پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:28:16 - چهارشنبه 13 آذر 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برای نخستین بار در بردسیر صورت گرفت:
اجرای کشت آیروپونیک زعفران توسط دانشجوی مرکز آموزش عالی کشاورزی دانشگاه بردسیر
مرضیه خسروی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی کشاورزی دانشگاه بردسیر، طرح کشت آیروپونیک زعفران را برای اولین بار در شهرستان بردسیر اجرا کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد” دکتر مهدی نقی زاده رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی دانشگاه بردسیر در خصوص کشت آیروپونیک زعفران عنوان کرد: زعفران یا همان طلای سرخ، گیاه ارزشمند و پرسودی است که در طول هزاران سال در ایران کشت می‌شده است.

نقی زاده کمبود زمین‌های کشاورزی، خشک‌سالی و کم‌آبی را مشکلات تولید زعفران دانست و ابراز کرد: روش آیروپونیک یا هواکشت درکشت زعفران، این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به زمین زراعی و آبیاری، در حجم انبوه زعفران تولید کرده و به سود قابل‌توجهی دست پیدا کرد.

رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر ادامه داد: کشت آیروپونیک زعفران می‌تواند در فضایی کوچک، سالنی صد متری و یا حتی یکی از اتاق‌های خانه نیز انجام شود و با کاشت طبقاتی، به‌اندازه یک مزرعه محصول برداشت.

وی با اشاره به اینکه درکشت گلخانه‌ای زعفران،  هزینه‌های تجهیزات، شخم زدن زمین، آب‌رسانی و … کاسته می شود گفت: کشت زعفران در مزرعه مشکلاتی همچون آفت‌زدگی، سرمازدگی، از بین رفتن پیاز زعفران توسط جوندگان، بارندگی نابهنگام در زمان برداشت و مشکلاتی از این ‌دست همراه است ولی این موارد درکشت گلخانه‌ای دیده نمی‌شود.

نقی زاده با بیان اینکه کاشت زعفران در مزرعه تنها در مناطق با شرایط خاص آب و هوایی امکان‌پذیر است تصریح کرد: درکشت گلخانه‌ای می‌توان دمای گلخانه را به متناسب با گیاه زعفران تنظیم کرد و شرایط طبیعی محیط کاشت زعفران را فراهم کرد.

وی ادامه داد: کشت زعفران در مزرعه، معمولاً در سال‌های اول سود دهی مناسبی ندارد و در سال های پنج و شش به سوددهی مناسب می‌رسد درحالی‌ که درکشت آیروپونیک، در همان سال سود به دست می‌آید. البته مشروط به اینکه از پیاز مناسب، باکیفیت و البته با وزن بالا استفاده شود.

رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر مطرح کرد: پیازهای ۲۰ گرمی کیفیت پایین‌تر و پیازهای ۵۰ گرمی بهترین گزینه خواهند بود. روش کشت ایروپونیک یا هواکشت، بدون نیاز به مزرعه و خاک اجرا می‌شود.

نقی زاده با بیان اینکه در کشت آیروپونیک گیاه نباید هیچ‌گونه تماس مستقیم با آب داشته باشد اظهار کرد:تماس با آب امکان پوسیدگی پیاز و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد و فقط باید شرایط دمایی و رطوبتی مورد نیاز گیاه را در زمان‌های مناسب مهیا کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با دانشجویان ارشد گیاهان دارویی مطرح شده است افزود: یکی از دانشجویان اجرای این طرح را بر عهده گرفه است که نتایج خوبی حاصل شده است ولی اظهار نظر کلی در خصوص اقتصادی بودن این نوع کشت بعد از محاسبه هزینه ها و درآمد اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر تاکید کرد: با توجه به شرایط کم آبی استان کرمان کشت زعفران در استان می‌تواند نقش مهمی در تغییر الگوی کشت در استان و در نهایت بهره وری بیشتر از منابع آبی باشد. باید جنبه‌های اقتصادی بودن طرح را مورد ارزیابی قرار دهیم و در صورتیکه اجرای آن اقتصادی باشد به کشاورزان توصیه نماییم، که در حال حاضر این طرح در مرحله اجرای آزمایشی است. 

مرضیه خسروی دانشجوی کارشناسی ارشد گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر و مجری طرح دررابطه با فرآیند این نوع کشت بیان کرد: ابتدا مقدار ۳۰۰ کیلوگرم بنه زعفران خریداری شد و سپس در خرداد ماه بنه‌های زعفران مناسب را جدا سازی شد و در انباری بدون رطوبت و تاریک تا شهریور ماه بنه ها انبار شدند.

خسروی در ادامه تصریح کرد: طی این مدت سینی‌های کشت با ابعاد مخصوص چوبی ساخته شده اند که در چند طبقه با فاصله ۵۰ سانتی متر از هم گذاشته شده اند و در پایان مرداد ماه بنه‌های زعفران را از انبار بیرون آمدند و با محلول های قارچ کش و کنه کش دو درصد ضدعفونی شدند و پس از گذشت یک الی دو روز که آب آنها خارج شد بنه ها را در داخل سینی و کنار هم قرار داده و به اتاق کشت و طبقه‌ها انتقال داده شدند.

وی ادامه داد: پس از مدتی که بنه ها در فضای تاریک قرار داشتند بر اساس نیازهای زعفران، دما و رطوبت تنظیم شد و بعد از طی نمودن مراحل تاریکی نوردهی را به صورت تدریجی آغاز شد و پس از آن رطوبت مناسب را در اختیار بنه‌ها قرار داده شد و در هفته ی آخر یکباره سرمادهی را آغاز نمودیم.

خسروی با بیان اینکه گلدهی بنه‌ها رابطه تنگاتنگی با وزن بنه ها دارد خاطر نشان کرد: پس از سرمادهی آخر که تحت شرایط خاصی انجام شد بنه‌ها شروع به گلدهی کردند.

وی در یایان عنوان کرد:مقایسه کمی و کیفی زعفران آیروپونیک با شرایط طبیعی در حال انجام است که پس از انجام این مراحل، در خصوص اقتصادی بودن و کیفیت این نوع کاشت اظهار نظر خواهد شد.

انتهای پیام/ی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi