پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

۱۶:۲۴:۰۰ - دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
متخصص تغذیه و رژیم درمانی:
چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
طلایی گفت: در کنار خوردن غذاهای سالم داشتن خواب کافی، ورزش روزانه، کاهش استرس، داشتن افکار مثبت و روابط اجتماعی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

بهروز طلایی متخصص تغذیه وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با “دانشجو آزاد” بیان کرد: روزه باعث استراحت دستگاه گوارش می شود و از فرسودگی آن جلو گیری می کند، همچنین باعث تحلیل چربی های ذخیره شده می شود بنابراین چربی های قدیمی از بین می روند و چربی های جدید و مفید جذب بدن می شوند.

طلایی با بیان اینکه برای تقویت سیستم ایمنی راه کارهای مختلفی وجود دارد تصریح کرد: در کنار خوردن غذاهای سالم داشتن خواب کافی، ورزش روزانه، کاهش استرس، داشتن افکار مثبت و روابط اجتماعی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

وی مهمترین غذاهای سالم را از گروه میوه جات و سبزیجات هستند دانست و ابراز کرد: میوه هاو سبزیجات مهم ترین موادی هستند که می توانند به دریافت ویتامین ها به بدن کمک کنند.

کارشناس تغذیه در خصوص استفاده از مکمل ها دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: افراد زمانی می توانند از مکمل های دارویی استفاده کنند که با آزمایش خون نیاز بدن را به مکمل ها بررسی کنند و با تشخیص پزشک متخصص از مکمل استفاده کنند در غیر این صورت امکان مسمومیت دارویی وجود دارد.

طلایی در خصوص روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: در وعده های افطار، شام، سحر باید از تمام ترکیبات غذایی شامل نان، غلات، لبنیات، میوه، سبزیجات، تخم مرغ، حبوبات و غیره استفاده شود، همچنین باید تعادل و تنوع در برنامه غذایی رعایت شود.

وی ادامه داد: تعادل و تنوع مواد غذایی باید بر اساس قد، وزن، بیماری های خاص و ورزش کردن در افراد رعایت شود تا بدن انرژی کافی را دریافت کند و تمام مواد معدنی بدن تامین شود.

کارشناس تغذیه در خصوص خوردن وعده سحر مطرح کرد: وعده سحر جایگزین وعده ناهار است بنابراین نباید از وعده های غذایی روزه داران خذف شود، غذاهای اصلی باید در این وعده خورده شوند و غذا های سرخ شده با چربی زیاد استفاده نشود، همچنین غذا هایی که شاخص قندی بالایی دارند در این وعده توصیه نمی شود چرا که باعث افت شدید قند خون در طول روز می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علومپزشکی کرمان در رابطه با وعده افطار اظهار کرد: درهنگام افطار از نوشیدن مایعات گرم به همراه قند های طبیعی استفاده شود و در این وعده استفاده ازغذاهای سبک  توصیه می شود بهتر است که وعده شام یک ساعت بعد از افطار باشد.

طلایی در پایان گفت: غذاها و نوشیدنی هایی که نمک و قند بالایی دارند می توانند عامل رشد ویروس ها و عفونت های مختلف باشند و باعث از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

انتهای پیام/ی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi