پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:47:17 - چهارشنبه 23 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سیاه نمایی درباره خانواده شهدا در دانشگاه شهید چمران
دانشگاه شهید چمران نمایشی را در نوبت اکران خود قرار داده است که به دلیل محتوای دیالوگ‌ها و سیاه‌نمایی وضعیت خانواده شهدا پس از یک نوبت اکران در آبادان، با اعتراض شدید مردم و نیروهای انقلابی این شهر، در سایر شهرها اکران نشد.

به گزارش “دانشجو آزاد“، اخیراً گروهی در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال تمرین نمایشنامه‌ای تحت عنوان “خنکای ختم خاطره” هستند و بر اساس اخبار رسیده قرار است که امروز سه شنبه، ۲۲ مهرماه خسرو نشان، معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز از این نمایش بازدید کند و در صورت تأیید نهایی این نمایش از روز جمعه در این دانشگاه اکران شود، هرچند فروش بلیط این نمایشنامه از چندی قبل در دانشگاه آغاز شده است.

نمایشنامه تک پرده‌ای “خنکای ختم خاطره” نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان به عنوان نمایش برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شد.

این نمایشنامه ۱۷ پرسوناژ دارد و روایت شهیدی است که اجازه پیدا می‌کند پس از ۲۵ سال به زمین و نزد زندگان بازگردد، به شرط آنکه بر کره خاکی سخنی نگوید.

نمایشنامه “خنکای ختم خاطر” در سال ۸۸ به درخواست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نوشته شد و در همین سال با کارگردانی نیما دهقان در مجموعه ایرانشهر روی صحنه رفت.

 

اگرچه ممکن است این نمایش به لحاظ هنری قابل جالب باشد اما پس از اکران نخست این نمایشنامه در سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت که سال ۸۹ در آبادان برگزار شد، در شب دوم با اعتراضاتی که توسط مردم و برخی مسئولان این شهر نسبت به محتوای دیالوگ‌های نمایشنامه و سیاه‌نمایی وضعیت خانواده شهدا صورت گرفت، اکران دوم نیمه تمام ماند.

به عنوان مثال در پلان آخر این نمایش فضای جامعه و وضعیت خانواده شهید بسیار رقت بار به تصویر کشیده می شود و خانواده های شهدا را افرادی سودجو و اهل معامله، منافق، عیاش و غیره نشان می‌دهد که نه تنها حاضر به تحویل گرفتن پیکر فرزند مفقودشان نیستند، بلکه حاضرند آن را با چندکیلو گوشت گوسفند معاوضه کنند.

حال پس از ۵ سال بار دیگر این نمایش قرار است این بار در دانشگاه شهید چمران اهواز البته با بازنویسی و اندکی تغییر در برخی قسمت‌ها اکران شود.

نکته جالب توجه اینجاست که با توجه به محتوای فیلم‌هایی نظیر “آبادانی‌ها” و نیز دعوت از افرادی نظیر کیانوش عیاری، حمید فرخ نژاد و احمدرضا درویش- کارگردان فیلم رستاخیز که تصویری مخدوش از حادثه کربلا و خاندان امام حسین (ع) را در این فیلم به تصویر می‌کشد- توسط مسئولان دانشگاه شهید چمران در جشنواره فرهنگی هنری نکوداشت دفاع مقدس که چندی پیش در این دانشگاه برگزار شد، نشان دهنده این موضوع است که عده‌ای در تلاش هستند تا دفاع مقدس را از زاویه‌ای متفاوت و برخلاف باورها و ارزش‌های اکثریت مردم برای دانشجویان به تصویر بکشند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

از مسئولان فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز انتظار می رود با جلوگیری از اکران این نمایش در این دانشگاه، نشان دهند که همچنان در مسیر دفاع از ارزش‌های دفاع مقدس و حفظ حرمت و جایگاه خانواده شهدا گام برمی‌دارند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi