پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:02:04 - شنبه 17 اردیبهشت 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان:
ارتقا محصولات داخلی با ایجاد بسترهای دانش بنیان توسط دانشگاه ها/ پایان نامه ها به سمت اقتصاد کشور و تولید ملی سوق پیدا کنند
رضا اسماعیل کاخ گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با فضای علمی، بستر‌های دانش بنیان لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهند و زمینه ارتقای محصولات با فناوری روز جهانی و بهره وری بیشتر و اشتغال آفرینی را فراهم کنند.

به گزارش دانشجو آزاد رضا اسماعیل کاخ در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص نقش دانشگاه ها در تبیین عنوان نامگذاری سال به نام«تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، گفت: اکنون آنچه مورد توجه جدی همگان و به ویژه جامعه دانشگاهی باید باشد؛ لزوم جهاد تبیین است؛ با این نگاه که کشور و جامعه بستر و توانایی لازم  را برای توسعه و پیشرفت در همه ابعاد  داراست.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان ادامه داد: در این شرایط بیش از گذشته باید استفاده صحیحی از ظرفیت‌ها و استعدادهای نیروی انسانی، متخصص و متعهد داشت؛ چرا که پرورش نیروی متخصص نقش مهمی در ارتقای بنیان فکری و علمی جامعه دارد.

وی بیان کرد: دانشگاه ها هم اکنون باید به دنبال آموزش مهارت‌آفرینی متخصصانه و کارآفرینی متعهدانه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشند و با مسئولیت اجتماعی که دارند در بیشتر طرح‌ها از راهکارهای پژوهشی و علمی دانشجویان استفاده کنند.

اسماعیل کاخ با بیان اینکه مسئله دانش ‌بنیان به عنوان زیرساخت و موتور محرکه تولید مطرح شده است، اظهار کرد: اشتغال و رونق تولید باید مبتنی بر دانش باشد و دانشگاه‌ها در این خصوص میدان‌دار هستند؛ دانشگاه ها لازم است که احساس مسئولیت اجتماعی در  زمینه‌ تبیین و تحقق شعار سال داشته باشند تا این مهم تبدیل به یک گفتمان و جریان اجتماعی شود.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد دانش بنیان ارتباطی تنگاتنگ با حوزه تولید علم و دانش دارد، اولین جایی که این موضوع را بیشتر نمایان  می‌کند محیط دانشگاه  است؛ بی تردید مهم‌ترین راهکار‌هایی که برای حمایت از تولید دانش بنیان باید در کشور انجام شود، ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با فضای علمی، بستر‌های دانش بنیان لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهند و زمینه ارتقای محصولات با فناوری روز جهانی و بهره وری بیشتر  و اشتغال آفرینی را فراهم کنند؛ چرا که دانشی قدرت بخش است که توانایی فناوری آن داخلی سازی شده باشد؛ بنابراین جهت‌گیری دانشگاه‌ها باید در تامین اهداف پروژه های صنعتی و ملی کشور باشد.

اسماعیل کاخ عنوان کرد: بخش تولید نیز برای پویایی بیشتر و امکان رقابت با بازارهای جهانی نیازمند اعتماد به پژوهشگران علوم برای تحقق اهداف است که بستر این ظرفیت را می تواند به دانشگاه بسپارد و ارتباط صنعت و دانشگاه صورت گیرد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: امکان و توانایی را باید صنایع به دانشگاه ها بدهند و از آنها نیازهای خود را طلب کنند و صنعت با نگاه رو به جلو از دستاوردهای دانشگاه استفاده کند؛ آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که ایران اسلامی بدون وابستگی، صاحب فناوری های روز و در جایگاه تولید ثروت از علم  باشد؛ تولید دانش بنیانی که با استفاده از ظرفیت های بومی بوده و بدون وابستگی است و در نتیجه اشتغال پایدار ایجاد می کند.

وی تأکید کرد: دانشجویان باید این باور را داشته باشند که آینده کشور برای آنهاست و این را بدانند تلاش برای رشد علمی و توسعه و پیشرفتی که بر پایه دانش باشد آینده آنان را تضمین خواهد کرد و پروژه‌های دانشجویی باید بر اساس قراردادهای صنعتی منعقد شوند و رشته های دانشگاهی باید به گونه ای تعریف شوند که فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند در صحنه اجتماعی و در سطح جامعه موثر و نقش آفرین باشند و زمینه اشتغال خود را از تلاش تحصیلی که داشتند، به دست آورند.

اسماعیل کاخ اظهار کرد: در پایان نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، باید نیازها و جهت گیری‌های تولیدی و اقتصادی کشور را برای دانشجویان و اساتید دانشگاهی مشخص کنند تا تحقیقات و پایان نامه‌های دانشجویی منطبق بر اولویت‌ های مورد نیاز کشور  باشد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان تصریح کرد: فارغ التحصیلان باید متناسب با تخصصی که یاد می گیرند بتوانند ایده های علمی  طرح های پژوهشی خود را در قالب واحدهای فناورانه تبدیل به محصول و شغل مناسب که منفعت  برای جامعه  و کسب درآمد برای خود  کنند تا در جامعه خود نقش آفرین باشند.

وی خاطر نشان کرد: اساتید و دانشگاهیان باید مسائل کشور را در زمینه های مختلف تشخیص داده و کلاس‌ها و فضای علمی را  در جهت حل معضلات جامعه مدیریت نمایند و دانشجویان با  بهره‌ گیری از  ظرفیت های علمی و با سعی تلاش در عرصه پژوهش محوری خود را به آخرین مرزهای دانش نزدیک کرده و یا اینکه خود صاحب فناوری روز جهانی شوند و بی شک فضای دانش بنیان با خود خلاقیت و نوآوری به همراه خواهد داشت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi