پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:53:46 - دوشنبه 21 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از ممنوعیت ساپورت در دانشگاههای آمریکا تا دانشجویان ساپورت پوشِ ایران
چند سالی است که دانشجویان در ایران به حال خود رها شده اند و می توان گفت نظارتی بر نحوه پوشش آنها نمی شود به طوریکه دانشجویان دختر ساپورت پوشانی هستند که با انواع آرایش های تند و لاک زده و لباس های تنگ و چسبان سر کلاسهای …

به گزارش “دانشجوآزاد” قانون و مقرّرات در هر اجتماع و مجموعه‌ای، تنظیم‌کننده و نظم‌دهنده افراد آن مجتمع یا مجموعه می‌باشد و هر اجتماعی مبتنی بر هر مذهب و یا ایدئولوژی، متناسب با فرهنگ و رسوم خود با وضع قانون و مقرّرات سعی در رسیدن به ایجاد نظم در میان افراد و دوام ارزش‌های خود دارد.

حتی در ایدئولوژی‌ها و مکاتب غیردینی این وضع قانون با شدّت بیشتر و به نحو سخت‌تر از مکاتب دینی و مذهبی وضع و اجرا می‌شود؛ چرا که به دلیل نبود و یا کمرنگ بودن گزاره‌های دینی در این جوامع، تنظیم‌کنندگان و متصدّیان امر برای جلوگیری از ازهم‌گسیختگی جامعه، قانون و لزوم تبعّیت از آن را جایگزین گزاره های دینی می‌نمایند.

دانشگاه نیز به عنوان محیط و مکان اجتماع دانشجویان فارغ از این موضوع نمی‌باشد. همه دانشگاه‌های دنیا طیّ ضوابطی محدودیت‌ها و قوانین خود را در دانشگاه پیاده می‌کنند. در این گزارش سعی شده است تا با مقرّرات تعدادی از دانشگاه‌های برجسته جهان آشنا شویم.

بدحجابی در جامعه کاملا نمود پیدا کرده و در دانشگاه نیز نمود داشته تا جایی که جو نارضایتی درباره پدیده بدحجابی بوجود آمده است.

با مطالعه و پیگیری این ضوابط پی خواهیم برد که حتّی کشورهایی که شعار رهایی و آزادی انسان از قید و بندها را سر می‌دهند و به زعم خود بر گزاره‌های دینی و توحیدی خطّ بطلان کشیده‌اند، باز در عمل با ایجاد مقرّرات سعی در پیاده‌ کردن همان گزاره‌های توحیدی هستند؛ در ادامه به چند نمونه از قوانین پوشش در دانشگاههای ایالات متحده اشاره می کنیم:
۱-دانشگاه تگزاس‌ آمریکا (US Texas State University):
آرایش صورت برای مردان و زنان در صورتی مجاز است که برای بهبود ظاهر طبیعی فرد به کار رود و موجبات کاستی در ظاهر وی را به همراه نیاورد، از این رو هرگونه آرایش غلیظ و نامتعارف در این دانشگاه ممنوع است.

پوشش دامن زنان نباید از هفت سانتی متر بالای زانو کوتاه‌تر باشد و همچنین نبایستی بیش از حدّ تنگ و بدن‌نما باشد. دامن و پیراهن چاک‌دار نیز ممنوع است.

پوشیدن شلوارک و هرگونه پوشش تنگ و چسبان برای مردان و زنان ممنوع است، همچنین پوشیدن شلوار ورزشی و کِشی (ساپورت) در محیط دانشگاه ممنوع است.
استفاده از هرگونه عطر و ادکلن غیرمتعارف و و با بوی تند و تحریک‌کننده در محیط دانشگاه ممنوع است.

موها در مردان و زنان بایستی تمیز و مرتّب و به رنگ طبیعی و متعارف باشد، هرگونه استفاده از رنگ های غیرطبیعی ممنوع است. موهای بلند نیز بایستی پشت سر جمع شده و بسته شوند.

مردان موظّفند ریش خود را کوتاه و مرتب نگاه دارند و سبیل درصورتی مجاز است که مانع از امور امنیتی و محافظتی نشود.
استفاده از دمپایی و صندل‌های راحتی در محیط دانشگاه ممنوع است و پاشنه کفش برای زنان نبایستی بلندتر از هفت سانتی‌متر باشد.
هرگونه استفاده از عینک‌های آفتابی در مکان‌های مسقّف برای تمامی دانشجویان تنها با مجوّز پزشک مجاز است.
خالکوبی‌ها به هیچ عنوان نبایستی قابل رؤیت باشند و در صورت رؤیت با فرد خاطی برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.
زیورآلات برای زنان بایستی متعارف باشد و سوراخ کردن بدن تنها در گوش ها مجاز است. استفاده از بیش از دو گوشواره و یا گوشواره‌های نامتعارف ممنوع است.

ناخن‌ها بایستی کوتاه و تمیز باشند و طول ناخن نبایستی بیش از یک سانتی‌متر از نوک انگشتان باشد.

۲-دانشگاه هاروارد آمریکا (Harvard University ):
دانشجویان این دانشگاه موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.

پوشیدن کفش چرمی یا متعارف در محیط دانشگاه و خوابگاه الزامی است.

در بعدازظهر شنبه و یکشنبه‌ها که دانشجویان برای صرف شام بیرون می‌روند، مردان موظّفند ژاکت یقه دار به همراه کراوات و زنان نیز لباسی مناسب و شایسته داشته باشند. افرادی که مایل به شرکت در برنامه‌های ورزشی هستند بایستی لباس و پوشش مناسب داشته باشند.

در باشگاه خصوصی وابسته به دانشگاه هاروارد، به استثنای رستوران، در همه جا مردان بایستی تنها پیراهن یقه‌دار بدون کراوات و زنان نیز باید پوششی متعارف و مناسب داشته باشند. دانشجویان موظّفند مهمانان خود را از این قوانین پوششی مطّلع نمایند.

 

در تمامی ایّام هفته در رستوران و به هنگام صرف نهار مردان بایستی یک ژاکت و در هنگام صرف نهار یک ژاکت به همراه کراوات برتن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعمّ از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند.

پوشیدن کفش ورزشی در رستوران به طور کلی ممنوع است.پوشیدن شلوار جین مناسب(بدون زدگی و پارگی) تنها در اتاق چارلز ریور(The Charles River Room)و بالکون ها و در آخرهفته ها در سرتاسر باشگاه مجاز می باشد و در سایر اماکن ممنوع است.

لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

۳-دانشگاه باب جونز ایالات متّحده

موهای مردان بایستی سبک طبیعی و سنّتی خود را داشته باشد. تراشیدن موها، درهم و آشفته نمودن آنها (Fashion) مجاز نیست.

همچنین رنگ کردن و های‌لایت کردن موها برای مردان ممنوع است.

استفاده از گردن‌بند، گوشواره و یا دستبند برای مردان در دانشگاه ممنوع است.

استفاده از هرگونه کلاه در محوّطه داخل دانشگاه به استثنای محیط باشگاه ورزشی ممنوع و خلاف آیین نامه پوششی است.
همانطور که ملاحظه می شود در دانشگاههای سراسر دنیا قوانینی جهت پوشش وضع شده و اینها قوانین فقط در حد طرح نیست بلکه با جدیت اجرایی می شود و در صورتیکه دانشجویان بر خلاف قوانین عمل کنند از حضور آنها در کلاسهای درس ممانعت به عمل می آید! در دانشگاههای ایران نیز قوانین و آیین نامه هایی جهت رعایت پوشش مناسب وضع شده اما متاسفانه بر روی کاغذ باقی مانده اند و اگر گذری در هر یک از دانشگاههای دولتی یا آزاد در شهرهای ایران داشته باشید به وخامت اوضاع پی میبرید که نه تنها قوانین یک کشور اسلامی بلکه قوانین کشورهای غربی نیز رعایت نمی شود!

چند سالی است که دانشجویان در ایران به حال خود رها شده اند و می توان گفت نظارتی بر نحوه پوشش آنها نمی شود به طوریکه دانشجویان دختر ساپورت پوشانی هستند که با انواع آرایش های تند و لاک زده و لباس های تنگ و چسبان سر کلاسهای درس حضور پیدا می کنند و دانشجویان پسر نیز با ظاهری دخترگونه به دانشگاه می آیند!

حال سوال اینجاست که نهادهای مسئول در وزارت علوم و دانشگاه آزاد چه زمانی قرار است از خواب بیدار شوند و معلوم نیست کارهای فرهنگی و نظارتی در زمینه پوشش و حجاب را به چه زمانی محول کرده اند؟!

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi