پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

۶:۱۵:۴۵ - یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صادرات مسدود، واردات هموار/ دپوی لاستیک داخلی به دنبال اعمال سیاست های غلط
علی اکبر مشرفی گفت: تمام لاستیک تولید شده در داخل هم اکنون در حال دپو شدن است و گاهی تا یک سال در انبار می ماند با این گرانی دلار اگر راه صادرات برای ما باز بود چند برابر فروش در بازار داخلی برای ما سودآوری داشت اما اکنون تنها بازار داخلی را داریم که با ورود کالاهای وارداتی مشابه تنها راه حل برای ما دپوی محصول است نه تنها بارز بلکه کل شرکت های لاستیک سازی همین معزل را دارند.

در حالی که برای صنعت لاستیک سازی در کشور حبابی بزرگ شکل گرفته است و هرکس توپ گرانی وکمبود لاستیک را در میدان دیگری پرتاپ می کند اما یک تولید کننده داخلی این حباب را حاصل توزیع نادرست محصولات داخلی در کشور دانست .

علی  اکبر مشرفی مدیر عامل گروه صنعتی بارز در کرمان در پاسخ به خبرنگار راه آرمان مبنی بر عدم وجود لاستیک در سطح کشور و حتی استان کرمان که سبب گرانی این محصول شده  است، گفت: سیستم توزیع در کشور مشکل دارد،  درخصوص لاستیک خودروهای سواری تولید به میزان نیاز بازار است و هیچ کمبود تولیدی نداریم حتی  پیش‌بینی می شد که در سال جاری حدود ۲۰میلیون حلقه لاستیک سواری در ایران مصرف شود که همین میزان نیز درکشور تولید شده  است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰درصد تولید کشور را گروه صنعتی بارز به عهده دارد، تاکید کرد: تعداد ۸۰ کارخانه دیگر درسطح کشوردر  عرصه  تولید این کالای استراتژیک فعالیت دارند اما سیستم توزیع مشکل دارد و کارخانجات نمی‌توانند همه ی نمایندگی ها را در سطح کشور کنترل کنند هرچند تلاش هایی می‌شود که با نظارت لاستیک به دست مصرف کننده واقعی برسد اما این مهم هنوز قطعیت نیافته است

مشرفی ابراز کرد: ۴۰۰ تن لاستیک به صورت روزانه در بارز تولید می‌شود  اما  وقتی شایعه  درست می شود که  لاستیک کم هست آن کسی که نیازهم  ندارد، دوحلقه لاستیک خریداری می‌کند و در زیر زمین خانه نگهداری می کند بدون انکه به این مسئله فکر کند که لاستیک تنها دو سال تارخ مصرف دارد و پس ازآن غیر قابل استفاده خواهد بود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز اذعان کرد: لاستیک کمبود نداریم و با نظارت  مستمر بر نمایندگی ها تلاش داریم که  به دست مردم برسد و مردم  هم نباید دغدغه در این خصوص داشته باشندو فقط لازم است که فرهنگ درست مصرف را در بین خود رواج دهند تا دچار چنین معزلاتی نگردیم.

وی به تصور اشتباه و رایجی که در بین مردم است اشاره کرد و گفت:  برخی متصور هستند که من لاستیک از کارخانه ارزان می‌خرم و بعد در بازار آزاد گران تر می‌فروشم که بسیار غلط است زیرا اشخاص نمی‌توانند لاستیک را در بازار بفروشند، کمبود در بازار نداریم ولی هجوم مردم برای خرید بیش از نیاز موجب کمبود ظاهری این محصول  می شود تا جایی که دولتمردان را در خصوص واردات بیش از نیاز اقناع می کند.

مشرفی افزود: درخصوص لاستیک های باری نیز بارز تنها تولید کننده لاستیک باری تمام سیمی در ایران است، هر سال بین یک میلیون و۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ حلقه لاستیک باری در کشور مصرف می‌شود که حدود ۳۵درصد آن را ما تولید می‌کنیم که ۶۵ درصد دیگر وارد می شود لذا در این زمنیه نیز میزان واردات به ‌قدری بالا رفته است که دیگر لاستیک تولید کننده داخلی فروش نمی‌رود و عملاً تمام بازار اشباع شده است.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز مدعی شد: تمام لاستیک  تولید شده در داخل هم اکنون در حال دپو شدن است و گاها تا یک سال در انبار می ماند با این دلاری گران اگر راه صادرات برای ما باز بود چند برابر فروش در بازار داخلی برای ما سود اوری داشت اما اکنون تنها بازار داخلی را داریم که با ورود کالاهای وارداتی مشابه تنها راه حل برای ما دپوی محصول است نه بارز بلکه کل شرکت های لاستیک سازی همین معزل را دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توزیع لاستیک باری از طریق سامانه صورت  می گیرد و به دست همه کامیون داران می رسد زیرا از طریق تعاونی ها و اتحادیه ها ی این صنف یک تعادل ایجاد شده است لذا برای لاستیک های سواری هم ضمن تصحیح فرهنگ مصرف اگر سیستم توزیع نیز بهبود یابد هیچ کمبودی ایجاد نمی شود همان گونه که در تعاونی های حمل و نقل مانند کامیون داران و تاکسی داران و امثال آن در حال دریافت لاستیک هستند و مشکل خاصی نداریم.

انتهای پیام/ طهماسبی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi