پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

16:22:11 - دوشنبه 25 آذر 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پژوهشگر برتر جوان دانشگاه شهید باهنر کرمان؛
ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیازمند ایجاد یک قانون است/رفاه مردم به علم وابسته است/ بودجه های پژوهشی کشور کم است
پژوهشگر برتر جوان دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: باید در کشور یک سری آزمایشگاه های ملی در زمینه های نفت، خودرو سازی و … ایجاد کنیم که بتوانیم ارتباط موثر و قوی بین صنعت و دانشگاه به وجود آید.

عبدالحسین همتی، پژوهشگر برتر جوان دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با “دانشجو آزاد” با بیان اینکه تنها راه رسیدن به اقتدار و داشتن قدرت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و.. رسیدن به قدرت علمی است عنوان کرد: هر جامعه ای که قدرت علم را به دست بیارد توان بیشتری برای تاثیرگزاری بر روی کشور های دیگر را دارد.

وی با بیان اینکه در آموزه های دینی ما به علم به طور ویژه اهمیت داده شده است تصریح کرد: اگر علم کافی را کسب نکنیم و از آن غافل شویم کشور هایی که به علم دست یافتند بر ما غلبه می کنند لذا استقلال سیاسی، عزت و شرف هر کشوری بدون داشتن علم محقق نمی شود و زور گویان و سود جویان جهان می توانند بر آن حکم رانی کنند.

همتی در خصوص وابسته بودن علم به رفاه مردم جامعه بیان کرد:اگر علم نباشد به صنعت و تکنولوژی دست پیدا نمی کنیم و اگر مجموع این دو در کشور نباشد مردم  رفاه نخواهند داشت و نمی توانیم خیلی ازظرفیت ها منابع طبیعی کشور را بشناسیم، استخراج کنیم وبه موارد با ارزش تبدیل کنیم.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی کشور تحت تاثیر قدرت علمی کشور است تصریح کرد: زمانی که کشور از لحاظ علمی و تکنولوژی نسبت به کشور های پیش رفته عقب باشد باعث می شود که مردم جامعه  به کشور های دیگر احساس وابستگی کنند و تحت تاثیرفرهنگ آن کشور ها قرار بگیرند.

وی ادامه داد: کشور نسبت به کشور های پیشرفته دنیا از لحاظ علمی عقب تر است و این عقب ماندگی باعث می شود که افراد فکر کنند که آن ها از لحاظ علم و تکنولوژی جلو تر هستند پس از لحاظ فرهنگی هم بر ما برتری دارند و این در حالی است که ما از لحاظ فرهنگ دینی و اسلامی یک کشور غنی هستیم و از لحاظ علمی با وجود پیشرفت های زیادی که داشته ایم اما هنوز به جایگاه قابل قبولی در دنیا نرسیده ایم و همین امر باعث شده است که مردم و جوانان به سمت فرهنگ غرب و کشور های پیشرفته بروند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه کشور از لحاظ علمی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی پیشرفت خیلی بزرگی داشته است خاطر نشان کرد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی کشور جایگاه علمی بسیار پایینی در سطح دنیا داشت در حالیکه هم اکنون کشور از لحاظ تعداد مقالات به جایگاه ۱۵ در دنیا قرار گرفته است و باید کفیت این مقالات و کار های علمی را ارتقا یابند.

همتی مشکل اصلی کشور در علم را ارتباط کم بین صنعت و دانشگاه دانست و تاکید کرد: کشور از لحاظ بودجه های پژوهشی کمبود دارد و تجهیزات مورد نیاز صنعت باید یا در داخل ساخته شوند و یا از خارج از کشور تهیه شوند لذا باید یک قانون ساختاری در کشور شکل بگیرد که  صنعت را ملزم کند تا بخشی از بودجه ی خود  را در اختیار دانشگاه قرار دهد که دانشگاه بر روی  نقص هایی که صنعت دارد کار کند و باید این ارتباط شکل بگیرد.

وی در خصوص ایجاد آزمایشگاه های ملی در کشور اظهارکرد: باید در کشور یک سری آزمایشگاه های ملی در زمینه های نفت، خودرو سازی و … ایجاد کنیم که بتوانیم ارتباط موثر و قوی بین صنعت و دانشگاه به وجود آید.

این دانشمند برجسته در ادامه گفت: باید برای پژوهش کشور بودجه ی قابل قبولی در نظر گرفته شود و اگر  جلوی  حدر رفتن بودجه ی کشور در بخش های مختلف گرفته شود می توان از بودجه ای که اضافه می آید در علم و تکنولوژی  سرمایه گزاری کرد و تحول  عظیمی را در کشور به وجود آورد.

همتی افزود: برای رشد علم در کشور اقداماتی از جمله ایجاد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و …  صورت گرفته است اما هنوز با آن جایگاهی که باید به آن برسد فاصله دارد و باید بودجه ی پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها دانشگاه افزایش یابد.

پژوهشگر برتر جوان دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: اگرکشور از لحاظ تکنولوژی و علمی رشد کند از لحاظ  اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت نیز رشد می یابد و یک کشور مستقل می شود که میتواند بر روی کشور های دیگر تاثیر گزار باشد.

وی در خصوص ارتقا سطح صنعت خودرو سازی و راه سازی اظهارداشت: باید خودروهای  با کیفیت تر و با سوخت کم تولید شود تا از تلفات جاده ای جلوگیری شود و همچنین ۸۰ درصد آلودگی های هوا ناشی از خودرو ها  است که سالانه ۱۸ میلیارد دلار به به کشور خسارت وارد می کند و اگر ما خودرو هایی با سوخت کم و آلودگی کمتر تولید کنیم مبلغ قابل توجهی از هزینه های کشور و تلفات جانی کم می شود.

همتی در پایان عنوان کرد: باید ساختار های فعلی کشور اصللاح شود تا  ارتباط بیت صنعت و دانشگاه  قوی تر شود و دانشجویان ترغیب شوند که به سمت رشته های تولید محور بروند و در کشور شرایطی به وجود آید که آینده ی شغلی دانشجویان تضمین شود.

انتهای پیام /ی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi