پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:01:57 - چهارشنبه 2 مرداد 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یاداشت دانشجویی؛
چرا باید نام یک فرد ضد دین در کرمان، اسم خیابان باشد؟
قطعا اسم خیابان میرزا آقا خان به گوش کرمانی ها خورده است. این خیابانی در حوالی جنوب شرق شهر کرمان واقع است که به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” کرمانی‌ها، حتما نام خیابان میرزا آقاخان به گوششان خورده است. خیابانی در حوالی جنوب شرق شهر کرمان که به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. از آنجا گذر می کردم که برایم سؤال شد که این میرزا آقاخان کیست؟ از چندنفری از مردم کوچه و بازار سؤال کردم. مرا به قاتل ناصرالدین شاه (که از قضا از دوستان میرزا آقاخان هم بوده)، یعنی «میرزارضای کرمانی» ارجاع دادند؛ اما پرواضح است که این اشتباه عوام الناس است و قطعا میرزا آقاخان با میرزارضا تفاوت دارد!

به اینترنت مراجعه کردم و پس از جستجوی نام «میرزا آقاخان کرمانی» متعجب شدم. میرزا آقاخان ذهن من با میرزا آقاخان واقعی، زمین تا آسمان تفاوت داشت. انگار که دو نقطه در مقابل یکدیگر بودند! پیش خودم فکر می‌کردم که افرادی که اسامی‌شان بر روی خیابان‌های شهر من است باید از بزرگان و اندیشمندانی باشند که به آنها افتخار می‌کنیم نه از تبار کسانی که از دشمنان و مخالفان ایران و اسلام هستند.

میرزای قصه‌ی ما تا حدود سی سالگی در کرمان بود. وی با حاکم کرمان بر سر مسائلی دچار اختلاف می‌شود و با شیخ احمد روحی از کرمان فرار می‌کنند و به اصفهان، تهران و سپس رشت پناه می‌برند. وی در این مدت با «بابی‌ها» مراوده پیدا می‌کند و به آن‌ها گرایش پیدا می‌کند. میرزا آقا پس از مدتی برای دیدار با صبح ازل، جانشین سید‌علی‌محمد باب موسس فرقه ضاله بابیه، راهی قبرس می‌شود. این دیدار نیز به ازدواج میرزا آقاخان و شیخ احمد روحی با دختران صبح ازل منجر می‌شود!

وی در قبرس و پس از آن در عثمانی، برای امرار معاش دچار مشکل می‌شود و پس از رو انداختن به افرادی هم چون میرزا ملکم خان و مشاهده فساد حاکم در سیستم حکومت دول مسلمان، به یکباره منتقد دین و نقش آن در جامعه می شود. او در «سه مکتوب»، با نقد حمله اعراب و حکومت های بعد از اسلام، رؤیای حکومت پیش از اسلام را در سر دارد. پس از مدتی حضور در عثمانی، دولت وقت عثمانی، شیخ احمد روحی، خبیر الملک و میرزا آقاخان را به جرم دست داشتن در شورش ارمنیان عثمانی زندانی و تحویل ایران می دهد! و در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی، محمدعلی میرزا، ولیعهد، آنان را به اتهام بابی بودن در باغ شمال تبریز سر برید و سرها را پر از کاه کرده به تهران فرستاد.

حال سوال اینجاست چرا نام چنین شخصی باید بر خیابان های شهر کرمان باشد؟ و اگر این میرزا آقاخان کرمانی که نامش بر روی این خیابان گذارده شده؛ میرزا آقاخان قصه ی ما نیست؛ لطفا شفاف سازی شود که کدام میرزا آقاخان است که اطلاعاتی از او در دست نیست…

یاداشت از: سید محمد امیر گنجعلیخانی

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi