پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

22:34:35 - جمعه 22 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اردوهای دانشجویی مختلط جرم است، دانشجویان شرکت نکنند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزاری اردوهای دانشجویی مختلط را جرم دانست و گفت: با خاطیان برخورد می‌شود.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از تی نیوز:چهارشنبه هفته گذشته رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که ایشان در این دیدار تاکید کردند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی و میدان دادن به دانشجویان ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «تیتر امشب» چهارشنبه شب به همین بهانه پخش شد و در آن  معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت حاضر و موضوع فضای علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها را بررسی کردند.
رشد علمی در دنیا
تغییر کرده است
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به روند رشد علوم در دنیا گفت: رشد علمی در دنیا مانند قبل نیست زیرا در گذشته شاید با ارائه چند مقاله، جایگاه علمی کشور به سرعت جا بجا می‌شد اما در حال حاضر برای ارتقای یک رتبه باید ۱۱ هزار مقاله تولید و ارائه شود که این به معنای آن است که در حال حاضر شرایط کشور قدری تغییر کرده است و مانند قبل نیست.
محمدرضا داود آبادی فراهانی در ادامه گفت: در کشورهای دیگر هزینه‌های پژوهش از بخش صنعت دریافت می‌شود یعنی در کشورهایی که تولید ناخالص ملی بالایی دارند به دنبال آن هزینه‌های پژوهشی قابل توجهی دارند که خود باعث ارتقای جایگاه علمی این دسته از کشورها شده و این در حالیست که با تولید ناخالص پایین نمی‌توان به رتبه نخست تولید علم دست یافت زیرا هزینه‌های پژوهشی پایین است. بنابراین تحقیق و پژوهش به عنوان اولویت اصلی به حساب نمی‌آیند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مسئولیت سنگین خود در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسئولیت‌های وزارت علوم در کنار بحث علم و دانش مسئله فرهنگ است که دانشگاه‌ها نباید در این موضوع سلب مسئولیت کنند. به تازگی ما شاهد پدیده‌ای با عنوان اردوهای علمی مختلط در دانشگاه‌ها هستیم که خود به بزرگترین دغدغه خانواده‌ها تبدیل شده است. وقوع این اردوهای مختلط باعث تاسف است، اگرچه میزان ناهنجاری‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها نسبت به محیط بیرون بسیار کمتر است، اما همین مقدار نیز برای ما قابل تحمل نیست و با متخلفان برخورد می‌کنیم زیرا ما به دنبال کاهش و نابودی ناهنجاری‌های اجتماعی در محیط امن و علمی دانشگاه‌ها هستیم.
ضیاء هاشمی با اشاره به ممنوعیت اردوهای دانشجویی خاطرنشان کرد: اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و براساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است؛ اگرچه ممکن است برخی از دانشگاه‌ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند اما در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهیم کرد.
وی با اشاره به اردوهای دانشجویی مختلط در خارج از محیط دانشگاه گفت: ممکن است دانشجویان دختر و پسر در خارج از دانشگاه برای خود اردوهایی برگزار کنند که دانشگاه در این حوزه مسئولیت و اختیاری ندارد، اما توصیه اکید ما به دانشجویان این است که در این اردوها شرکت نکنند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم هم با اشاره به اینکه سرعت علم خود مولفه مهمی در مورد دانشگاه هاست، اظهار داشت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها پرورش دانشجویان و تولید علم است؛ بنابراین طبیعی است که رهبر انقلاب نیز دغدغه سرعت علم را داشته باشند، زیرا سرعت علم خود اهرمی قدرتمند در مقابل دشمنان است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر سرعت رشد علمی رو به کاهش گذاشته است که باید روی این موضوع کار کنیم زیرا علم محصولی دیربازده است و اگر بطور مثال امسال روی آن برنامه‌ریزی کنیم چندسال دیگر نتیجه آن را دریافت خواهیم کرد.
دلیل کاهش شتاب علمی کشور تحریم هاست!
هاشمی با اشاره به دلایل کاهش رشد تولید علم در کشور افزود: یکی از دلایل کاهش شتاب علمی در کشور به زیرساخت‌ها باز می‌گردد که بخشی از آن به دلیل تحریم هاست!
وی افزود: از سوی دیگر وزارت علوم مجموعه‌ای به هم پیوسته است به این معنی که اگر در یک قسمت آن محدودیتی اعمال شود، کل مجموعه را در برمی گیرد و در حقیقت اثر آن در کل مجموعه نمود پیدا می‌کند.
هاشمی با برشمردن محدودیت‌ها گفت: ما در دوران تحریم‌ها با محدودیت شدیدی برای تعامل با نشریات علمی و به ویژه حوزه علوم انسانی روبرو بوده ایم. این تعامل ناکافی، بنیه علمی کشور را ضعیف کرد. از سوی دیگر در علوم فنی مهندسی نیز با محدودیت‌های شدید لجستیکی روبرو بوده ایم.
گفتنی است، این بخش از اظهارات هاشمی در حالی است که قبل از شروع به کار این دولت هم کشور در همین شرایط تحریم به سر می‌برد و کاهش رشد علمی امروز در مقایسه با زمان مشابه چند سال قبل اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi