پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:11:34 - دوشنبه 24 شهریور 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عضو هیئت علمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان؛
طراحی و ساخت ردیاب خورشیدی در کرمان
حسام رهبری‌مقام گفت: حمید عرب زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق-قدرت با ارائه یک ایده، با عنوان طراحی و ساخت نمونه اولیه ردیاب خورشیدی مبتنی ‌بر مکان جغرافیایی و ساعت محلی توانست رتبه برتر را در حوزه انرژی کسب کند .

حسام رهبری مقام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در گفتگو با دانشجو آزاد؛در خصوص طراحی ردیاب جدید که با انرژی خورشیدی کار می کند و با ساعت و موقعیت محلی همگام سازی دارد، گفت: طرح پژوهشی- صنعتی با عنوان «طراحی و ساخت نمونه اولیه ردیاب خورشیدی مبتنی ‌بر مکان جغرافیایی و ساعت محلی» که توسط حمید عرب زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق-قدرت ارائه و با راهنمایی گروه مهندسی برق ساخته شده بود به‌عنوان طرح پژوهشی-صنعتی برتر در حوزه انرژی انتخاب شد.

وی افزود: کمیته علمی ششمین کنفرانس بین‌المللی فناوری و مدیریت انرژی و انجمن انرژی ایران، برترین‌های حوزه انرژی در این دوره را معرفی کرد که در بخش طرح‌های پژوهشی صنعتی برتر در حوزه انرژی، طرح «طراحی و ساخت نمونه اولیه ردیاب خورشیدی مبتنی‌بر مکان جغرافیایی و ساعت محلی» به‌عنوان طرح برتر انتخاب شد.

رهبر تاکید کرد: این طرح توسط گروه مهندسی برق-قدرت ارائه و با حمایت مرکز رشد دانشگاه منتهی به ساخت یک نمونه اولیه ردیاب خورشیدی جدید شد این نوع ردیاب که طرح‌های قبلی خود را تکمیل کرده است از قابلیت‌های زیادی برخوردار است .

وی به قابلیت های این طرح اشاره کرد و گفت: دراین طرح می توان سیستم را از طریق وب‌پیج ، شبکه داخلی و هم از طریق اینترنت به شبکه دسترسی پیدا کرد و آمارگیری کلی روزانه، ماهانه و سالانه از کل سیستم (به همراه نمودار) امکان‌پذیر است.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه ازاد اسلامی رفسنجان به دیگر قابلیت های این طرح اشاره و خاطر نشان کرد: اعمال تنظیمات از راه دور بر روی سیستم، کنترل میزان تولید و مصرف انرژی سامانه، اندازه‌گیری مصرف انرژی هرکدام از موتورها به‌تنهایی و تعیین میزان استهلاک آنها، اعلام خرابی سیستم و خرابی‌های بخش‌های مختلف، اعلام کثیفی پنل‌ها از راه دور (از طریق سامانه هواشناسی) و امکان نصب شست‌وشوی خودکار سیستم از دیگر قابلیت‌های این طرح است.

حسام رهبر اذعان کرد: ساخت نمونه اولیه این طرح به اتمام رسیده است لذا با حمایت هایی که صورت گرفته است، در مرحله بعد مقرر شده است که این طرح بر روی نیروگاه های خورشیدی نیز پیاده سازی شود، علاوه بر مزایای اصلی طرح که ردیابی بر اساس موقعیت جغرافیایی است، دارای قابلیت های زیر نیز هست.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به افزایش بازدهی که این طرح برای نیروگاه های خورشیدی خواهد داشت، در مقیاس های بزرگ کاملا توجیه اقتصادی دارد، نمونه های خارجی این طرح که با استفاده از سنسورهای خورشیدی کار می کنند در نیروگاه‌های بسیار بزرگ و در کشورهای با تابش نور کمتر از ایران نیز پیاده سازی شده اند،حال این طرح با رفع نواقص قبلی و بومی سازی آن در کشور قصد دارد در سال های آینده به افزایش بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی در کشور کمک کند.

انتهای پیام/طهماسبی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi