پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

5:10:29 - سه شنبه 7 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اثبات وجود جریان آب مایع در مریخ/ این سیاره قابل سکونت است؟
تازه ترین یافته های جدید مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) وجود جریان دوره ای آب مایع در مریخ را تایید می کند، امری که احتمال وجود محیطی قابل سکونت در این سیاره را تقویت می کند.

به گزارش“دانشجو آزاد”به نقل از ایرنا ، محققان این سازمان با استفاده از طیف سنج تصویربرداری در مدارگرد شناسایی مریخ، موفق به کشف مشخصه هایی از مواد معدنی هیدراته در دامنه هایی از این سیاره سرخ شدند که رگه های ناشناخته ای در آنها مشاهده می شود.

براساس این گزارش، این رگه های تیره رنگ ظاهرا در طول زمان جزر و مد دارند، به طوری که در طول فصل های گرم سال تیره تر می شوند و به نظر می رسد که از دامنه ها سرازیر می شوند و سپس در طول فصل های سردتر سال محو می شوند.

این رگه ها زمانی که درجه حرارت دما به بیشتر از منهای ۱۰ درجه فارنهایت (منهای ۲۳ درجه سلسیوس) می رسد در مکان های متعددی در سطح مریخ ظاهر می شوند و در اوقات سردتر ناپدید می شوند.

‘جان گرانسفلد’ فضانورد و معاون مدیر هیات مدیره ماموریت علمی ناسا در واشنگتن گفت: تمرکز کاوش ما در مریخ بر محور پیگیری آب و جستجوی حیات قرار داشت و اکنون دانش و اطلاعات قانع کننده ای در اختیار داریم که مسئله ای را که مدت ها به آن مشکوک بودیم، تایید می کند.

وی افزود: این یک پیشرفت قابل توجه است زیرا تایید می کند که آب– البته آب شور– در سطح مریخ امروز جریان دارد.

اغلب این احتمال مطرح است که جریان های سراشیب فصلی از نقاط مرتفع مریخ با آب مایع ارتباط دارد.

اما کشف جدید مربوط به نمک های هیدراته در این جریان های سراشیبی نکات بیشتری را مشخص می کند. این نمک های هیدراته نقطه انجماد آب مایع شور را پایین تر می آورد، درست همانند زمین که ریختن نمک روی سطح جاده ها موجب ذوب سریع تر یخ و برف می شود.

دانشمندان می گویند، احتمالا این یک جریان زیر سطحی کم عمق است و جوشش آب کافی به سطح، رگه های تیره رنگ در تصاویر گرفته شده از مریخ را توضیح می دهد.
از سوی دیگر به گزارش یورونیوز، ‘جیم گرین’ مدیر بخش سیاره شناسی ناسا گفت: این کشفیات بسیار مهم هستند اما تنها بخشی از چرخه آب در سطح مریخ را نشان می دهند که ما تازه متوجه آن شده ایم. برخلاف آنچه گمان می کردیم، مریخ یک سیاره خشک و بیابانی نیست.

وجود آب در حالت جامد در فضا تاکنون تأیید شده بود، اما کشف آب در حالت مایع بر سطح سیاره مریخ از مهمترین کشفیات ناسا به حساب می آید.

گرچه دانشمندان ناسا اثبات امکان وجود نوعی حیات روی مریخ را مستلزم گذشته زمان و تحقیقات بیشتر اعلام کرده اند، اما کشف آب به خودی خود تقویت کننده این احتمال است.
علمی**۲۰۳۸**۲۰۱۷

انتهای پیام /

بر چسب ها: ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi