهاجرت تاکید کنند، نتیجه کار آنها مشخص می‌شود. متاسفانه در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها، اطلاعات غلطی از طریق فضای مجازی به دانشجویان داده شد که اگر کلاس ها دایر بود، اساتید می‌توانستند با نقش آفرینی خود مانع انتقال این اطلاعات غلط شوند. اساتید بسیار نقش دارند، این نقش می‌تواند اثرات منفی و مثبت داشته باشد. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه آمادگی داریم دانشجویان را در حوزه پژوهشی بکار گیریم، توضیح داد: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی وجود دارد و حضور دانشجویان در این مراکز ضروری است. پژوهش یک کار ضروری است و دانشجویان پژوهشگر در جشنواره رازی برای نخستین بار معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات در خصوص دانشجویان نباید محدود به امور پژوهشی و آموزشی شود، خاطر نشان کرد: مباحث فرهنگی یک ضرورت است و دانشجویان برای زندگی خود باید برنامه داشته باشند. به عبارت دیگر، انها باید هم در کارهای علمی و هم در امور فرهنگی شرکت کنند. من از مراسم اعتکاف دانشجویی بازدید کردم و از دیدن چهره‌های نورانی دانشجویان لذت بردم. ما نسبت به نسل جوان امیدوار هستیم. 

وزیر بهداشت گفت: دانشجویان را فرزندان خود می‌دانیم ،  اگر دانشجویان در ارتباط با یک مشکل خاص به مسئولان دانشگاه مراجعه کردندما مسئولان باید آن دانشجو را فرزند خود بدانیم و مشکلش را حل کنیم. ما به کسانی نیاز داریم که از همه وجوه به مشکلات رسیدگی کنند. 

آموزش در میدان عمل مهم است

وی در تشریح ماهیت برنامه‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: راهیان نور  موفق‌ترین طرح فرهنگی کشور است. حضور دانشجویان در میدان‌های جنگ سبب آشنایی آنها با دلاوری های جوانان آن روزها می‌شود. خوابگاه‌ها نیز نباید فقط یک محل اسکان باشد، بلکه برنامه‌های فرهنگی باید برای آن درنظر گرفته شود. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشجویان در سفرهای جهادی در میدان خدمت قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: حضور در میدان خدمت برای دانشجویان باید در کانون توجه قرار  گیرد. اگر دانشجو با مردم بیگانه از مردم باشد، نمی‌تواند درد را درک کند. دانشگاه‌ها باید در مساعدت و یاری به مناطق سیل‌زده، زلزله‌زده و مسایل جهادی ورود کنند، چرا که دانشجویان ساخته می‌شوند. برمبنای علم روز، عرصه خدمت می‌تواند عرصه آموزش باشد.
  
وی درباره مساله ادغام نظام آموزش پزشکی گفت:  این عمل، اقدامی بسیار موثر بود. دانشجویان در محل خدمت می‌توانند آموزش ببینند.  به طور مثال، مناطقی در تهران وجود دارد که می‌توانند محل درس دانشجویان باشند و در آنجا تربیت شوند. من بر این باور هستم، اموزش فراگیر، مهم‌ترین مسئله در امر آموزش است. 

وزیر بهداست با بیان اینکه از دانشگاهها انتظار داریم که مواجهه بیشتری با دانشجویان داشته باشند، گفت: دانشگاه‌ها باید دانشجویان را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکت دهند و از ظرفیت دانشجویان و آینده‌داران ایران بهره ببرند. اطلاع از بازخوردها برای روسای دانشگاه‌ها مهم است و باید می‌توانند از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نظرسنجی کنند.  

به بودجه بیشتری نیاز داریم

دکتر عین‌الهی خاطرنشان کرد: ما باید به حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه دانشگاه و دانشجو توجه کنیم. اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم، من به همراه دکتر حسین قناعتی (رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران) از کوی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران بازدید کردم که دز ان زمان شرایط مساعدی نداشت. ما برای رفع نیازها به اعتبارات بیشتری نیاز داریم و از مسئولان می‌خواهم به این موضوع توجه کنند .خیرین محترم هم می‌توانند در حوزه درمانی و دانشگاه به ما کمک کنند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در  منطقه مدیترانه شرقی، قوی‌ترین کشور در حوزه سلامت هستیم  و با فاصله بسیاری با دیگر کشورها داریم، توضیح داد: در تمام شاخه‌ها به جز کنترل سیگارکشیدن پیشتاز هستیم.  من از نمایندگان مجلس می‌خواهم که در مورد مالیات سیگار کوتاه نیایند. ۱۳ درصد مرگ و میرها در ایران مربوط به عوارض سیگار است. اگر مالیات سیگار لحاظ شود، سرانه مصرف آن کاهش می‌یابد.
 

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi